Hej! Jag var på en andra visning på ett hus som jag är intresserad av, det är ett trähus från 1828. jag hade en fuktmätare med mig.Det är träpanel, innanför den nån slags skiva sedan liggande timmer.På en del ställen längst ner på fasaden så bongnar trät ut, jag stack in fuktmätaren på en del ställen och på ett av dom gav den utslag på fukt. det var i ena hörnet på kåken till vänster om ett stuprör. Frågan är hur alvarligt kan det vara? Skall jag betala 6000 spänn till en besiktningsgubbe eller ska jag strunta i det här huset o leta vidare?

Mvh Lukas
 
Om det är riktiga problem med fukt så borde virket vara ruttet nedtill, att det "bognar" ut skulle bara kunna att ha med åldern att göra då huset antagligen satt sig en del. Jag tycker nog att om du är intresserad för övrigt så kan det vara värt att ta dit en kunnig person. Fast egentligen, om huset har nästan 180 år på nacken så vet man väl mer eller mindre vad man får (dvs en hel del att göra) och då vill det till att man får tag på en duktig besiktningsman, och inte en som bara kommenterar att det behöver målas om, det finns sprickor grunden eller fönster behöver bytas...sånt som man ändå ser själv och som är självklart på ett hus i den åldern.
 
Du kan kräva att säljaren fixar det innan du tar över, alternativt att du prutar ned vad det kan kosta. För att ta reda på vad det kan kosta kan du behöva göra en noggrannare undersökning, ev riva bort endel. Till detta behöver du nog ingen besiktningsman, utan en kunnig byggare som dessutom kan lämna offert.
 
Ta en kniv eller skruvmejsel och se hur lätt den "glider" in i det misstänkta partiet :)
 
Precis som Linusm skriver - provstick! Är det bara mjukt några mm längst ut, eller får du in hela knivbladet i stocken? En liten, ytlig rötskada behöver inte vara något problem - du kan nog knappast förvänta dig att hitta ett hus från tidigt 1800-tal där inte någon enda del av stommen har någon liten skada.

Vi köpte ett ännu äldre hus för 2 år sedan, och vi gjorde en extra besiktning med en riktigt duktig timmerman som vi fick rekomenderad av länsmuseet. Han gick igenom stommen och konstaterade att den till största delen mådde jättebra, men hittade också en djup, men avgränsad rötskada under ett fönster. Han kunde också lämna besked att detta inte var något som behövde fixas akut, och att när man åtgärdar den räcker det med att byta några dm på två eller tre stockvarv.

Det var väl använda tusenlappar (och han var ändå billigare än den "vanliga" besiktningsmannen) så det rekomenderar jag varmt - men var noga med vem ni väljer! Det ska inte vara någon vanlig snickare som mest är van att arbeta med moderna metoder och standardbyggmaterial, utan en som kan riktig, traditionell timringsteknik - men dom finns faktiskt!
 
Har lite svårt att se att man skall kunna pruta på ett så gammalt hus av denna anledning. Försök först och främst att förstå varifrån fukten kommer. På fasaden intill stuprör/ränna bör ju tipset vara att denna är trasig...
Försök även uppskatta åldern på fasadpanelen. Torrsprickor etc. i gammal panel gör att vatten enklare blir kvar vilket på sikt bör generera röta- provstick...
Vad finns på insidan? duschvägg?
Generellt så är ju dessa 6000 spänn välinvesterade pengar. Som Sara_B skriver går det att få tips om bra besiktningsmän. Kanske även FIBOR, FÖRETAG INOM BYGGNADSVÅRD OCH RESTAURERING, Telefon/Fax: 08-665 49 90, e-post: info@fibor.org kan vara behjälpliga med någon av sina medlemmar?
 
Tack för alla svar som vi fått!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.