Kaja123
Skall låta utföra en takrenovering. All råspont och läkt ska bytas, plåt (ej plåtslagarplåt utan typ TPR-plåt) ska rivas och monteras ny. Vindskivor bytas. Det är ett hus med sadeltak, vet ej lutning, gissar 25 grader. En tillbyggnad i vinkel, på tillbyggnaden en frontespis. 2 skorstenar. Lagning av dessa ingår ej däremot plåt vid skorstensfoten ingår. Vet att ett par takstolar måste glrstärkas, detta ingår ej. Fått fastprisoffert på ca 400000, innan ev ROT. Isolering skall ske löpande, ingår ej. Låter dyrt tycker jag men renommerad, vitt, svensk, hantverkare. Men är det i själva verket hutlöst?
 
Takyta? Låter som ett stort tak!
 
Kaja123 Kaja123 skrev:
Skall låta utföra en takrenovering. All råspont och läkt ska bytas, plåt (ej plåtslagarplåt utan typ TPR-plåt) ska rivas och monteras ny. Vindskivor bytas. Det är ett hus med sadeltak, vet ej lutning, gissar 25 grader. En tillbyggnad i vinkel, på tillbyggnaden en frontespis. 2 skorstenar. Lagning av dessa ingår ej däremot plåt vid skorstensfoten ingår. Vet att ett par takstolar måste glrstärkas, detta ingår ej. Fått fastprisoffert på ca 400000, innan ev ROT. Isolering skall ske löpande, ingår ej. Låter dyrt tycker jag men renommerad, vitt, svensk, hantverkare. Men är det i själva verket hutlöst?
Har du fått en fastprisoffert och tycker den är dyr ser du väl till att ta in flera offerter?
Om du väljer att betala för ett fastpris behöver du se till att allt ingår, annars kan du lika gärna köra på löpande.
Jag tycker oxå att det låter dyrt, har du räknat eller kollat hur stor del av kostnaden som är mtrl och ställning?
 
  • Gilla
Kaja123
  • Laddar…

Bästa svaret

Kaja123 Kaja123 skrev:
ll råspont och läkt ska bytas, plåt (ej plåtslagarplåt utan typ TPR-plåt) ska rivas och monteras ny. Vindskivor bytas. Det är ett h
Jag genomför ett takbyte nu med nästan samma förutsättningar som dig.

Ringde 12 firmor och fick hem 5st som tittade, varav 3 lämnade offerter.
dyraste var på 650tusen och den billigaste och också den firman jag valde landade på 350 före rot.

Hantverkarna har kryddat priserna hutlöst! påstår att materialkostnaderna har gått upp och det har det ju också i en viss del men absolut inte på denna nivå.
 
  • Gilla
yalazy och 1 till
  • Laddar…
E
Plåten kostar ca 129:- / m2. Måste vara ett mycket stort hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.