Hej

Vill ersätta 4 inbyggda kylar och frysar bakom luckor med 1 frys och 1 kyl (ej inbyggda).

Tänkte riva ut de 2 höga skåp som de står i och frigör då 180x55x195(h) som en nisch men det är andra skåp direkt till höger och vänster.(får bära av överskåpen på något sätt.

Har otroligt svårt att hitta vitvaror för detta. De måste ju ha ventilationen på baksidan, palla med att stå utan utrymme på sidorna, och inte sticka ut för långt. Kan väl köpa att de är 60 djupa ungefär.

Är det någon som har löst samma problem?

Tacksam för tips.
 
A
Kycklingvinge Kycklingvinge skrev:
Hej

Vill ersätta 4 inbyggda kylar och frysar bakom luckor med 1 frys och 1 kyl (ej inbyggda).

Tänkte riva ut de 2 höga skåp som de står i och frigör då 180x55x195(h) som en nisch men det är andra skåp direkt till höger och vänster.(får bära av överskåpen på något sätt.

Har otroligt svårt att hitta vitvaror för detta. De måste ju ha ventilationen på baksidan, palla med att stå utan utrymme på sidorna, och inte sticka ut för långt. Kan väl köpa att de är 60 djupa ungefär.

Är det någon som har löst samma problem?

Tacksam för tips.
Det är ju bara att trycka dit! Dina gamla skåp hade väl ventilation så det räckte?
Stå utan utrymme på sidorna fattar jag inte vad du avser
 
Det är att hitta vitvarorna som är svårt. Hittar inga som verkar gjorda för detta användarfall.

De kommer att stå dikt an varandra och skåpsidor till höger och vänster. Alltså inget utrymme för kylning där.
 
De flesta kyl/frys trycker ut värmen ovanför eller under. Kräver ju iof då att man har plats bakom. Har du bara 55cm djup så kommer det sticka ut.
 
A
Kycklingvinge Kycklingvinge skrev:
Det är att hitta vitvarorna som är svårt. Hittar inga som verkar gjorda för detta användarfall.

De kommer att stå dikt an varandra och skåpsidor till höger och vänster. Alltså inget utrymme för kylning där.
alla står ju på det sättet
 
electroluxaren skrev:
alla står ju på det sättet
Nog finns det skåp som står mer fritt, och även ställer krav på att ha luftspalt på sidorna.

Här är det djupet som är problemet. 60 bred och max 60 djup verkar inte finnas.
 
A
Kycklingvinge Kycklingvinge skrev:
Nog finns det skåp som står mer fritt, och även ställer krav på att ha luftspalt på sidorna.

Här är det djupet som är problemet. 60 bred och max 60 djup verkar inte finnas.
60 brett är ju nischmåttet
 
Eller i detta fall 120 cm då jag river två stommar. Så 59,5 cm bredd per skåp är väl mer rimligt.
 
A
Kycklingvinge Kycklingvinge skrev:
Eller i detta fall 120 cm då jag river två stommar. Så 59,5 cm bredd per skåp är väl mer rimligt.
Om du mäter på skåpen är mindre än 60cm
 
electroluxaren skrev:
Om du mäter på skåpen är mindre än 60cm
Nej, jag tar bort 2 skåp.
Inne i ett skåp är det ju såklart mindre än 60, men nu får jag hela bredden från 2 borttagna skåp tillgänglig.
 
A
Kycklingvinge Kycklingvinge skrev:
Nej, jag tar bort 2 skåp.
Inne i ett skåp är det ju såklart mindre än 60, men nu får jag hela bredden från 2 borttagna skåp tillgänglig.
Det är nog bäst att du låter någon titta på detta, du snurrar till det och uppfinner problem som inte finns.
Lycka till!
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Jag tror som electroluxaren, du missförstår nog något. Eller så har du ett lastgammal kök och då finns det inga vitvaror som passar ändå.
 
Kycklingvinge Kycklingvinge skrev:
Det är att hitta vitvarorna som är svårt. Hittar inga som verkar gjorda för detta användarfall.

De kommer att stå dikt an varandra och skåpsidor till höger och vänster. Alltså inget utrymme för kylning där.
Om du har en hel kyl bredvid en hel frys är det inga problem. De vill, som regel, ha 5 cm med ventilation direkt ovanför eller via ett ventilerat överskåp. Dvs en kyl som är 60 cm bred och 185 cm hög kan stå bredvid en frys med samma mått i en nisch som är 120 cm bred och 190 cm hög.

Om du däremot vill ha två kombinerade kylfrysar bredvid varandra blir det mer problematiskt. Den absoluta majoriteten av alla kylfrysar som finns på marknaden idag är inte gjord för att stå dikt av mot ett likadant skåp.
 
Det är precis som du skriver i första stycket.

Problemet är att alla produkter jag hittat är så djupa att de skulle sticka ut 10-15 cm från den 55 cm djupa nischen.

Det borde se väldigt konstigt ut intill inbyggnadsmicron och inbyggnadsugnen i skåpet intill. Ugnen sticker ju bara ut någon centimeter. Eller är det så man normalt har det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.