Skulle sätta upp takfusch med stå g och blandare i badrummet men när vi borrade upptäckte vi att vi har en luftspalt i den väggen. Så själva väggen är av porös betong cirka 30 mm och luftspalten minst 5 cm djup bakom. Vi provade med hålrumsplugg men när vi skruvade åt (utan mycket kraft) så smulades väggen sönder och vi stod kvar med ett 30mm brett hål. Jag har fyllt igen nu men hur kan vi sätta upp takduschen och fästa i väggen på alternativt sätt?
Tack på förhand från någon som ångrar köpet av sin lägenhet!
 
Vad menar du med luftspalt? Är det ett schakt med rör etc?
 
1 16386 skrev:
Vad menar du med luftspalt? Är det ett schakt med rör etc?
Jag vet inte riktigt vad jag menar, mer än att väggen är cirka tre centimeter tjock och bakom är det tomt/luft. Jag provade att sticka in en skruvmejsel och den gick hela vägen in till skaftet utan att ta emot. Jag kunde inte se några rör eftersom hålen ändå var förhållandevis små och jag inte kunde se i vinkel vad som finns över/ under/ åt sidan.
På samma vägg finns en öppen gallerventil.
Detta är ett trettiotalshus och badrummet är original. I nuläget sitter duschblandaren och stången mitt på långsidan av väggen ovanför badkaret, men jag ska dra nya rör och vill ha duschen på kortsidan av både praktiska och estetiska skäl.
 
Om det sitter en gallerventil på den väggen så låter det nästan som att det är ett ventilationsschakt. Drar det luft i hålet ni borrade?
 
Ett badrum från 30-talet som aldrig renoverats låter konstigt, men om det är ett gammalt badrum är det nog bäst att vara mycket försiktig med håltagning. Och leta rätt på en ritning eller fråga föreningens styrelse om de vet om du kan sätta upp något på väggen till schaktet. Men det låter som att du inte bör göra det.
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Om det sitter en gallerventil på den väggen så låter det nästan som att det är ett ventilationsschakt. Drar det luft i hålet ni borrade?
Svårt att säga, hela lägenheten är dragig, och särskilt från bardummet eftersom den ventilen alltid är öppen, men det låter sannolikt att det är ett ventilationsschakt. Går det att fästa något i en sådan vägg eller ska jag bara ge upp mina försök att förbättra den här lägenheten?
 
A annicka__22 skrev:
Svårt att säga, hela lägenheten är dragig, och särskilt från bardummet eftersom den ventilen alltid är öppen, men det låter sannolikt att det är ett ventilationsschakt. Går det att fästa något i en sådan vägg eller ska jag bara ge upp mina försök att förbättra den här lägenheten?
Du kan testa att tända en tändsticka och blåsa ut den och håll sedan stickan nära borrhålet och se hur röken beter sig. Sen är det vettigt att som 16386 säger att leta reda på en ritning som beskriver konstruktionen.
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Vi provade med hålrumsplugg men när vi skruvade åt (utan mycket kraft) så smulades väggen sönder och vi stod kvar med ett 30mm brett hål.
När ni har gjort ett så stort hål så är tätskiktet förstört. Då återstår renovering eller duschkabin.

A annicka__22 skrev:
Detta är ett trettiotalshus och badrummet är original.
Om badrummet är så gammalt (80-90 år) så finns det bara en enda sak som gäller.
Det är att blåsa ut hela badrummet med en gång och göra en totalrenovering.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
När ni har gjort ett så stort hål så är tätskiktet förstört. Då återstår renovering eller duschkabin.

Om badrummet är så gammalt (80-90 år) så finns det bara en enda sak som gäller.
Det är att blåsa ut hela badrummet med en gång och göra en totalrenovering.
Inte ens säkert att det finns tätskikt. Onödigt att skrämma upp folk utan riktig info. Bilder vore kul att se.
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
surris
Kan vara siporex med luftspalt och betonghålsten eller liknande.
Kan kanske vara något sådant, men 50mm luftspalt låter mycket.
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Du kan testa att tända en tändsticka och blåsa ut den och håll sedan stickan nära borrhålet och se hur röken beter sig. Sen är det vettigt att som 16386 säger att leta reda på en ritning som beskriver konstruktionen.
Tack, jag har redan haft igen hålen med tidningpapper och spackel men ska kontakta vaktmästaren och se om han vet
 
Demmpa Demmpa skrev:
När ni har gjort ett så stort hål så är tätskiktet förstört. Då återstår renovering eller duschkabin.



Om badrummet är så gammalt (80-90 år) så finns det bara en enda sak som gäller.
Det är att blåsa ut hela badrummet med en gång och göra en totalrenovering.
Låter drastiskt, så det gör man kanske om man har pengar man inte har bättre användning för, inte om man har ett par hundra kvar till löning.. Tätskikt fanns inte att tala om, det var porös betong och färg ovanpå, nu har jag spacklat igen med nån typ av plastfiller/ spackel och målat över med våtrumsfärg.
 
  • Gilla
surris och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte ens säkert att det finns tätskikt. Onödigt att skrämma upp folk utan riktig info. Bilder vore kul att se.
Tack, syns inget precis på bilderna för jag har haft igen hålen så det är nu bara "ojämt" där hålen gjordes.
 
surris surris skrev:
Kan vara siporex med luftspalt och betonghålsten eller liknande.
Kan kanske vara något sådant, men 50mm luftspalt låter mycket.
Det var mer än 50 mm för skruvmejslen jag stack in tog inte emot och skaftet är 12 centimeter och jag uppskattar att tjockleken på väggen var cirka 30 mm
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.