Fick slutoffert på ställning och totalt har det kostat 33 750 för montering och 22 500 för demontering.
Huset är ett 200 kvm 2 plans klassisk New England. Verkar detta rimligt? Höll nästan på att trilla av stolen om jag skall vara ärligt..
 
H
martin7805 martin7805 skrev:
Fick slutoffert på ställning och totalt har det kostat 33 750 för montering och 22 500 för demontering.
Huset är ett 200 kvm 2 plans klassisk New England. Verkar detta rimligt? Höll nästan på att trilla av stolen om jag skall vara ärligt..
Googla, det finns en del som hyr ut privat.
 
Beror väl på vad det är för ställning etc. också.alu vs stål, vilka laster de tar etc.

För vad det är värt så när vi fck offerter så hade de med 15k för ställning. 80 kvm sutteräng så 2 våningar delvis :) slutade med att jag bytte taket själv och hyrde ställning i aluminium för typ 6k (den gick inte runt hela utan en sida i taget.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
martin7805 martin7805 skrev:
Fick slutoffert på ställning och totalt har det kostat 33 750 för montering och 22 500 för demontering.
Huset är ett 200 kvm 2 plans klassisk New England. Verkar detta rimligt? Höll nästan på att trilla av stolen om jag skall vara ärligt..
Har du inte avtalat pris innan?
Om du har behov av ställning och tycker att 55tusen i hyra är mycket får du väl överväga att skaffa en egen ställning, för 100 000 kan man nog få en ställningstrailer och den lär inte förlora många tusenlappar per användning och kan lätt säljas eller hyras ut när man är klar.
 
Redigerat:
C
martin7805 martin7805 skrev:
Fick slutoffert på ställning
Slutoffert eller slutfaktura?
 
Vi betalade 50-60’ för vår ställning när vi reste stomme o gjorde fasaden. Vår platta är 15x8 m och vi hade som högst 8 m upp till nock. Ställning runt hela huset, 3 bomlag, trappa.
Priset var inklusive montering/demontering/transport och 6 veckors hyra.

Så ditt pris känns inte helt orimligt
 
När jag byggde för 3år sedan fick jag offerter på ca 70 ink moms för 240m2 inkl frakt och montering och 3mån hyra.

Köpte ställning från Tyskland, gick kurs för att bygga och sålde allt när jag var klar.
 
R Robert-san01 skrev:
När jag byggde för 3år sedan fick jag offerter på ca 70 ink moms för 240m2 inkl frakt och montering och 3mån hyra.

Köpte ställning från Tyskland, gick kurs för att bygga och sålde allt när jag var klar.
Hur mycket billigare blev ställning från Tyskland?
Kurs så att du fick behörighet att bygga så även hantverkare får använda ställningen? Vad kostade kursen?
 
Vi byggde för knappt tre år sedan ett tvåvåningshus på 202 kvm också lite åt New England stil. Ställningen kostade 70’. Det är uppsättning och nedtagning av ställningen som kostar.
Men visst, vi fick också en lätt chock! Lycka till med ditt hus!
 
L Lilllen skrev:
Hur mycket billigare blev ställning från Tyskland?
Kurs så att du fick behörighet att bygga så även hantverkare får använda ställningen? Vad kostade kursen?
Jag har för mig att den kostade ca 70k inkl frakt och moms (beg bomlag och räcken mm, nya ramar). Tror det var ca 100 den skulle ha kostat ny i Sverige. Sålde allt när jag var klar efter 1år för 65.

Exakt, kurs för att få bygga ställning åt andra. Kursen kostade 6 om jag minns rätt.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
C
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Slutoffert eller slutfaktura?
faktura givetvis nån offert fick vi aldrig då faktura från detta företag kom till vår byggherre / snickare
 
C cpalm skrev:
Tog nyligen den här kursen. Inte mycket till kurs (studiematerialet är arbetsmiljöverkets) men det är den billigaste jag kunde hitta som kändes någorlunda seriöst:
[länk]
Ja, det var verkligen billigt. Behöver man sedan ta någon speciell försäkring eller annat för att inte riskera något ifall en hantverkare skulle vara med om en olycka eller nått?
 
C
L Lilllen skrev:
Behöver man sedan ta någon speciell försäkring eller annat för att inte riskera något ifall en hantverkare skulle vara med om en olycka eller nått?
Bra fråga. Det finns mig veterligen inga formella krav på att det måste finnas en försäkring, men om det är något fel på ställningen finns så klart risken att du hålls ansvarig om det händer något.

martin7805 martin7805 skrev:
faktura givetvis
Misstänkte det. Låter väldigt dyrt. Vad säger snickaren? Hade ni avtalat något i sammanhanget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.