Jag mätte förbrukningen på kyl och frys med dammiga "galler" på baksidan under några dagar.

Gjorde rent och mätte igen. Ungefär samma temperatur i rummet vid båda mätningarna.

Skillnaden var inte mätbar!
De drog runt 70 watt tillsammans både före och efter rengöringen.

Dammlagret var väl inte jättetjockt men det var helt klart ett lager av damm på hela gallret.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Quiz: Kan du minska elförbrukningen? [länk]

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.
Jag fick 10/10. Jag var lite osäker på en frågan
 
L lat skrev:
Därför att om du inte fyllt frysen med nåt så är det luft i den, öppnar du då dörren så faller denna kalla luft ut & du får kyla den på nytt. Om frysen är full med nåt, så "faller" inte lika mycket kyla ut när du öppnar dörren.
99 av 100 normala frysar har ju luckor som går att stänga, så jag fattar inte vitsen med dessa böcker...
 
  • Haha
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 1 709 andra personer som har gjort quizet "Kan du minska elförbrukningen?"

Men varför tar man inte med det som sänker elförbrukningen allra med? Nämligen att sänka temperaturen inne...
 
M Micke_xyz skrev:
Jag mätte förbrukningen på kyl och frys med dammiga "galler" på baksidan under några dagar.

Gjorde rent och mätte igen. Ungefär samma temperatur i rummet vid båda mätningarna.

Skillnaden var inte mätbar!
De drog runt 70 watt tillsammans både före och efter rengöringen.

Dammlagret var väl inte jättetjockt men det var helt klart ett lager av damm på hela gallret.
Hur definierar du "förbrukning"?
Energi eller effekt...?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.