Hej

Vi behöver renovera vår överbyggda altan till sommaren. Vi funderar då på att göra om taket till balkong. I princip är det alltså en ganska liten förändring. Bygglov för altan+tak finns redan.

Krävs det nytt bygglov för detta? Det handlar främst om att byta ut materialet på taket (från ful kanalplast till trä). Ja, och ett räcke med. Allt annat finns redan. Vi har en fransk balkong så fasad i sig blir helt intakt.
 
E
Bygglov för balkong kan skilja sig kommuner emellan, så kolla med kommunen vad som gäller.
 
  • Gilla
Malibu666
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Bygglov för balkong kan skilja sig kommuner emellan, så kolla med kommunen vad som gäller.
Ok, ja, det är väl det vettigaste. Men då krävs ritningar m.m. eller kan man ta ett informellt snack med dom?
 
"Balkong
Från 1 juli 2017 krävs det inte bygglov inom planlagt område för att uppföra en liten tillbyggnad i form av balkong till ett en- och tvåbostadshus."

Hittade detta. Vad räknas som "liten" balkong?
 
Har varit involverad i liknande ärenden och kommunen gjorde bedömningen att man förändrar förutsättningarna för konstruktionen och det ska göras en anmälan. Samtidigt om balkongen tillkommer så behöver ni väl också ha en större öppning i fasaden samt att balkongräcket förändrar utseendet på huset så då är väl fasadändring aktuellt?

Ring till kommunen och ta även fram en enklare skiss så kommunen förstår vad ni ska göra och hur det kommer att se ut.

Att en åtgärd "inte kräver bygglov" betyder inte självklart att ingenting behöver göras utan bara att köra igång. Många ej bygglovspliktiga åtgärder är istället anmälningspliktiga. Sen framgår det i lagstiftningen att även om en åtgärd varken kräver bygglov eller bygganmälan så ska ni uppfylla gällande lagstiftning med tanke på säkerhet etc.
 
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Har varit involverad i liknande ärenden och kommunen gjorde bedömningen att man förändrar förutsättningarna för konstruktionen och det ska göras en anmälan. Samtidigt om balkongen tillkommer så behöver ni väl också ha en större öppning i fasaden samt att balkongräcket förändrar utseendet på huset så då är väl fasadändring aktuellt?

Ring till kommunen och ta även fram en enklare skiss så kommunen förstår vad ni ska göra och hur det kommer att se ut.

Att en åtgärd "inte kräver bygglov" betyder inte självklart att ingenting behöver göras utan bara att köra igång. Många ej bygglovspliktiga åtgärder är istället anmälningspliktiga. Sen framgår det i lagstiftningen att även om en åtgärd varken kräver bygglov eller bygganmälan så ska ni uppfylla gällande lagstiftning med tanke på säkerhet etc.
Balkongdörr finns redan. Vi har en fransk balkong där idag. Så nej, ingen fasandändring. Men jag ska rita upp det och kontakta kommunen och hålla tummarna.
 
O
M Malibu666 skrev:
Balkongdörr finns redan. Vi har en fransk balkong där idag. Så nej, ingen fasandändring. Men jag ska rita upp det och kontakta kommunen och hålla tummarna.
Det som påverkar byggnaden i detta fall blir det tillkommande räcket som leder till att det med stor sannolikhet bedöms vara en fasadändring.
 
  • Gilla
Malibu666
  • Laddar…
Det är väldigt olika i olika kommuner. Där jag bor behövs ingenting för den typen av förändring. Inte ens om det inte fanns en balkongdörr från början. Där jag jobbar kan det behövas lite mer och en öppning i fasaden ses tex som ändring av fasad.

(Det är nog inte prövat rättsligt i någon av dessa kommuner)

Oavsett hur din kommun ser på saken tror jag att det inte behövs så komplicerade ritningar.

Hoppas att ni blir nöjda.
 
  • Gilla
Malibu666
  • Laddar…
I och med att det antaget ska räknas på helt andra laster om ni bygger en terass ovanpå så skulle jag gissa på att de vill ha i alla fall ritningar och att det finns en KA (även om det är du själv). Så att det inte blir något galet plockepinn som rasar ner över middagsgäster.
 
  • Gilla
LaszloToth och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.