FredrikR FredrikR skrev:
Montera den i samma höjd som uttaget, och i mitten av regeln så är den placerad bra.
okej!
Är de dumt annars att dra ner den?
Tänker för underlätta vid isolering..
 
A amoreex skrev:
okej!
Är de dumt annars att dra ner den?
Tänker för underlätta vid isolering..
Med 120reglar bör man ju inte lyckas vare sig skruva eller spika nåt så långt in, så kör så om du vill.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Med 120reglar bör man ju inte lyckas vare sig skruva eller spika nåt så långt in, så kör så om du vill.
Lite det som va min tanke. Där emot i den andra väggen där de bara är 45 reglar kmr jag nog sätta den iallafall 10cm upp för där är ju risken större!
 
A amoreex skrev:
ja okej. Vad är smartast då?
Jag tänker mest vart är den mest utsatt att få en spik eller skruv i sig?
Om den ligger längst ner eller en bit upp :)

längst ner är de ju dyckertpistol som kan vara boven. Men de behövs ju väldigt långa spikar för o nå in..

det är ju 120 reglar. Följt av 10mm osb. Sen gips.

Och räcker ju med en 30mm dyckert för en golvlist.. så den är ju på säkert avstånd
I ”sidled” ska slangen dras längst ner eller högst upp på väggen, sedan rakt ner eller rakt upp till dosan.
 
D Dodger skrev:
I ”sidled” ska slangen dras längst ner eller högst upp på väggen, sedan rakt ner eller rakt upp till dosan.
ja okej!
Men vid en tunn vägg är de ej bättre att ha den 5-10cm upp för o minska risken från spikpistol?
 
A amoreex skrev:
ja okej!
Men vid en tunn vägg är de ej bättre att ha den 5-10cm upp för o minska risken från spikpistol?
Reglarna är ju oftast skråade i nederkant så då måste du ju gå upp lite grann när du passerar reglarna. En fastsatt slang får däremot inte förläggas diagonalt i en vägg och den ska alltid följa rummets linjer i över- eller underkant när den dras i sidled.
Går den intill en regel med dörrkarm i så slå i några extra klammer för att undvika missljud när du slår i dörren.
 
Eftersom det krävs behörighet att dra slang så är du ju elektriker och då borde du veta hur man gör. tråkigt och drygt svar av mig, eller hur!!. Men som man ska följa reglerna så är det såhär.
Men om du vill dra slang själv, så borra i mitten på reglarna, dra slangen kortaste, rakaste vägen. Det kan såklart gå diagonalt i väggar utan problem. Montera dosorna på samma höjd som de gamla. Och glöm inte att slå av strömmen först
 
D Dodger skrev:
Reglarna är ju oftast skråade i nederkant så då måste du ju gå upp lite grann när du passerar reglarna. En fastsatt slang får däremot inte förläggas diagonalt i en vägg och den ska alltid följa rummets linjer i över- eller underkant när den dras i sidled.
Går den intill en regel med dörrkarm i så slå i några extra klammer för att undvika missljud när du slår i dörren.
absolut!
Mina 120reglar har jag skråskruvat längre ut så där klarar jag skruvarna.

men de andra lär bli värre :)

kommer inte gå till någon direkt dörrkarm.
Eller uttaget där det avslutas ska ju sitta en karm förvisso.
 
E Emos skrev:
Eftersom det krävs behörighet att dra slang så är du ju elektriker och då borde du veta hur man gör. tråkigt och drygt svar av mig, eller hur!!. Men som man ska följa reglerna så är det såhär.
Men om du vill dra slang själv, så borra i mitten på reglarna, dra slangen kortaste, rakaste vägen. Det kan såklart gå diagonalt i väggar utan problem. Montera dosorna på samma höjd som de gamla. Och glöm inte att slå av strömmen först
du har en poäng och ingen dryg kommentar. Jag förväntade mig en sån här kommentar:rofl:

jag är inte elektriker och kommer ej koppla det själv.
Är en elektriker som en bekant känner. Och har varit och pratat med honom och fått slangen av honom. Då han sällan är på mitt håll.
Så kmr han när jag är färdig istället och kopplar ihop allt och har med sig eluttagen då :)

så det går rätt till men ändå inte så att säga:crysmile:
Eftersom jag egentligen ej får dra slangen ens själv.
 
A amoreex skrev:
du har en poäng och ingen dryg kommentar. Jag förväntade mig en sån här kommentar:rofl:

jag är inte elektriker och kommer ej koppla det själv.
Är en elektriker som en bekant känner. Och har varit och pratat med honom och fått slangen av honom. Då han sällan är på mitt håll.
Så kmr han när jag är färdig istället och kopplar ihop allt och har med sig eluttagen då :)

så det går rätt till men ändå inte så att säga:crysmile:
Eftersom jag egentligen ej får dra slangen ens själv.
Och enligt vissa får inte elektriker dra tråd i eller ansluta nåt i slang som du dragit, men.... :cool:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Och enligt vissa får inte elektriker dra tråd i eller ansluta nåt i slang som du dragit, men.... :cool:
nä de vet jag stämmer också.. men tror med handen på hjärtat att de inte är så många elektriker som följer alla regelböcker och paragrafer till punkt o pricka :surprised:;)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A amoreex skrev:
nä de vet jag stämmer också.. men tror med handen på hjärtat att de inte är så många elektriker som följer alla regelböcker och paragrafer till punkt o pricka :surprised:;)
Jag gissar dom som jobbar som det kan se om det där ok och säkert ut, eller om varningsklockorna börjar ringa. (y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag gissar dom som jobbar som det kan se om det där ok och säkert ut, eller om varningsklockorna börjar ringa. (y)
tänker också det:D

Sen uppfattningen jag fått är att om man talar man de först om hur man tänker och så. Så är de mindre problem än om du bara drar allt först själv o sen ber någon komma o koppla ihop det:thinking:
 
A amoreex skrev:
du har en poäng och ingen dryg kommentar. Jag förväntade mig en sån här kommentar:rofl:

jag är inte elektriker och kommer ej koppla det själv.
Är en elektriker som en bekant känner. Och har varit och pratat med honom och fått slangen av honom. Då han sällan är på mitt håll.
Så kmr han när jag är färdig istället och kopplar ihop allt och har med sig eluttagen då :)

så det går rätt till men ändå inte så att säga:crysmile:
Eftersom jag egentligen ej får dra slangen ens själv.
Se till att ta kort på allt...
 
D Dodger skrev:
Se till att ta kort på allt...
absolut kommer det att dokumenteras. Inte bara för elen i sig. Utan för de är kul med att dokumentera renoveringar :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.