Jag ska byta ut en gammal takhängande köksfläkt till något som helst inte är i vägen överhuvudtaget (pga utsikt från spisen). Har tittat på takintegrerade, men de kräver att man reglar upp runt hålet och det är inte görbart, inte enkelt i alla fall, pga. att fläkten ska sitta i ett mellanbjälklag. Har hittat Fjäråskupans Detalj (fläkten heter så alltså) som kan "ytmonteras" i taket men den kräver också att man reglar upp vid fästpunkterna. Dyr som satan är den också.

Så jag behöver hjälp med att hitta en fläkt som inte tar så mycket plats neråt men som inte kräver omregling av mellanbjälklaget, finns det någons om känner till något alternativ? Eller är det till och med någon som har monterat en takintegrerad fläkt utan att behöva regla om?

Tacksam för hjälp och tips!
 
U ulfalf skrev:
pga utsikt från spisen
???
Om det är så besvärligt med rördragning mm kanske du skulle välja en kolfilterfläkt.
 
D
Jag hänger inte riktigt med. Varför skulle du behöva regla runt hålet. Kan du visa en skiss på en fläkt som kräver detta?

Jag håller också på att skissa på en installation av tagintegrerad fläkt. Jag kommer dock behöva bygga en baldakin.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
???
Om det är så besvärligt med rördragning mm kanske du skulle välja en kolfilterfläkt.
Nja, rördragning finns redan pga. att det redan hänger en fläkt i taket. Det jag vill undvika är att riva upp mellanbjälklaget som fläkten ska sitta i.

D Derbyboy skrev:
Jag hänger inte riktigt med. Varför skulle du behöva regla runt hålet. Kan du visa en skiss på en fläkt som kräver detta?

Jag håller också på att skissa på en installation av tagintegrerad fläkt. Jag kommer dock behöva bygga en baldakin.
Läser man monteringsanvisningar för t ex Fjäråskupans takintegrerade fläktar så står det åtminstone i dom att alla fästpunkter ska vara reglade. Lite beroende på vilken fästanordning, sitter fläkten med clips så behöver man ändå snickra i taket. Eller skulle fläkten kunna klara av att skruvas i bara takpanelen (typ 18 eller 22 mm spontad panel)? Kanske är enklast att bygga ner taket en bit där fläkten ska sitta - för jag gissar det är det du menar med en baldakin?
 
D
Själva den integrerade kåpan brukar inte väga så mycket.

Svarade på din fråga är väl mycket beroende på cc mellan takstolarna alt. reglarna.

Jag har takteglet cc 100 och planerade att fästa baldakinen i råsponten i taket.

Ja precis baldakin = bygga ner taket. Vissa tillverkare, tex Thermex har färdiga baldakiner.
 
D Derbyboy skrev:
Själva den integrerade kåpan brukar inte väga så mycket.

Svarade på din fråga är väl mycket beroende på cc mellan takstolarna alt. reglarna.

Jag har takteglet cc 100 och planerade att fästa baldakinen i råsponten i taket.

Ja precis baldakin = bygga ner taket. Vissa tillverkare, tex Thermex har färdiga baldakiner.
Tack för tipset om Thermex, deras baldakin verkar passa bra. Får nog bli en sådan!
 
D
Jag har en thermex newcastle 80 ny i kartong om du är intresserad.
 
D Derbyboy skrev:
Jag har en thermex newcastle 80 ny i kartong om du är intresserad.
Tack för erbjudandet, men jag har kollat lite närmare på Thermex och det verkar inte som att deras system för utblåset funkar att installera i vårat mellanbjälklag. Fjäråskupan Detalj med deras inbyggda fläkt verkar gå att knöka in, så nu lutar det åt en sådan istället. Nästan tre ggr så dyr dock...
 
Du har inte funderat på eller haft möjlighet att ha en spis med inbyggd fläkt?
 
D
U ulfalf skrev:
Tack för erbjudandet, men jag har kollat lite närmare på Thermex och det verkar inte som att deras system för utblåset funkar att installera i vårat mellanbjälklag. Fjäråskupan Detalj med deras inbyggda fläkt verkar gå att knöka in, så nu lutar det åt en sådan istället. Nästan tre ggr så dyr dock...

Du ska ju bygga ner den så att den inte sitter mellan reglarna.

kanske snarare 5 ggr….
 
O ostmannen skrev:
Du har inte funderat på eller haft möjlighet att ha en spis med inbyggd fläkt?
Passar tyvärr inte.

D Derbyboy skrev:
Du ska ju bygga ner den så att den inte sitter mellan reglarna.

kanske snarare 5 ggr….
Vad jag kan läsa mig till så har Thermexen inte så mycket val för utblåset när man monterar med baldakin, det är en rektangulär öppning på ovansidan där man sätter en adapter till utblåset. Tyvärr så hamnar den mitt i en regel och eftersom jag inte kommer åt fläkten från ovansidan vid monteringen så faller den nog bort. Eller har jag missat något?
 
D
Vill minnas att du kan köra utblåset på sidan också men då får du ju bygga en egen baldakin (som är större än fläkten). Det var så jag hade tänkt det tills jag fick för mig att montera motorn på taket och även låta köksfläkten sköta en del av husets ventilation.
 
D
Bygga egen baldakin är ju bäst och billigast om du vill sätta baldakinen direkt mot befintligt tak. Då kan du ju fästa baldakinen med byggvinklar cc15-20 och då kan du säkerligen hoppa över det där med att fästa fläkten i reglar.

Thermex baldakin vill jag minnas kosta 4-5000 kr.

Fjäråskupan rekommenderar en baldakin som är 30 cm större runt om än fläkten. Så Thermex egna baldakin kanske motverkar funktionen av fläkten en aning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.