Efter att ha bott i vårt hus i ganska precis ett år passade jag på att göra en koll på elnätsavtalet med Ellevio.

Jag låg på 25A och Enkel-tariff.

Steg 1 Enkel- eller Tidstariff

Detta är beroende av ditt användningsmönster, Höglast är 6-22 nov-mars och Låglast är övrig tid. Jag hämtade ut alla timvärden från Ellevios "Mina Sidor" och simulerade värden för Tidstariff. Om du behärskar att jobba i pivot-tabeller i Excel är det snabbt gjort att sortera ut Höglast-timmarna. Kolla även om den fasta kostnaden förändras, det gör den hos Ellevio med ca 20 SEK/månad

I mitt fall landar jag på en besparing på ca 1300 per år, med en elbil på ingående kommer besparingen att växa med tidsstyrd laddning.

Steg 2 Se över din säkringsstorlek

Ellevio har en lathund https://www.ellevio.se/privat/om-din-el/elen-i-hemmet/valj-ratt-sakring/ . Enligt den skulle vi klara oss med 16A. Högsta uppmätta timvärde ligger på 7kW hos mig men jag vet inte hur det ligger över faserna. Jag kommer prova med mindre säkringar men håller på att resonera med mig själv hur man ska tänka inför framtiden, finns det en idé att allokera min kapacitet i nätet? Om jag säkrar ner så finns ju risken att jag inte kan säkra upp den dagen jag har två elbilar pga kapacitetsbrist i nätet.

Potentiell besparing är iaf 1920 SEK/år



Slutsats, det kan finnas pengar att spara. Skulle jag optimera för nuläge skulle jag spara drygt 3000 om året.

Är du lite flink i Excel löser du detta på under 30 minuter, väl investerad tid....
 
P PurreP skrev:
Efter att ha bott i vårt hus i ganska precis ett år passade jag på att göra en koll på elnätsavtalet med Ellevio.

Jag låg på 25A och Enkel-tariff.

Steg 1 Enkel- eller Tidstariff

Detta är beroende av ditt användningsmönster, Höglast är 6-22 nov-mars och Låglast är övrig tid. Jag hämtade ut alla timvärden från Ellevios "Mina Sidor" och simulerade värden för Tidstariff. Om du behärskar att jobba i pivot-tabeller i Excel är det snabbt gjort att sortera ut Höglast-timmarna. Kolla även om den fasta kostnaden förändras, det gör den hos Ellevio med ca 20 SEK/månad

I mitt fall landar jag på en besparing på ca 1300 per år, med en elbil på ingående kommer besparingen att växa med tidsstyrd laddning.

Steg 2 Se över din säkringsstorlek

Ellevio har en lathund [länk] . Enligt den skulle vi klara oss med 16A. Högsta uppmätta timvärde ligger på 7kW hos mig men jag vet inte hur det ligger över faserna. Jag kommer prova med mindre säkringar men håller på att resonera med mig själv hur man ska tänka inför framtiden, finns det en idé att allokera min kapacitet i nätet? Om jag säkrar ner så finns ju risken att jag inte kan säkra upp den dagen jag har två elbilar pga kapacitetsbrist i nätet.

Potentiell besparing är iaf 1920 SEK/år



Slutsats, det kan finnas pengar att spara. Skulle jag optimera för nuläge skulle jag spara drygt 3000 om året.

Är du lite flink i Excel löser du detta på under 30 minuter, väl investerad tid....
Till detta går det även att optimera vilken typ av elhandelsavtal som passar dig bäst där det finns ytterligare pengar att spara
 
K KapHilton skrev:
Till detta går det även att optimera vilken typ av elhandelsavtal som passar dig bäst där det finns ytterligare pengar att spara
Det finns väldigt många fler parameters och man ska helst kunna sia in i framtiden också för att optimera sin elhandel... Man kan göra val i rätt riktning men det är inte helt lätt...
 
P PurreP skrev:
Det finns väldigt många fler parameters och man ska helst kunna sia in i framtiden också för att optimera sin elhandel... Man kan göra val i rätt riktning men det är inte helt lätt...
Ja så är det. Men faktum är att vi går mot en kraftproduktion som i högre grad kommer att bestå av intermittent kraft så som sol och vind. Detta kommer att toppas med gas(naturgas, vätgas) som är dyr. Således är merparten av analytikerna eniga om högre volatilitet på elpris och överföring. Fastprisavtal kommer att bli extremt dyra för att hantera denna risk, nät kostnaden skulle bli extremt dyr om den skulle hantera dessa flöden (kommer att bli dyrare än nu). Kontentan är att skapa sig så flexibel energianvändning som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.