Hej!

Vi har en Contura braskamin som blivit svåreldad på senaste. Vi eldar kanske 4-5ggr om året bara men tidigare år har det inte varit några problem alls. Jag är en amatöreldare och har förlitat mig på internet för att det ska bli bra eld. De 3 senaste gångerna har slutat med sämre resultat. 1a gången så rök det in så mycket så brandlarmet gick men lyckades få fyr till slut. 2a gången så fick jag kämpa men fick till slut ordning på det, nu ikväll var tredje gången och det slutade sådär. Fick inte eld på det och det rök in en hel del. Försökte då avbryta eldningen genom att stänga spjällen men det slutade med att det sipprade ut rök ovanifrån kaminen istället. Fick då öppna spjället igen och det fick stå och pyra tills det till slut slocknade. Nu luktar det rök i hela huset....... Jag har alla tre gångerna gjort en prydlig stapel med tändved och haft tändkuber och tidningspapper för att få bort "locket" i skorstenen. Var även ute och kollade och det kommer rök ur skorstenen.

Mina frågor är nu:

Varför blir det såhär?
Hur lång tid tar det för röklukten att försvinna?
Varför sipprade röken ut ovanifrån kaminen?

Eldningssjälvförtroendet är extremt lågt just nu

Mvh Jan
 
Tomture61
Du har lyckats elda förut (y)
Så vad har förändrats :thinking:
Ur min egen skorsten fick jag ut ca 1,5 l sot .
Det blir ju en propp för eldstadsmaskineriet .

Vad har du för ventilation i huset ?

Hur är skorstenen dragen , ett rakt rör eller är det vinklar på vägen ?

Ungefärlig längd på rökröret ?
 
Var tar ni tilluften ifrån ? Tas den utifrån eller från rummet ?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du har lyckats elda förut (y)
Så vad har förändrats :thinking:
Ur min egen skorsten fick jag ut ca 1,5 l sot .
Det blir ju en propp för eldstadsmaskineriet .

Vad har du för ventilation i huset ?

Hur är skorstenen dragen , ett rakt rör eller är det vinklar på vägen ?

Ungefärlig längd på rökröret ?
Det är ett rakt rör. Vet inte riktigt hur långt men det är ett 1,5 plans hus med kanske 6-7m i nock. Vi har nyligen bytt frånluftsvärmepump och den är justerad av firma var det gäller ventilation. I rummet med kaminen finns 3 tilluftsventiler
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Var tar ni tilluften ifrån ? Tas den utifrån eller från rummet ?
Utifrån, det finns 3 tilluftsventiler i rummet med kaminen
 
Varför blir det såhär?
Skorstenen är inte varm, därför får ni inte tillräckligt drag när ni startar upp en ny brasa.

Hur lång tid tar det för röklukten att försvinna?
Beror på…

Varför sipprade röken ut ovanifrån kaminen?
Otäthet i spjäll och avsaknad av drag i skorsten.

Du nämner även nyinstallerad frånluftsvärmepump. Om den nya är korrekt justerad kanske den gamla inte var det, vilket gör att kaminen är svårare att tända nu.

Nästa tändning, prova att öppna ett fönster eller ytterdörren på glänt tills brasan tagit sig, det bruka hjälpa för att få elden att söka sig rätt och värma upp skorstenen så att ni får drag.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Är du säker på att veden är torr? Du kanske kan prova med annan ved?
 
  • Gilla
GVR4 och 1 till
  • Laddar…
J Janne82 skrev:
Utifrån, det finns 3 tilluftsventiler i rummet med kaminen
På min roterande värme växlare i ftx systemet så har jag ett eldning läge, den stänger frånluft en kort stund för att man ska kunna tända lättare.
 
H hakfre skrev:
Nästa tändning, prova att öppna ett fönster eller ytterdörren på glänt tills brasan tagit sig, det bruka hjälpa för att få elden att söka sig rätt och värma upp skorstenen så att ni får drag.
Min erfarenhet är att detta är kritiskt om du har flvp. Med en sådan har du undertryck i huset och detta kan tillfälligt elimineras genom för eller fönster på glänt.

Har du tilluft till kaminen separat eller kommer det från rummet?
 
K
Om man har undertryck i huset så kan det vara svårt att få fyr och det kan ryka in.Vi har undertryck i huset pga ventilationen. Så jag öppna ett fönster lite lite när jag gör eld för att bli av med undertrycket. Sedan stänger jag när jag fått bra drag genom skorstenen.
Prova om det hjälper
 
Tänk på att kaminens lucka ska stå lite på glänt tills elden har tagit sig ordentligt i veden. Prova med några väldigt tunna vedpinnar och några ännu tunnare stickor i början, och blanda med något som brinner snabbt, tex knölat tidningspapper eller wellpapp som du river i mindre bitar. Vedpinnarna ska vara torra, vilket du märker på att de känns lätta och har ett klingande ljud när de slås mot varandra, och inte ett dovt dunkande ljud. Använd inte hela runda vedpinnar när du tänder, utan klyvd/späntad ved.

Lycka till!
 
  • Gilla
lera
  • Laddar…
Tror också att fönster/altandörr på glänt vid upptändning löser ditt problem.
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
Har du kollat att skorstenen säkert är helt fri från främmande föremål t.ex. fågelbon?
 
Tomture61
J Janne82 skrev:
Det är ett rakt rör. Vet inte riktigt hur långt men det är ett 1,5 plans hus med kanske 6-7m i nock. Vi har nyligen bytt frånluftsvärmepump och den är justerad av firma var det gäller ventilation. I rummet med kaminen finns 3 tilluftsventiler
Har man en FLVP är en separat friskluftsanslutning till kaminen ett måste .
Om huset står på en betongplatta blir det jobbigt , men allt går att lösa .
 
Tack för alla svar jag har funderat och det är sen vi installerade nya frånluftsvärmepumpen som det blivit bekymmer, så är nog pga undertrycket, vi hade frånluftsvärmepump innan också men dom ställde in ventilationen ordentligt först vid bytet så det är mycket möjligt att vi inte hade undetryck inann. Så får köra med fönstret öppet vid tändning helt enkelt

H hakfre skrev:
Varför blir det såhär?


Varför sipprade röken ut ovanifrån kaminen?
Otäthet i spjäll och avsaknad av drag i skorsten.

Du nämner även nyinstallerad frånluftsvärmepump. Om den nya är korrekt justerad kanske den gamla inte var det, vilket gör att kaminen är svårare att tända nu.

Nästa tändning, prova att öppna ett fönster eller ytterdörren på glänt tills brasan tagit sig, det bruka hjälpa för att få elden att söka sig rätt och värma upp skorstenen så att ni får drag.
Det var väl dåligt drag i skorstenen som gjorde att röken sipprade ut då kanske. För det tog ju sig aldrig riktigt, mycket pga att jag var tvungen att stänga luckan för det rök in så mycket. Men det rök iaf ur skorstenen så det var ju inte stopp helt. Men när jag stängde spjällen för att kväva elden så kunde man ju se att det var mycket rök i kaminen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.