useless useless skrev:
Bygg några vindkraftverk då om det är så blåsigt istället för att klaga.
Hade inte danskarna varit så gnälliga kunde vi klippt av er från blekinge rakt över ;) Men nu vann ju de.
Vindkraftverken stod nog troligtvis stilla under stormen.
 
Höghus Höghus skrev:
Varje Dorotea-bo plockade 2020 ut +37kkr i kommunal utjämningsskatt. Själva betalade vi Stååckhålmare in 2,5kkr i snitt.
Så ta det lite lugnt med raljerandet.

/Höghus
Var fick ni dessa pengar från? Inse att det är skattepengar och avgifter som övriga landet får betala, pga någon chef har bestämt var kontoret ska vara.
 
  • Gilla
parsen
  • Laddar…
Hur tänkte dom nu?
Om jag förstått det rätt så får jag en ersättning på 2000:- månad då min förbrukning ligger strax över 2000 kWh månad dec, jan, feb.
Jag har ett bundet 5 års avtal vilket ger en totalkostnad på 1,43 :- kWh.
Dvs. månadsfakturorna aktuell period ligger på 3000 :- styck.
Nu får jag två vintermånader gratis:crysmile:
Eller nästan 30% rabatt på årskostnaden(y):rofl:
 
  • Gilla
Vatic
  • Laddar…
A AxelJa skrev:
Problemet i söder är kärnkraften. Med stor tillgång till billig el fanns inga incitament att bygga bättre isolerade hus.
Brist på billig kraft i kombination med isoleringsstandarden möjligtvis.
Det är inte kärnkraften utan nedläggningen av densamma som gör att det är brist på billig el när det inte blåser.
Om du anser kärnkraften vara problemet får du gärna förklara hur Danmark trots brist på sådan ofta har samma pris som SE3 som har kärnkraft men i otillräcklig mängd.
 
M Myckling skrev:
De betalar istället till sthlm för bla er kollektivtrafik, dvs att du ska kunna åka hur mycket kollektivtrafik som helst en månad för runt 900 kr, dvs en kraftig subventionering från övriga kommuner.
Nu har jag kollat igenom Doroteas årsredovisning för 2019
https://www.dorotea.se/media/4998/aarsredovisning-2019-dorotea-kommun.pdf

Jag är ledsen, jag är ingen ekonom, men jag hittar inte någon utbetalning som kan resultera i subvention av ett SL-kort i Stockholm. Var hittar jag denna post i bokföringen?

/Höghus
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Istället för att hänga upp dig på Dorotea som har ca 2500 invånare och där kanske 50% är i åldrarna som man kan förvänta sig en inbetald skatt från så kan du kolla vilka kommuner som fått mest utjämningsbidrag totalt.

2019 fick t ex Stockholms län 1.7 miljarder i bidrag.
 
Redigerat:
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Är det någon mer än jag som reagerar på att man får mer stöd per bränd kilowattimme upp till 2000kWh? För att uppmuntra energihushållning borde det ju vara minskat stöd per kilowattimme man bränt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Istället för att hänga upp dig på Dorotea som har ca 2500 invånare och där kanske 50% är i åldrarna som man kan förvänta sig en inbetald skatt från så kan du kolla vilka kommuner som fått mest utjämningsbidrag totalt.

2019 fick t ex Stockholms län 1.7 miljarder i bidrag.
Jag tog Dorotea som exempel eftersom det ligger i Norrland. Vilket var vad som diskuterades.
Men ja, det stämmer som du säger. Jag betalar både till Botkyrka och Dorotea.

/Höghus
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Skydd torde ändå vara en mänsklig rättighet, kan man ju tolka som skydd mot elementen. Dvs inte frysa ihjäl pga höga kostnader. Då pratar vi inte uppvärmd spa pool utan raggsockor och samsovning för att hålla värmen
 
P Pettman skrev:
Är det någon mer än jag som reagerar på att man får mer stöd per bränd kilowattimme upp till 2000kWh? För att uppmuntra energihushållning borde det ju vara minskat stöd per kilowattimme man bränt.
Ja, det är resultatet av att miljöpartiet inte är med i spelet längre.
 
Höghus Höghus skrev:
Missförstå mig inte medvetet nu, jag har inget emot att betala in till ett utjämningssystem för att få ett levande Sverige. Det som stör mig är raljerande människor som tycker att man ska flytta till Norrland för att det ska bli billigare när det i själva verket behövs bidrag.

/Höghus
Fast om fler flyr den dyra elen i söder, och ökar befolkningen i Norr så ger det mer skatteintäkter där uppe.
 
I intervallet 900 - 2.000 kWh får man tre (3) kronor per kWh i bidrag. Det innebär väl för de flesta som ligger i det intervallet ett negativt elpris? Speciellt om man har bundet avtal med lågt pris. Jag har 20 öre/kWh exklusive allt och förbrukade ca 1.100 kWh i december. Tjänar jag på att öka min förbrukning?

Japp: rörligt i el4 (el + certifikat + nät + skatt)*moms = 1,18 kr/kWh. Förtjänst 1,82 kr/kWh. Kommer jag upp i 1.500 kWh i januari så täcker bidraget även de fasta kostnaderna!

Har jag räknat rätt? Kan man lita på att man får bidraget? Är det begränsat till vad man betalar?
 
Redigerat:
  • Gilla
Chandler
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Var fick ni dessa pengar från? Inse att det är skattepengar och avgifter som övriga landet får betala, pga någon chef har bestämt var kontoret ska vara.
Nils har verkligen en poäng här, bilden av vilka komuner som anses vara rika är felaktigt. Det finns inga gruvor i Falsterbo, de stora skogarna, vatten kraften och bruken och de stora industrierna ligger inte i Danderyd. Rikedomen skapas någon annanstans, men vinsterna stannar inte kvar i de "fattiga" komuner de skapas, utan går oavkortat till huvudkontoret som ligger i de "rika" storstadsregionerna. Vart kommer de pengar som de givmilda storstäderna ger fattiga kommuner egentligen ifrån?

När det gäller elbristen I syd så tar byggandet av kraftledningar eller ny kärnkraft lång tid ca 20 år , betydligt snabbare vore att flytta fabriker till de områden där det finns el, om det är attraktiv att flytta eller inte handlar om vilka förutsättningar som ges.
 
  • Gilla
OramaC
  • Laddar…
N
Tycker stödet är helt orimligt utformat. Om jag gör av med 1000 kWh kostar det mig 1000 x 1,42 (mitt totala pris per kWh) = 1420:- - 300:- i elkompensation = 1120:- totalt.
Gör jag av med 1600 kWh blir motsvarande siffror 1600 x 1,42 = 2272:- - 1300 i kompensation = 972:-. Jag kan alltså göra av med 600 kWh MER och få 148:- i LÄGRE kostnad.
Detta är ju knappast något som uppmuntrar till att spara el. Givetvis skulle man ha reducerat elskatten istället. Då hade det dessutom kommit alla till del.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
G
C cbrolin skrev:
I intervallet 900 - 2.000 kWh får man tre (3) kronor per kWh i bidrag. Det innebär väl för de flesta som ligger i det intervallet ett negativt elpris? Speciellt om man har bundet avtal med lågt pris. Jag har 20 öre/kWh exklusive allt och förbrukade ca 1.100 kWh i december. Tjänar jag på att öka min förbrukning?

Japp: rörligt i el4 (el + certifikat + nät + skatt)*moms = 1,18 kr/kWh. Förtjänst 1,82 kr/kWh. Kommer jag upp i 1.500 kWh i januari så täcker bidraget även de fasta kostnaderna!

Har jag räknat rätt? Kan man lita på att man får bidraget? Är det begränsat till vad man betalar?
Det är inte säkert någon får nått bidrag/återbetalning av extra hög moms eller liknande.
Många verkar ha glömt att detta är ett förslag från en minoritetsregering och förslaget ska godkännas i riksdagen.
Jag betalar 500% mer för dec 2021 än för dec 2020 och därmed även 500% mer i moms. Jag tycker föreslaget är rätt kass och "kräver" inget tillbaka men det retar mej att staten ska tjäna på dåliga beslut.
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.