Blodsoppen
Madelene Åsell Madelene Åsell skrev:
Hej, vilket karmmått är det på dörren samt vilken bredd valde du på spröjsen?
Hej! Kommer inte riktigt ihåg. Tror karmmått var 1,40 gånger 2,0. Jag har flyttat nu så vet inte närmre.
 
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Hej! Kommer inte riktigt ihåg. Tror karmmått var 1,40 gånger 2,0. Jag har flyttat nu så vet inte närmre.
Ah du ser men va gulligt att du tog dig tid att svara . Tack så hjärtligt
 
FrWa FrWa skrev:
Vi har köpt en herrans massa fönster från Klargönster nu, både fasta, vrid, ytterdörrar med glas och dubbla altandörrar. Olika kombinationer av färg insida/utsida och allt har blivit rätt och i utlovad tid. Man får väldigt mycket för pengarna. Så himla nöjda!
Har ni fått era fönster? Monterat dem? Hade varit kul att se resultatet och höra lite intryck om kvalitet etc.
 
Hej!

Vi har tom hunnit köpa en omgång till :)

Är väldigt nöjda. Leverans i tid (trots corona), allt korrekt levererat (ganska komplicerad beställning med olika färger bla) och de är superfina och ser ut exakt som vi ville. Köpt dubbel altandörr, 8 ytterdörrar och en jädrans massa fönster. Det mesta är i färgen antracitgrå.

Vi råkade välta ett fönster innan isättning så att ramen lossnade och fästena gick sönder - fick nya fästen på posten inom några dagar.

Har inga bra bilder på telefonen men man ser iaf någorlunda hur de ser ut. Enda ”dåliga” vi upplevt är att det saknas barnspärr på vridfönstren så det får man köpa själv sen.

Fattar inte varför det är så svårt att hitta bra info och bilder från dem - fick leta länge innan vi visste tillräckligt och vågade beställa.


S sin skrev:
Har ni fått era fönster? Monterat dem? Hade varit kul att se resultatet och höra lite intryck om kvalitet etc.
 
  • Antracitgrått fönster monterat i svart trävägg, reflektion av trädgård, oisolerad omkantning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altandörr i antracitgrå färg med fönster, inredning och trädgårdsutsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altandörr i antracitgrå färg på en träfasad med ett bänkelement och snöfläckar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hannaboman och 1 till
  • Laddar…
Tack! Ser väldigt bra ut!

FrWa FrWa skrev:
Hej!

Vi har tom hunnit köpa en omgång till :)

Är väldigt nöjda. Leverans i tid (trots corona), allt korrekt levererat (ganska komplicerad beställning med olika färger bla) och de är superfina och ser ut exakt som vi ville. Köpt dubbel altandörr, 8 ytterdörrar och en jädrans massa fönster. Det mesta är i färgen antracitgrå.

Vi råkade välta ett fönster innan isättning så att ramen lossnade och fästena gick sönder - fick nya fästen på posten inom några dagar.

Har inga bra bilder på telefonen men man ser iaf någorlunda hur de ser ut. Enda ”dåliga” vi upplevt är att det saknas barnspärr på vridfönstren så det får man köpa själv sen.

Fattar inte varför det är så svårt att hitta bra info och bilder från dem - fick leta länge innan vi visste tillräckligt och vågade beställa.
 
Hej. Intresserad av dessa fönster också.
Hur monteras dessa? Är det med vanliga karmskruvar som man borrar på plats ellrr är det nåt annat sätt?

Nyfiken. Trevlig påsk.
 
Blodsoppen
J jockelindstrom skrev:
Hej. Intresserad av dessa fönster också.
Hur monteras dessa? Är det med vanliga karmskruvar som man borrar på plats ellrr är det nåt annat sätt?

Nyfiken. Trevlig påsk.
I mitt fall följde karmsruvarna med dörren.
 
  • Gilla
jockelindstrom
  • Laddar…
Det följde med skruvar! Glad påsk!
 
J jockelindstrom skrev:
Hej. Intresserad av dessa fönster också.
Hur monteras dessa? Är det med vanliga karmskruvar som man borrar på plats ellrr är det nåt annat sätt?
.
Det är förborrade hål, följer med karmskruv, väntar just nu på en beställning till, då blir det karmhylsor, det verkar ju vara 100 ggr smidigare än karmskruv.
 
  • Trädäck med skjutdörrar till hus, verktyg och byggmaterial synliga, indikerar pågående installationsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi funderar på att köpa en dubbel altandörr https://klarfonster.se/dorrar/dubbel-altandorr-2-brostning-12-rutor/620 från Klarfönster men vi vill ha ett utvändigt vred samt lås då dörren ska sitta som ensam dörr på ett mindre hus.
På hemsidan står följande: Altandörr fås ej med cylinderlås och har endast handtag på insidan.
Men på din bild @Blodsoppen så ser det ut som ett utvändigt handtag, hur gjorde du?
 
4 mm mellan årsringarna tyder inte på ”långsamt växande nordisk tall”. Det är lätt att skriva men det träet står inte emot vårt nordiska klimat. Max1,5 mm mellan årsringar ska det vara och kvistfritt.
 
  • Gilla
hajjen53
  • Laddar…
U ujja skrev:
Vi funderar på att köpa en dubbel altandörr [länk] från Klarfönster men vi vill ha ett utvändigt vred samt lås då dörren ska sitta som ensam dörr på ett mindre hus.
På hemsidan står följande: Altandörr fås ej med cylinderlås och har endast handtag på insidan.
Men på din bild @Blodsoppen så ser det ut som ett utvändigt handtag, hur gjorde du?
Är antagligen en ytterdörr.

Jag köpte en ytterdörr i stället för altandörr. Har för mig att priset var ungefär det samma när jag beställde. Men ytterdörren har dubbelsidigt handtag och treglasruta för det priset.
 
vaklagärdan
FrWa FrWa skrev:
Hej!

Vi har tom hunnit köpa en omgång till :)

Är väldigt nöjda. Leverans i tid (trots corona), allt korrekt levererat (ganska komplicerad beställning med olika färger bla) och de är superfina och ser ut exakt som vi ville. Köpt dubbel altandörr, 8 ytterdörrar och en jädrans massa fönster. Det mesta är i färgen antracitgrå.

Vi råkade välta ett fönster innan isättning så att ramen lossnade och fästena gick sönder - fick nya fästen på posten inom några dagar.

Har inga bra bilder på telefonen men man ser iaf någorlunda hur de ser ut. Enda ”dåliga” vi upplevt är att det saknas barnspärr på vridfönstren så det får man köpa själv sen.

Fattar inte varför det är så svårt att hitta bra info och bilder från dem - fick leta länge innan vi visste tillräckligt och vågade beställa.
Hej.
Vi är på gång och ska beställa fönster och en dubbel altandörr från klarfönster. Bilderna du la ut för drygt ett år sen är superfina. Men jag undrar:
1. hur du upplever tjockleken på ramen runt glasen på altandörrarna? På tex Elitfönsters altandörrar är ramen ca 6 cm på varje sida men på klarfönster är ramen 10,1 cm, vilket låter väldigt brett?! Hur upplever du det? Är ramen på dina altandörrar 10,1 cm eller beställde du när dom fortfarande hade 6cm dom alternativ?
2. Det ser också ut som att ramen på den dörr som inte har ett handtag är tjockare än den med handtag, stämmer det eller luras man av bilden?

mvh Johan
 
  • Skärmdump av webbsida; fönsterutsikt, trädgård, markerad handtagsskugga, "tjockare" skrivet, röd markering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vaklagärdan vaklagärdan skrev:
Hej.
Vi är på gång och ska beställa fönster och en dubbel altandörr från klarfönster. Bilderna du la ut för drygt ett år sen är superfina. Men jag undrar:
1. hur du upplever tjockleken på ramen runt glasen på altandörrarna? På tex Elitfönsters altandörrar är ramen ca 6 cm på varje sida men på klarfönster är ramen 10,1 cm, vilket låter väldigt brett?! Hur upplever du det? Är ramen på dina altandörrar 10,1 cm eller beställde du när dom fortfarande hade 6cm dom alternativ?
2. Det ser också ut som att ramen på den dörr som inte har ett handtag är tjockare än den med handtag, stämmer det eller luras man av bilden?

mvh Johan
Ramen på de vita altandörrarna är 8 cm (på de antracitgrå dörrarna, som är ytterdörrar, är den 10 cm). Jag är jättepetig med fönster och avskyr tjocka ramar, så tror inte du behöver oroa dig för det. Jag har visserligen stora pardörrar så det blir ju mycket ljusinsläpp pga det, men de är väldigt proportionerliga.
Ramen i mitten är lika tjock när man tittar från utsidan, så den är eg det också på insidan men det sitter en list på insidan som dörren med handtag ligger an mot när man stänger, som gör att det ser ut som att den ena är bredare - tog en bild så ser du nog hur jag menar? Jag älskar både dubbeldörren och ytterdörrarna - vi har ett hotell och får väldigt mycket kommentarer av gästerna kring dem :)
 
  • Delvis öppen dörr, ser parkett och kakelmönstrat golv genom springan. Dörrstopp och vit dörrkarm synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vaklagärdan
FrWa FrWa skrev:
Ramen på de vita altandörrarna är 8 cm (på de antracitgrå dörrarna, som är ytterdörrar, är den 10 cm). Jag är jättepetig med fönster och avskyr tjocka ramar, så tror inte du behöver oroa dig för det. Jag har visserligen stora pardörrar så det blir ju mycket ljusinsläpp pga det, men de är väldigt proportionerliga.
Ramen i mitten är lika tjock när man tittar från utsidan, så den är eg det också på insidan men det sitter en list på insidan som dörren med handtag ligger an mot när man stänger, som gör att det ser ut som att den ena är bredare - tog en bild så ser du nog hur jag menar? Jag älskar både dubbeldörren och ytterdörrarna - vi har ett hotell och får väldigt mycket kommentarer av gästerna kring dem :)
Tusen tack för snabbt svar! Vi hade bestämt oss men sen när Markus på klarfönster idag sa att varje ramen på altandörrarna är 10,1 cm blev vi lite oroliga. Det innebär ju typ en ”stängd” del i mitten av dörrarna på drygt 20 cm. Men vad konstigt att din ram på den dubbla altandörren är 8 cm på varje sida. Undra om du ändå inte har den tidigare varianten som var lite nättare?! Tydligen har dom slutat tillverka den. Du har inte nåt artikelnummer på den dubbla vita altandörren så kan jag fråga dom vilken variant det är du har? Skulle tro att altandörrarna numera har lika breda ramar som dina antracitgråa ytterdörrar. Men som sagt det vore intressant att kolla det via ett artikelnummer. Vad är din upplevelse om det skulle vara så… skulle det bli för ”tjockt” om en dubbel altandörr skulle ha lika bred ram som dina ytterdörrar? Så svårt att veta sånt här när man inte sett det i verkligheten. Dom har 55% rea just nu som går ut imorgon tisdag så det brinner lite i knutarna att bestämma sig:)

Vad är bredden på dina vita pardörrar (dubbla altandörrar)?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.