När vi tecknade försäkring för huset så kom sedan en försäkringsman ut och tittade på huset, ett trygghetsbesök för att ge tips och råd. Biytan som är lägre i tak där tvättstuga, en extra toalett, hobby/pannrum osv ligger blev dokumenterad på bild för att sedan ”omvandlas” till boyta. Försäkringspriset gick alltså upp en ytterligare summa.

Så vad gäller egentligen för biyta om en skada skulle ske tex vattenläcka eller något annat. Man får ju alltid skriva in det när man ska teckna en försäkring. Så hur ligger det till, täcker inte försäkringen biyta? :cool:
 
BirgitS
Jo normalt, men det bästa är väl att du kollar vad som gäller just din försäkring.
 
Hej.

boyta/biyta skiljer sig en del åt, beroende på hur man bor.
Så mäter du ditt småhus | Skatteverket

Kolla där så det stämmer. Onödigt att betala mer än du ska.
Svårt att se att du skulle bli nekad ersättning om något skulle hända, så länge du inte gör fel medvetet.
 
Brorw Brorw skrev:
Hej.

boyta/biyta skiljer sig en del åt, beroende på hur man bor.
Så mäter du ditt småhus | Skatteverket

Kolla där så det stämmer. Onödigt att betala mer än du ska.
Svårt att se att du skulle bli nekad ersättning om något skulle hända, så länge du inte gör fel medvetet.
Ringde försäkringsbolaget och de sa att tvättstuga och pannrum räknas som boarea?
 
Det är bara garage som automatiskt gör en yta till biarea. Förutom just det har rummets funktion ingen betydelse för vilken typ av area det är.

Nu är detta med bo och biarea väldigt rörigt då SIS har en tydlig standard som bestämmer arean, mäklare och pratar biyta Som inte riktigt är samma. Boverket har egna regler för boendeyta, ett försäkringsbolag kan ha helt egna regler vad dem klassa och bo/bi med olika ersättningar därefter.

Det är iallafall inte direktfel att klassa en tvättstuga eller pannrum som boarea.
 
Med bo & bi yta verkar det var lite hipp som happ utan nogrannare standardisering.
Mitt gamla hus hade 140 bo & 60 bi .
Men om husets fakta finns ingen bi area
Så när jag sålde fanns bara infon 140 boarea
I de 60 bi fanns badrum /tvättstuga/ groventré/ pannrum & förråd
Allt i full boarea standard med golvvärme.
Nuvarnade hus vi har är ett souterräng med 165 bo /165 bi altsammans i boarea standard
Men garage & uterum med grundvärme finns inte upptaget alls
Totalyta är 395 m2 , men det är altså bara ett hus på 165 m2
 
J Jodenmarck skrev:
Med bo & bi yta verkar det var lite hipp som happ utan nogrannare standardisering.
Mitt gamla hus hade 140 bo & 60 bi .
Men om husets fakta finns ingen bi area
Så när jag sålde fanns bara infon 140 boarea
I de 60 bi fanns badrum /tvättstuga/ groventré/ pannrum & förråd
Allt i full boarea standard med golvvärme.
Nuvarnade hus vi har är ett souterräng med 165 bo /165 bi altsammans i boarea standard
Men garage & uterum med grundvärme finns inte upptaget alls
Totalyta är 395 m2 , men det är altså bara ett hus på 165 m2
Ja men alltså märkligt tycker jag. För alla uppgifter som kommer fram är 120+98. Men hur är ert boende försäkrat då? Är allt inlagt som boarea i försäkringen?
 
N Nora. skrev:
Ja men alltså märkligt tycker jag. För alla uppgifter som kommer fram är 120+98. Men hur är ert boende försäkrat då? Är allt inlagt som boarea i försäkringen?
vårat är försäkrat som 165+165 + garage & uterum , samt att vi även hyr en lokal 1 km bort som lager på 50 m2 ingår
Vi har LF
De har till o med varit här och tittat
Men bara för att det är bi area så räknade de inte det som enklare utrymme på något sätt.
 
J Jodenmarck skrev:
vårat är försäkrat som 165+165 + garage & uterum , samt att vi även hyr en lokal 1 km bort som lager på 50 m2 ingår
Vi har LF
De har till o med varit här och tittat
Men bara för att det är bi area så räknade de inte det som enklare utrymme på något sätt.
Ja priset blev höjt runt 1500-2000kr. Kanske ska skita i det då och byta försäkringsbolag.
 
N Nora. skrev:
Ja priset blev höjt runt 1500-2000kr. Kanske ska skita i det då och byta försäkringsbolag.
jämför de olika bolagen
IF ville ha nästan 4000kr mer per år gentemot LF för vårat hus
 
Hemmakatten
Jag har varitvädigt nogamed att kolla VAD som ingår i försäkringen. Och tex maxbelopp, åldersavdrag mm. Det är viktigare än några hundralappars skillnad i årsavgiften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.