Hej på er!
Tänker bygga en 8 kvm bod/gäststuga där vi bara tänner oss en glasad pardörr som ingång. Ska beställa dörr snart och genom den firman finns altandörr med spanjolett men då kan man endast öppna den inifrån, vilket såklart inte funkar. Alternativt parytterdörrar men då saknas spanjolett, vilket vi verkligen vill ha. Borde det inte vara möjligt att köpa altanpardörren och byta ut handtaget mot ett genomgående handtag med låskolv och således också få en spanjolett så man kan ställa upp den ena dörren iallafall?

Med vänlig hälsning, Rikard
 
Jag har glasad altandörr (ej pardörr) som huvudytterdörr. Däremot har den riktiga gångjärn med förstärkt karm och med ASSAlås inkl låsning från bägge håll. Dörren är larmad.

Det var ett estetiskt val till huset men det blev också mycket billigare.
 
  • Gilla
Richie76
  • Laddar…
R Richie76 skrev:
Hej på er!
Tänker bygga en 8 kvm bod/gäststuga där vi bara tänner oss en glasad pardörr som ingång. Ska beställa dörr snart och genom den firman finns altandörr med spanjolett men då kan man endast öppna den inifrån, vilket såklart inte funkar. Alternativt parytterdörrar men då saknas spanjolett, vilket vi verkligen vill ha. Borde det inte vara möjligt att köpa altanpardörren och byta ut handtaget mot ett genomgående handtag med låskolv och således också få en spanjolett så man kan ställa upp den ena dörren iallafall?

Med vänlig hälsning, Rikard
En altandörr heter egentligen fönsterdörr då det är ett stort fönster som används som dörr, dess beslagning är oftast inte konstruerade för en större passerfrekvens alltså inte tänkta att öppnas så ofta.
Om den ska användas ofta så bör ni köpa en ytterdörr istället det finns även helglasade ytterdörrar.
Om det inte är mycket spring i dörren så fungerar det bra med en fönsterdörr.
Det kan vara möjligt att komplettera med låsning och handtag från utsidan men det beror på beslagning samt dörrens konstruktion.
 
  • Gilla
Richie76
  • Laddar…
1 123abc skrev:
En altandörr heter egentligen fönsterdörr då det är ett stort fönster som används som dörr, dess beslagning är oftast inte konstruerade för en större passerfrekvens alltså inte tänkta att öppnas så ofta.
Om den ska användas ofta så bör ni köpa en ytterdörr istället det finns även helglasade ytterdörrar.
Om det inte är mycket spring i dörren så fungerar det bra med en fönsterdörr.
Det kan vara möjligt att komplettera med låsning och handtag från utsidan men det beror på beslagning samt dörrens konstruktion.
Det kommer inte vara så mycket spring, även om jag tänker att en fönsterdörr/altandörr av hygglig kvalitet ska klara detta. Den stora frågan är om spanjolett kan användas om man har ett ”genomgående” handtag?
 
1 123abc skrev:
Om den ska användas ofta så bör ni köpa en ytterdörr istället det finns även helglasade ytterdörrar.
Jag vet faktiskt inte vilken typ min ytterdörr är men min byggare fixade på sitt snicketiföretag både fönster och dörrar och huset är idag 16 år så det har fungerat utmärkt. Ser dock likadant ut som de andra tre dörrarna.
 
R Richie76 skrev:
Den stora frågan är om spanjolett kan användas om man har ett ”genomgående” handtag?
Vad är det för spanjolett i dörren?
Finns det plats för ett handtag på utsidan med spanjolettens dorndjup?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.