Hej!

Tänkte att jag startar en tråd på forumet när jag nu ska till att byta värmekälla och borra för bergvärme.
Det är lite pyssel och jag tar gärna emot tips och idéer av er på forumet!
Elpannan börjar bli till åren och det är lika bra att byta innan det blir ett panikbyte

Har idag en elpanna, CTC 1100 Family 25.
Golvvärme i hela huset som är i 1.5 plan på ca 130m2. Har även en Contura kamin centralt i huset som används ofta och ger bra mys!
Förbrukar ca 15000kw per år.

Så idag hade jag besök av en firma och ska få en offert på borrningen.
Ser ut att bli en CTC EcoHeat 400.

Men till det som ska göras innan så är det;
1. Håltagning i pannrummet ner till krypgrunden för slangarna till pumpen, 2st.
2. Bort med skorstenen som idag står på pannan.

Jag har tänkt göra det själv och det låter kanske lätt men blir nog en utmaning.
Håltagningen, alltså 2st 100mm hål ska göras typ under expansionskärlet. Kruxet är golvvärme så där har jag hyrt en värmekamera imorgon.
Men jag behöver ju också undvika golvreglarna. Funderar på att öppna i krypgrunden för att kolla hur det ser ut. Vad tycker ni andra?
Hur ser era genomföringar ut? En elpanna med märket CTC och olika anslutningar i ett pannrum, inklusive ett expansionskärl och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett pannrum med rörledningar och en gul högtryckstvätt intill en grön värmepanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skorstenen då? 6.5m syrafast ej delbar som alltså måste lyftas upp ur schaktet! Ska kolla med kranbil imorgon men måste öppna skorstenshuven för stt frigöra pipan och borra i röret för lyftanordning.
Den borde väl gå sälja rätt lätt antar jag. Pannrum med en elpanna, kopparledningar och en stor metallskorsten, före byte till bergvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket text o I första inlägget men hoppas ni orkar läsa och kommentera gärna vad ni tror om förbrukningen osv, val av pump mm.
 
  • Gilla
Robris och 1 till
  • Laddar…
Idag fick jag värmekameran och det finns ingen golvvärme i pannrummet, skönt!

Varit i krypgrunden och rivit ner trossbotten för att lokalisera reglarna och även den tidigare genomföringen för inkommande vatten.
Mätte ut och ritade för håltagningen.

Vad tror ni om placeringen av hålen, ska jag sätta dom tätt mot varandra lr en bit isär? Spelar kaklets placering roll så jag ska ra mitt på en varain platta kanske?
Kanske lite närmare väggen än jag ritat nu iaf?
2x110mm avloppsrör använder jag Golvyta i pannrum med markerade cirkulära hålpositioner på klinkergolv nära vita väggkakel och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv med uppritade cirklar för håltagning nära vattenledningsanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan itne besvara dina frågor, men jag jag bumba upp tråden så den kanske får fokus av någon som kan svara genom att säga att vi har samma panna :)
 
  • Gilla
Robris och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag kan itne besvara dina frågor, men jag jag bumba upp tråden så den kanske får fokus av någon som kan svara genom att säga att vi har samma panna :)
Haha härligt! Ska du inte passa på att byta ut din oxå?
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Haha härligt! Ska du inte passa på att byta ut din oxå?
jo då, tids nog. Ska dränera först för att se om jg eventuellt vill flytta ”värme paketet” när jag väl byter.
 
Då var hålen färdiga! Kan lova att jag höll på att stryka med, kallsvettig upptäckte jag en golvvärme slang som jag inte skulle träffa hade ju kollat med värmekamera men den gömde sig bra!!
Touchade den och skyddsokpten strök med. Galen tur eller vad säger man?

Tänkte jag får nog dra på lite plast på den åtminstone eller vad säger ni? Nyborrade hål i betonggolv med synliga golvvärmeledningar och byggdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett renoveringsprojekt med borrade hål i ett betonggolv nära rör och vägg, verktyg och golvvärme slang synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyborrat hål i betonggolv med synliga borspån och golvvärme slang i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två nyligen borrade hål i ett betonggolv med spån och verktyg inklusive hammare runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen borrade hål i en betongplatta med en synlig golvvärme slang och spill från borrningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
När bild på en träbjälke med sprickor och tecken på röta samt avskalad färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
köp en trisslott :)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
köp en trisslott :)
Mm borde göra det! Hade borren glidit lite med hade de nog varit mkt mer jobb....
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Mm borde göra det! Hade borren glidit lite med hade de nog varit mkt mer jobb....
Ungefär som när jag borrade för utebelysning ståendes på en stege, bakom panelen gick tydligen inkommande el men lyckades precis toucha den så drog bara av en fas med ett litet "poff" som resultat :) Kunde varit värre helt klart.

Har du krypgrund under ? (kanske står någonstans, sorry i så fall)
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ungefär som när jag borrade för utebelysning ståendes på en stege, bakom panelen gick tydligen inkommande el men lyckades precis toucha den så drog bara av en fas med ett litet "poff" som resultat :) Kunde varit värre helt klart.

Har du krypgrund under ? (kanske står någonstans, sorry i så fall)
Jepp krypgrund
 
  • Gilla
Jako61
  • Laddar…
Skorstenen står säkert på pannan och vilar. har du övrig vent i pannrummet. När en panna som är som din tas bort så kommer ventilationen att utebli med skorstenen borta. En klassiker är att det kan bli fukt i rummet.. det man bukar göra med den är att sätta en plåt om ansluter mot taket under och fästa i taket, går då att ha ett venthål i plåten. Och sätta en kineshatt på röret på taket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Skorstenen står säkert på pannan och vilar. har du övrig vent i pannrummet. När en panna som är som din tas bort så kommer ventilationen att utebli med skorstenen borta. En klassiker är att det kan bli fukt i rummet.. det man bukar göra med den är att sätta en plåt om ansluter mot taket under och fästa i taket, går då att ha ett venthål i plåten. Och sätta en kineshatt på röret på taket.
Ja skorstenen används ju inte, men det går en likadan bredvid i samma schakt, så jag kan ju sätta en ventil i innertaket till schaktet så borde det bli samma som nu?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bara tänkte att inte lyfta den, inget gratis med mobilkran.
 
J jonaserik skrev:
Bara tänkte att inte lyfta den, inget gratis med mobilkran.
Nä det är dyrt men värmepumpen ska stå där och jag vill inte avlasta skorstenen och ha den kvar heller. Får se vad det kalaset går på, kan ju sälja skorstenen och se om de går jämt upp hehe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.