Hej!
Nu måste jag störa någon kunnig inom området. Jag blir f*n inte klok på vad som händer. Har en CTC Ecoair 614M samt en EcoZenith i360. Allt installerat i somras utförd av behörig. Slingan göts in lång tid innan. Värmesystem vattenburen golvvärme. Systemet ej i normalt temp läge då bostaden ej är inflyttad i än, renovering. Håller det kring 10-15 grader men drog upp värmen här om dagen för att eventuellt öka trycket mot misstänkt läckage. Grundparametrar att känna till. Inga spikar/skruvar har slagits ner i flyten än ända gång. LK 16 Universalrör är buntbandad mot armeringsjärnet. Risken för en yttre åverkan genom flyten är på riktig obefintlig. Under kakan med isolering, armering golvvärme, flyt finns en tät Isola Platon matta ventilerad. Således fukt underifrån är också omöjlig.

Följande har hänt:
1. Larm om "fryskrisk". Kollade denn felkod i boken och kontrollerade läckage.
2. Misstanke om en fläck på betongen, mätte denna och värdena var något högre än omkringliggande. Storlek fläck ca 50-60mm. Inga andra tecken.
3. Pin-pointade slingan. Stängde av. Fyllde på och upplevde att trycktet har hållit sig sedan dess.
4. Har nu åter satt på slingan och varit så i 2 dygn. Inget tryckfall.

Vad som förbryllar mig här är att det tar flera dagar, kanske en vecka, för trycket att falla från starttest 1,0 bar till 0,4 bar. Jag har fått info av besiktningsman att trycket bör falla fortare vid läckage i slingan. Dessutom verkar trycket hålla nu. Jag har inte lagt golv än och vågar så klart inte lägga golv förrän detta är utrett. Jag var alltså säker på att det var slingan det var problem med. Just nu vet jag inte vad som är vad.

Har nu lyft av fronten på pannan och kunde notera en "torr vattenpöl" vid pumpens lägsta punkt (där det en avtappningsfunktion/kran/öppning). Kunde se på dammet att det hade droppat vatten där. Det hör till att fronten har varit av tidigare för att dammsuga gipsdamm då utan anmärkning. Utöver detta noterade jag igår att det var rost strax under tryckmätaren.

Snälla, några råd här. Besiktningsfirman jag varit i kontakt med säger sig ta 26000kr för en felsökning, alltså en utvidgad undersökning. Föregående undersökning av samma firma var bara en grundbesiktning. Firman som tar denna summa för att felsöka ska ju f*n använda guldverktyg för att jag ska hosta upp 26000kr ;).

Vart ska jag börja?
Tips?
Vems ansvar är detta?
Sannolikheten för ett produktionsfel på LK röret ser jag som kanske omöjligt. Då är det mer ett handhavande fel och bevisa detta blir ju svårt.
Måste jag till med specialmetoder för att felsöka slingan och för att se misstänkt läckage. Jag kan ju inte bortse från fläcken oavsett.

Tacksam för input så snart så möjligt. Ganska angeläget.
 
Ingen med någon klok idé?
 
Jag skulle höra med ngn annan om de kan trycktesta dina slingor, kan inte ta lång tid eller speciellt svårt. Alternativt så köper eller hyr du en sån där låda man pumpar/testar med.
 
Redigerat:
C charl_6 skrev:
Ingen med någon klok idé?
Har du kollat expantonskärlet för nya är inte att lita på.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Har du kollat expantonskärlet för nya är inte att lita på.
Tja.
Har kollat expansionskärlet och noterade inga läckor. Några andra idéer?
 
G guggen skrev:
Jag skulle höra med ngn annan om de kan trycktesta dina slingor, kan inte ta lång tid eller speciellt svårt. Alternativt så köper eller hyr du en sån där låda man pumpar/testar med.
Yes det kan jag göra faktiskt. Någon gång måste bli första gången helt enkelt att testa.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
C charl_6 skrev:
Tja.
Har kollat expansionskärlet och noterade inga läckor. Några andra idéer?
Bästa är nog om förtrycket i expantionskärlet är rätt så kolla genom bilventilen i botten av kärlet för att se vilket tryck du har för det har hänt att vi har fått reklamera kärl som är trasiga och tyvärr är inte kvaliten dom bästa.Ett nytt kärl kostar inte mycket om du måste byta.
 
Dra på värmen ordentligt och kolla med en värmekamera om det är någon stor "fläck" någonstans.
 
T
Larmar anläggningen återkommande för frysrisk ? :thinking:

Så här står det i mina papper om just det larmet

Larmar Om temperaturen på vattnet som går från
värmepumpen (VP ut) blir lägre än 15 grader vid
avfrostning eller om det är mer än 15 grader i
diff på (VP in/ut) i mer än 20 sekunder.

1. Värmepumpen har för liten vattenvolym att jobba emot (man bör ha en systemvolym på 280liter till den utedelen)
2. Temperaturen på värmesystemet är för lågt (
3. Flödet är för lågt.
4. Felaktigt värde på givare VPut
5. Felaktigt värde på givare VPin
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Larmar anläggningen återkommande för frysrisk ? :thinking:

Så här står det i mina papper om just det larmet

Larmar Om temperaturen på vattnet som går från
värmepumpen (VP ut) blir lägre än 15 grader vid
avfrostning eller om det är mer än 15 grader i
diff på (VP in/ut) i mer än 20 sekunder.

1. Värmepumpen har för liten vattenvolym att jobba emot (man bör ha en systemvolym på 280liter till den utedelen)
2. Temperaturen på värmesystemet är för lågt (
3. Flödet är för lågt.
4. Felaktigt värde på givare VPut
5. Felaktigt värde på givare VPin

Hej!
Jag misstänkte som ovan att värme ut till utedel vid avfrostning varit låg. Anledning är att systemet hålls med så låg temp så möjligt pga renovering. Testat att justera upp värme inne nu och då dyker inga fryslarm upp.
 
E Emanuel01 skrev:
Dra på värmen ordentligt och kolla med en värmekamera om det är någon stor "fläck" någonstans.
Har tänkt på detta med men ska bara hitta en lämplig kamera att hyra.
 
V växelventil skrev:
Bästa är nog om förtrycket i expantionskärlet är rätt så kolla genom bilventilen i botten av kärlet för att se vilket tryck du har för det har hänt att vi har fått reklamera kärl som är trasiga och tyvärr är inte kvaliten dom bästa.Ett nytt kärl kostar inte mycket om du måste byta.
Jag testade att trycka snabbt på ”bilventilen” och det pös luft. Däremot så kommer det ut vätska ur säkerhetsventilen och jag har lagt en burk där nu för att kontrollera detta. Tydligen ska den vara torr om trycket ej överstiger 2,5 bar. Nu har jag ökat trycket i systemet till 2,0 för att ”stressa” med idéen att eventuella läckor blir tydligare.
 
C charl_6 skrev:
Har tänkt på detta med men ska bara hitta en lämplig kamera att hyra.
Det finns nog flera på forumet som sitter på en kamera, inklusive mig själv. Vart i landet finns anläggningen?
 
useless useless skrev:
Det finns nog flera på forumet som sitter på en kamera, inklusive mig själv. Vart i landet finns anläggningen?
Skåne västra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.