L lat skrev:
Därför att om du inte fyllt frysen med nåt så är det luft i den, öppnar du då dörren så faller denna kalla luft ut & du får kyla den på nytt. Om frysen är full med nåt, så "faller" inte lika mycket kyla ut när du öppnar dörren.
Jag har lådor och luckor i min frys som till stor del förhindrar detta.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
L lat skrev:
Så det är en fråga om hur många gånger du öppnar dörren innan du förlorat mer än den initiala kylan.
Och det framgår inte i frågan. Problemet är att ha dörren öppen i onödan vilket troligen beror på att det är dålig ordning i lådorna. Eller att det ligger böcker i vägen för glassen så att det tar längre tid att ta fram denna. :crysmile:
 
  • Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Frågan var ju bara i vilket fall frysen drog minst ström. Jag skulle gärna vilja se den fysikaliska förklaringen till att en frys fylld med böcker drar mindre ström.

Dessutom måste man ju ha dörren öppen längre tid om man ska plocka ut något ur frysen eftersom man måste flytta på en massa böcker varje gång...
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Sen måste man ju öppna frysen när man ska ha tag i en bok. Drar det inte ström i onödan då?
 
  • Haha
  • Gilla
Magnus E K och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Frågan var ju bara i vilket fall frysen drog minst ström. Jag skulle gärna vilja se den fysikaliska förklaringen till att en frys fylld med böcker drar mindre ström.

Dessutom måste man ju ha dörren öppen längre tid om man ska plocka ut något ur frysen eftersom man måste flytta på en massa böcker varje gång...
Ja och om frysen alltid är halvfull och kan fyllas till andra halvan med böcker är grundproblemet att frysen är dubbelt så stor som behovet.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Sen måste man ju öppna frysen när man ska ha tag i en bok. Drar det inte ström i onödan då?
Och biblioteket drar mer ström när det är tomt.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bättrare än mej!?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Böcker i frysen? Ja, jag säger då det... jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 153 andra personer som har gjort quizet "Kan du minska elförbrukningen?"
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 249 andra personer som har gjort quizet "Kan du minska elförbrukningen?"

Det där med att ha rent från damm bak frysen var litet överraskande vad det kan betyda.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 249 andra personer som har gjort quizet "Kan du minska elförbrukningen?"

Det där med att ha rent från damm bak frysen var litet överraskande vad det kan betyda.
Men böcker hade du koll på? ;)(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.