Hej.
Har ett gammalt hus där golven är kalla.
En del av huset är gjuten platta. Behagliga golv.
En del är källare där värmepannan står, avger dock ingen direkt värme där så källaren är kall, därav kalla golv.
En del är krypgrund också med kalla golv.

Från källaren når man krypgrunden genom ett hål i väggen, ca 70*70cm. Alltså samma klimat.

Vill isolera då såklart men hur?

Nuvarande isolering i krypgrunden är vanlig gul isolering som hänger ner lite överallt.
Nuvarande isolering i källaren vet jag ej då där är innertak. Kanske ingen? Eller väldigt gammal.

Jag har läst så mycket om varmgrund eller kallgrund och det är en djungel med så många olika åsikter som alla säger emot sig varandra.

Vad tänker ni om detta. På vilket sätt hade ni isolerat?

Tacksam för lite vägledning.

Mvh Alexander
 
Och såklart, om någon info saknas, fråga gärna så ska jag svara så gott jag kan!
 
U
Hur stor yta är krypgrund och källare?
 
Krypgrund ca 50-60 m2, med i snitt 70cm höjd.

Källaren är ca 15 kvadrat, med 1.80 takhöjd.
 
surris
A Alexunden skrev:
Krypgrund ca 50-60 m2, med i snitt 70cm höjd.

Källaren är ca 15 kvadrat, med 1.80 takhöjd.
Jag isolerade min krypgrund med två korslagda lager med cellplast, totalt 200 mm. Gjorde susen, hade svinkallt golv där det var krypgrund. Över källaren har jag inga problem, men det är för att fjärrvärmecentralen avger så mycket värme. Har du ingen radiator i källaren?

Annars får du nog riva upp taket i källaren och isolera bjälklaget med nåt bättre material än det som finns nu. Blir ju svårt att lägga på nåt under när du redan har så låg takhöjd.
 
Kom ihåg att det kan vara kalldrag utifrån som kyler golvet, då hjälper det inte mycket att isolera underifrån på befintligt bjälklag.
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.