Jag undrar vilka programvaror ni brukar använda för att rita hus, och vilka erfarenheter ni har av dem. Jag är ute efter något som är hyfsat kompetent och heltäckande, dvs kapabelt att skapa både planritningar i 2D och visualiseringar i 3D av både hus och omgivande tillbehör såsom altan, trädäck och liknande.

Sökningar på nätet kommer mest upp med träffar på amerikansk programvara, t.ex. "Virtual Architect Utlimate Home", "Architect 3D by Avanquest", "Home Designer Software by Chief Architect" etc. Men amerikansk husdesign är ju ofta rätt olik svensk design, så jag undrar hur bra sådana program fungerar för oss på den här sidan pölen.

Jag är beredd att betala en del för ett bra program, dock inte de flera tusen dollar man får betala för proffsversionen av "Chief Architect". Det kan tilläggas att jag har labbat lite med gratisprogram som exempelvis "SweetHome 3D", och jag anser inte att de duger för det jag vill göra. Just "SweetHome 3D" är ju för övrigt i första hand tänkt för planering av inredning, och jag är mer intresserad av själva huskonstruktionen.
 
Gissar att du tittat på sketchup, om inte så gör det :)

jag har gjort en del konstruktionsritningar med det. Finns en gratis och en betald version. Jag har lyckats göra allt i gratisversionen.
 
Punch!
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Gissar att du tittat på sketchup, om inte så gör det :)

jag har gjort en del konstruktionsritningar med det. Finns en gratis och en betald version. Jag har lyckats göra allt i gratisversionen.
Sketchup verkar bara finnas i webbversion om man inte vill betala en skaplig slant för Pro-modellen. Dessutom verkar det vara en prenumerationsmodell med en årlig kostnad. Jag är old-fashioned och vill ha ett program jag kan köra på min PC, ett som jag betalar en engångssumma för.

Tack för din input i alla fall!
 
H hhallen skrev:
Sketchup verkar bara finnas i webbversion om man inte vill betala en skaplig slant för Pro-modellen. Dessutom verkar det vara en prenumerationsmodell med en årlig kostnad. Jag är old-fashioned och vill ha ett program jag kan köra på min PC, ett som jag betalar en engångssumma för.

Tack för din input i alla fall!
Jag förstår PRECIS hur du tänker. Jag är likadan. Men, det kostar inget att testa. Det är förvånansvärt kraftfullt för att vara en gratisversion.
 
L lat skrev:
Punch!
Ser intressant ut när jag studerar deras webbsajt. Kan du beskriva lite mer vilken version du har använt, vad du gjorde med den och hur upplevelsen var?
 
Sketchup finns som installerbart program, men tyvärr slutade man utveckla den 2017 så man får nöja sig med en äldre version i så fall.
https://help.sketchup.com/sv/downloading-older-versions

Men rent krasst är det nästan bättre med versionen från 2017 än webversionen eftersom man har skurit bort och begränsat så mycket funktioner i webversionen de senaste åren.
Lite tråkigt att det bästa gratis 3D-programmet snart är oanvändbart om man inte betalar dyrt.
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Passar även på att fråga här istället för att göra en ny tråd.
Även jag är ute efter ett program, men dock bara för att rita upp planlösningen till vårat hus. Ska nämligen skicka in om både ventilationsritningar och ritningar till vattenburen golvvärme, och dagens planlösningsritning stämmer inte för fem öre.
Så ett enkelt/smidigt program för att rita upp våran planlösning, några tips?
 
Annars kan man ladda ner Solid Edge gratis om man låtsas att man är student. Dock är kanske inlärningströskeln lite högre och programmet inte specifikt anpassat för att rita hus, men väldigt kraftfullt.
 
useless useless skrev:
Sketchup finns som installerbart program, men tyvärr slutade man utveckla den 2017 så man får nöja sig med en äldre version i så fall.
[länk]

Men rent krasst är det nästan bättre med versionen från 2017 än webversionen eftersom man har skurit bort och begränsat så mycket funktioner i webversionen de senaste åren.
Lite tråkigt att det bästa gratis 3D-programmet snart är oanvändbart om man inte betalar dyrt.
Bra tips! Ska testa Sketchup Make 2017 och se om det funkar för mina behov.
 
H hhallen skrev:
er intressant ut när jag studerar deras webbsajt. Kan du beskriva lite mer vilken version du har använt, vad du gjorde med den och hur upplevelsen var?
Det är många år sedan, typ 2003-4, när jag skulle bygga hus.
Kommer inte ihåg versionen, men det jag gillade var att när man ritade en vägg så la den automatiskt till reglar, typ en konstruktionsritning.
 
Matteandersen Matteandersen skrev:
Passar även på att fråga här istället för att göra en ny tråd.
Även jag är ute efter ett program, men dock bara för att rita upp planlösningen till vårat hus. Ska nämligen skicka in om både ventilationsritningar och ritningar till vattenburen golvvärme, och dagens planlösningsritning stämmer inte för fem öre.
Så ett enkelt/smidigt program för att rita upp våran planlösning, några tips?
Sweethome 3D, https://www.sweethome3d.com/
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
Fn87 Fn87 skrev:
Sweethome 3D, [länk]
Tack, ska testa det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.