Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
J
J Jonobe skrev:
Vaccinet skyddar helt enkelt inte så bra mot infektion av omikron (svår sjukdom är en annan sak). Framförallt 2 doser för en tid sedan.
Jo iofs men detta var på IVA väl? Kanske ett brett spektrum?
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
J
J Jocke Best skrev:
Jo iofs men detta var på IVA väl? Kanske ett brett spektrum?
Nej? Bekräftade fall överlag väl?
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jocke Best skrev:
Jo iofs men detta var på IVA väl? Kanske ett brett spektrum?
Texans bild gällde bekräftade fall som du ser om du skrollar tillbaks till #12952 men min bild gällde IVA och där är det stor skillnad på risk mellan ovaccinerade och vaccinerade.
 
  • Gilla
  • Älska
Pegu78 och 6 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Jag gillar inte din ton och attityd. Agera med respekt tack! Jag tror du också behöver pudla!?[/QUOTE
När du kommer med inlägg som 12952 som ju är direkt fel/lögn-aktigt, känner jag inte nåt behov av att pudla:love:
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
K Keld skrev:
När du kommer med inlägg som 12952 som ju är direkt fel/lögn-aktigt, känner jag inte nåt behov av att pudla:love:
Vad menar du? Vad är det som är fel/lögnaktigt?
Tror tyvärr du behöver pudla…
 
BirgitS
K Keld skrev:
När du kommer med inlägg som 12952 som ju är direkt fel/lögn-aktigt, känner jag inte nåt behov av att pudla:love:
Har du missat att läsa de inlägg som är skrivna efter det inlägget och som förklarar hur diagrammet ska tolkas?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det som du skriver kan jag inte hitta på sidan utan bara att tidningen skulle ha frågat mer om folk var inlagda pga. eller med covid.
Jag kan nog inte hålla med!
”DET KONSTANTE mentale alarmberedskab har slidt enormt på os alle sammen. Derfor må vi – pressen – også gøre status over vores egen indsats. Og vi har fejlet.”
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det hade ju varit väldigt bra för sjukvården om de hade sluppit dessa ovaccinerade som är drygt hälften av de som skrivs in på IVA.
Absolut hade det varit bra om sjukvården hade sluppit vårda sjuka patienter. Borde det inte gå att få fram hur många av de ovaccinerade som har bakomliggande sjukdomar som förvärras av covidinfektionen som de ligger på IVA för? Det hade också varit intressant att veta hur många av de ovaccinerade som vårdas på IVA som inte kan/får vaccinera sig p.g.a. sin anamnes! Men med tanke på vad som utspelat sig i världen de sista två åren så har jag inga förhoppningar på att en sån data kommer tas fram. :(
 
BirgitS
T Texan skrev:
Jag kan nog inte hålla med!
Stycket efter verkar ju just förklara varför de anser att de har gjort fel.
 
BirgitS
T Texan skrev:
Absolut hade det varit bra om sjukvården hade sluppit vårda sjuka patienter. Borde det inte gå att få fram hur många av de ovaccinerade som har bakomliggande sjukdomar som förvärras av covidinfektionen som de ligger på IVA för? Det hade också varit intressant att veta hur många av de ovaccinerade som vårdas på IVA som inte kan/får vaccinera sig p.g.a. sin anamnes! Men med tanke på vad som utspelat sig i världen de sista två åren så har jag inga förhoppningar på att en sån data kommer tas fram. :(
Det är extremt ovanligt att man inte tål mRNA-vaccin eftersom de är så väldigt rena, till skillnad från t.ex. influensavaccin. Jag tror det är Jonobe som har skrivit om det.

Intensivvårdsregistret har information om intensivvårdade med bakomliggande sjukdomar så informationen finns ju. Går att filtrera på vaccination, tidsperiod, riskfaktorer och mycket annat.
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report-table/covid-19 Kolla i rullgardinsmenyn Rapporter
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är extremt ovanligt att man inte tål mRNA-vaccin eftersom de är så väldigt rena, till skillnad från t.ex. influensavaccin. Jag tror det är Jonobe som har skrivit om det.

Intensivvårdsregistret har information om intensivvårdade med bakomliggande sjukdomar så informationen finns ju. Går att filtrera på vaccination, tidsperiod, riskfaktorer och mycket annat.
[länk] Kolla i rullgardinsmenyn Rapporter
Tittade snabbt men kunde inte få fram hur många av de ovaccinerade på IVA som inte kan/bör/får vaccinera sig! Får kolla noggrannare när jag sitter vid datorn. Men tack för länken, ber att få återkomma om den håller vad du ”lovar”!
 
BirgitS
T Texan skrev:
Tittade snabbt men kunde inte få fram hur många av de ovaccinerade på IVA som inte kan/bör/får vaccinera sig!
Nej, det står inte där. Vi kan se om @Jonobe har någon närmare uppgift än att det är extremt ovanligt. Det är en försumbar andel av de 13 % av de över 12 år som inte har vaccinerat sig ens en enda gång.

Det sas lite om det i samband med att vaccinationsbevis diskuterades i höstas eftersom den gruppen kan få visa ett läkarintyg i stället.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J
T Texan skrev:
Tittade snabbt men kunde inte få fram hur många av de ovaccinerade på IVA som inte kan/bör/får vaccinera sig! Får kolla noggrannare när jag sitter vid datorn. Men tack för länken, ber att få återkomma om den håller vad du ”lovar”!
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det står inte där. Vi kan se om @Jonobe har någon närmare uppgift än att det är extremt ovanligt. Det är en försumbar andel av de 13 % av de över 12 år som inte har vaccinerat sig ens en enda gång.

Det sas lite om det i samband med att vaccinationsbevis diskuterades i höstas eftersom den gruppen kan få visa ett läkarintyg i stället.
Finns nog inte statistik på det, men gruppen är obefintligt liten då det är så extremt sällsynt med känd allergi mot polyetylenglykol. Sen såklart så bör inte de med allvarlig anafylaxi mot första dosen vaccinera sig med dos 2/3, och jag hade inte tyckt att det varit så lockande om man fått myokardit. Andra autoimmuna reaktioner kan diskuteras. Oavsett så är det på det stora hela extremt få individer det handlar om, och du kommer aldrig få några siffror på det men jag kan garantera dig om att de är under 1% av ovaccinerade.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Finns nog inte statistik på det, men gruppen är obefintligt liten då det är så extremt sällsynt med känd allergi mot polyetylenglykol. Sen såklart så bör inte de med allvarlig anafylaxi mot första dosen vaccinera sig med dos 2/3, och jag hade inte tyckt att det varit så lockande om man fått myokardit. Andra autoimmuna reaktioner kan diskuteras. Oavsett så är det på det stora hela extremt få individer det handlar om, och du kommer aldrig få några siffror på det men jag kan garantera dig om att de är under 1% av ovaccinerade.
Låt säga att det är 1% av de ovaccinerade som inte kan/får/bör vaccinera sig, det blir drygt 12197 personer vilket ändå är ganska många. Nu är det ju inte så att alla dessa behöver/behövt vård på IVA men sålänge vi inte tar fram denna data blir det svårt att få en träffsäker kunskap på varför ovaccinerade är överrepresenterade på IVA.
 
BirgitS
T Texan skrev:
Låt säga att det är 1% av de ovaccinerade som inte kan/får/bör vaccinera sig, det blir drygt 12197 personer vilket ändå är ganska många. Nu är det ju inte så att alla dessa behöver/behövt vård på IVA men sålänge vi inte tar fram denna data blir det svårt att få en träffsäker kunskap på varför ovaccinerade är överrepresenterade på IVA.
Enkelt så kan du ju då räkna med att just 1 % av de som har vårdats på IVA inte kunde vaccinera sig fast de ville.

Men utifrån vad som sas när det gällde vaccinbevis så var det inte fråga om storleksordningen 100 000 människor utan mycket mindre, typ de är så få att det inte är ett problem för dem att få ett intyg från en läkare och inte heller ett problem för arrangörer etc. att hantera det manuellt de få gånger det skulle bli aktuellt.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.