4 ohm tyder på att slingan är OK.
Kretskortet finns som reservdel. Enkelt att byta med snabbkopplingar. Du kan ju alltid öppna laddstationen och inspektera grejorna för ev. myrbo, fukt etc.

Själv tar vi alltid in rubbet vid hösten.

Var helt säker på att kortet är defekt innan du ev. beställer nytt, då de flesta firmor ej tar reservdelar i retur.
 
4 ohm på slingan låter rimligt, och om laddstationen tycker det är felaktigt luktar det tyvärr problem med den.

/Höghus
 
T
Tack.
Ska öppna upp och inspektera.
Tips på var man kan köpa ett kort?
eller lämnar jag in till verkstad så blir väl risken mindre att jag köper fel om jag inte ser något uppenbart trasigt..
'Kan man mäta spänningen mellan polerna?
Igen tack
 
Nya kort finns hos närmaste Husqvarnaåterförsäljare eller via webbhandlare.
Är du osäker så lämna in grejorna till en verkstad.

Nej det går ej att mäta signalen med ett vanligt mätinstrument, det behövs ex. ett oscilloskop som mäter signalen över lämplig belastning.
 
Vart man köper grejer beror ju på vad det är för klippare. Allt jag har sett är att en begränsningskabel från husqvarna har varit av dålig kvalitet. Men det är ju bara en kabel bland alla andra...
 
T
Testat lite mer nu och det är ett mysterium.
Kopplade en 25cm sladd mellan polerna (dom yttre) och fick grön lampa.
Kopplade sedan in halva begränsningsslingan på tomten (kopplade på mig vid en skarv) och då blinkar den blått.
Resistans-mätaren visar på denna halva slinga 4.2 Ohm när jag mäter på laddstationens stift. Min Kjell extrapris kabeltestare visade hel slinga..

Kopplade även in en helt ny 250m rulle begränsningslina som var upprullad på rullen och det gav blå blinkande lampa.
Det verkar nästan som att den inte "orkar" med längre kabel..

Får kanske lämna in den för jag tror inte jag kommer vidare själv.. och en märkesverkstad borde väl ha nån slags garanti, eller kommer dom skylla på min begränsningslina då dom testat med 25cm-stumpen och allt är OK?
Det suger när det är såhär i gråzonen...
Tips?
 
Tänk på att det inte funkar att ansluta en kabel som är upprullad på trumma till laddstationen, det blir som en stor spole och växelströmsmotståndet ökar=felindikering på laddstationen.

Du kan inte lita på kontinuitetsmätningen som finns inbyggd i tespennorna, de är ej kalibrerade för samma resistansvärde som laddstationen. Det enda som ger ett resultat som man kan lita på är ohmmätning.

Vilket ohmvärde får du när du mäter hela slingan? Fokusera på detta, det låter som felet ligger i din slinga.

Kolla även snabbkopplingarna som pressas på kabeln. Ta bort dom, klipp bort någon cm kabel och pressa dit dom på nytt.
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
C
T turbo100 skrev:
En sådana här du har?
[länk]
Denna verkar rimlig i pris..
Jepp, det är samma, förutom Grimsholm-märket.
Ja, det där är ett rimligt pris. Många säljer den för en tusenlapp mer.
 
T
E etompau skrev:
Tänk på att det inte funkar att ansluta en kabel som är upprullad på trumma till laddstationen, det blir som en stor spole och växelströmsmotståndet ökar=felindikering på laddstationen.

Du kan inte lita på kontinuitetsmätningen som finns inbyggd i tespennorna, de är ej kalibrerade för samma resistansvärde som laddstationen. Det enda som ger ett resultat som man kan lita på är ohmmätning.

Vilket ohmvärde får du när du mäter hela slingan? Fokusera på detta, det låter som felet ligger i din slinga.

Kolla även snabbkopplingarna som pressas på kabeln. Ta bort dom, klipp bort någon cm kabel och pressa dit dom på nytt.
Kanske köper en sådan
C cpalm skrev:
Jepp, det är samma, förutom Grimsholm-märket.
Ja, det där är ett rimligt pris. Många säljer den för en tusenlapp mer.
Testade med en något längre sladd nu, ca 10 meter och det gick bra så jag börjar misstänka slingan.
När jag testade på olika punkter hade jag en 250m rulle som jag använde och rulade ut ca 25 meter för testet men det blev ju ändå en ordentlig spole.
Ska kraftsamla och rulla ut hela rullen och testa så jag vet att laddstationen är OK, sedan kanske jag köper en annan tråd och byter för min orginal är inte bra. Ligger den i minsta UV blir den blå för att sedan vittra sönder - startar en ny tråd i denna fråga.
 
T
Hej
Det visade sig att jag hade 3 avbrott på slingan och en guidelina var oxå trasig.
Som sagt testade jag med ohm-meter och den visade sig bra men laddstationen blinkade blått, men jag hade alltså temporärt anslutit en kabel på rulle.
Har nu lagat de flesta brott och har nu grön lampa på hela tomten utom ca 25 meter så laddstationen fungerar.
Flyttade oxå kontakterna upp en bit på slingan och pressade om dom samt ruggade upp kontaktstiften med lite sandpapper om det nu kunde hjälpa..
Tack för alla tips och bra input.
Jag får nog dra om lite av slingan men det blir med bättre tråd!
 
C
T turbo100 skrev:
Har nu lagat de flesta brott och har nu grön lampa på hela tomten utom ca 25 meter så laddstationen fungerar.
Bra jobbat! Bra att vara tidigt ute! :rofl:
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
Om ett par månader lär vi få se ett par inlägg i veckan om kabelbrott och blinkande lysdioder ...
 
C
E etompau skrev:
Om ett par månader lär vi få se ett par inlägg i veckan om kabelbrott och blinkande lysdioder ...
Jepp... :)
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
T
Jag har för mig jag läst att man inte ska koppa ur laddstationen på vintern, kabeln mår bra av att cirkulera ström - skyddar mot korrosion vill jag minnas..
Denna säsong är första jag inte haft spänning på hela tiden pga nybyggnad på tomten så klipparen fick vänta (tyvärr).. Vet dock inte om det är en orsak till mina problem.
 
T turbo100 skrev:
Jag har för mig jag läst att man inte ska koppa ur laddstationen på vintern, kabeln mår bra av att cirkulera ström - skyddar mot korrosion vill jag minnas..
Denna säsong är första jag inte haft spänning på hela tiden pga nybyggnad på tomten så klipparen fick vänta (tyvärr).. Vet dock inte om det är en orsak till mina problem.

Det tro jag är en skröna. Kan ej se att icke ansluten laddstation skulle påverka kabeln.
Vi har tagit in rubbet under 7-8 år utan problem.

Däremot brukar det anges att laddstationen ska vara spänningssatt under vintern för att hålla fukt etc borta.
Själv ställer jag mig tveksam till detta. Det är finelektronik som inte utvecklar någon värme. Det är snarare lacklagret över kortet som står för skydd mot fukten.
 
  • Gilla
Vetallt
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.