Hej!

Jag har en del av huset som är både svårmöblerat men framförallt svårt att få till någon vettig planlösning

Planritning av en del av ett hus med markerade rum som kontor/sovrum och genomgångsrum, samt trappa och måttangivelser.
Ovanstående planlösning är en del av en tillbyggnad som genomfördes för dryga 20 år sedan. Till höger kommer man till ett garage och upp för trappan når man resten av huset. Måtten är följande 5 meter från söder till norr och 5.5 meter väst till öst. Skiljeväggen finns cirka 3 meter från sovrummets västra vägg.
Då väggen norr är mot grannen så finns där idag inga möjligheter till fönster.

Ett förslag som vi hade var att dela av kontor/sovrum till 2 lika stora rum (Sovrum x2 alternativt kontor/gästrum) men frågan kvarstår vad göra med genomgångsrummet. Då hade vi fått cirka 7.5 kvm per sovrum. Det innebär dock att jag kommer behöva flytta på fönstret så att det inte hamnar mitt i väggen.

För att slippa hålla på att flytta fönster även om det troligen behövs senare för att det ska bli estetiskt snyggt är att resa en vägg så att väggen hamnar närmre dörren. Detta gör att det ena rummet blir 6 kvm och det andra cirka 9 kvm.

Bägge alternativen löser dock inte genomgångsrummet som egentligen inte går att möblera till något.
Hur hade ni gjort?
 
Om du inte vill flytta fönstret så kanske är detta förslag du menar. Döutrymmet kanske kan bli en klädkammare Ritning av en våningsplan med blå markeringar som föreslår plats för ny klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag hade försökt undvika att flytta fönstret så ni slipper söka bygglov och göra ingrepp i fasaden. Om man inte vill riva väggen mellan kontoret och genomgångsrummet kanske man kan göra såhär. Dock svårt att veta riktigt om det funkar med måtten, men genomgångsrummet ser ändå hyfsat rymligt ut…
 
  • Ritning av en planlösning med markerade väggar mellan ett kontor och genomgångsrum.
L lillanutten skrev:
Jag hade försökt undvika att flytta fönstret så ni slipper söka bygglov och göra ingrepp i fasaden. Om man inte vill riva väggen mellan kontoret och genomgångsrummet kanske man kan göra såhär. Dock svårt att veta riktigt om det funkar med måtten, men genomgångsrummet ser ändå hyfsat rymligt ut…
den lilla fyrkanten är alltså tänkt som förvaring till lilla sovrummet!
 
T Tompafix skrev:
Om du inte vill flytta fönstret så kanske är detta förslag du menar. Döutrymmet kanske kan bli en klädkammare[bild]
Precis den lösningen som frun vill ha. Dock mer jobb.
 
J J89 skrev:
Precis den lösningen som frun vill ha. Dock mer jobb.
Förlåt det var inte meningen att ta fruns sida :rofl:
Ett till alternativ är att man förskjuter väggen efter halva rummet och på så sätt får två lika stora rum.
Antingen med rät vinkel eller med 45 grader.
Plantekning med påtegnet forslag til ny veggdeler, markerer to separate rom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av rum med förslag på delning markerad med blå linjer, en rät och en i 45 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.