M merbanan skrev:
Min förening besiktar lägenheter innan överlåtelse. Detta görs väldigt rudimentärt och endast med fokus på föreningens ansvarsområde. Typ är ventilationen ok, finns alla element etc. Detta görs av en styrelsemedlem då man inte kan lägga kostnaden för besiktning på någon annan part än föreningen för närvarande.
Man kan väl ha en överlåtelseavgift som är stor nog att täcka kostnaden för besiktning?
 
Claes Sörmland
I Ismi skrev:
Efter att ha läst era tankar så tror ni som mig att i bästa fall kanske det bara är att ansluta donet till ventilationskanalen. Dock är det något som jag egentligen inte bör stå för?
Själva ventilationsanläggningen, rör och don ligger på föreningen. Det som hamnar på dig är att ventilationen är förbyggd med en vägg/skiva. För att föreningen ska kunna nå sin kanal så måste du ju riva din vägg och det faller ju också på dig. Det är ju också du som får ett fult hål där och får ombesörja snickeri och målning tills det ser acceptabelt ut för dig. Du har det ansvaret och bestämmer hur det ska se ut i din lägenhet.

För att ta dig an frågan på ett lösningsorienterat sätt så knacka på hos grannen som har samma typ av lägenhet och fota hur det ser ut där. Då ser du vad som behöver göras. I bästa fall så finns ventilationen där bakom med don och allt. Då har styrelsen faktiskt rätt, det är inget som de ska göra utan du måste bara riva din vägg så är frågan löst.

Om det istället är något större som säljaren har gjort så kan det bli mer komplicerat och styrelsen kan behöva ta tag i frågan på ett mer detaljerat sätt. Då krävs en bra dialog mellan dig och styrelsen.

I Ismi skrev:
Men för att sammanfatta det ni menar är att det är tidigare säljare som bör ansvara för felet samt att det skulle ha godkänts från styrelsen enligt bostadsrättslagen. Och eftersom det just rör sig om att ventilationen är det styrelsens ansvar och inte mitt. Så undersökningsplikten hör inte hit från min sida? Det är svårt att veta att det ska vara ett don där om det är igen gipsat tänker jag samt inte något som syns på planritningen när jag köpte lägenheten.
Ja och nej. Strikt vad gäller ventilationen hör din undersökningsplikt inte hit, ventilationen är mellan föreningen och säljaren. Men t ex en vägg/skiva som blockerar ventilationen är nu ditt ansvar och där kan du ställa krav på säljaren. Du har köpt lägenheten enligt köplagens regler och där finns formuleringar åt typen dolt fel. D v s om felet att väggen/skivan blockerar ventilationskanalen inte var känt och du inte kunde förvänta det vid köpet så kan säljare ha ett ansvar. I min förening så fans samma problem vid en affär nyligen och då betalade säljaren för återställning till köparen.
 
  • Gilla
Ismi
  • Laddar…
Yes då förstår jag!

Men min tanke (som är helt okunnig gällande ventilation och don) var att jag inte behöver riva allt utan att det kan räcka med att ha ett rör som går från ventilationskanalen till donet som kan sitta där på gipsskivan?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Claes Sörmland
I Ismi skrev:
Yes då förstår jag!

Men min tanke (som är helt okunnig gällande ventilation och don) var att jag inte behöver riva allt utan att det kan räcka med att ha ett rör som går från ventilationskanalen till donet som kan sitta där på gipsskivan?
Det kan nog vara en lösning om det bara rör sig om att det vara sitter en vägg/skiva framför ett frånluftdon.

Då kommer frågan vem som vill lösa det på det tekniska sättet.

Om styrelsen vill lösa det på det sättet så är det deras problem att få det utfört s a s. Troligen upphandlar de då en hantverkare som bygger om. Men frågan är varför styrelsen skulle välja den lösningen framför att bara be dig riva din vägg? Mycket billigare och enklare för föreningen.

Om det istället är du som vill göra den ändringen av ventilationen så måste du ansöka om tillstånd från styrelsen att bygga om ventilationen. Troligen säger då styrelsen till dig att de bara ger tillstånd om du anlitar en fackman för arbetet och låter utföra en OVK efter åtgärden. Så skulle jag göra om jag satt i styrelsen.
 
  • Gilla
Ismi
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Man kan väl ha en överlåtelseavgift som är stor nog att täcka kostnaden för besiktning?
Bra idé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.