Finns det någon som vet man kan köpa kopparkulvert? 25mmx2 eller lite större. Har letat på traditionella vvs-sidor men det enda som finns är pex. maxitherm casaflex finns på en sida, Men den är i rostfritt.
 
Hur lång ska den vara. ska den gå i krokar. Det med PEX är för att den ska gå att rulla in/ut den samt böja in den underifrån in i ett hus.
 
Ca 35-39m. Går det inte att böja den kulverten alls? Trodde det var en böjningsradie på 1m. Ungefär som prisolrör.
 
PEX går att böja, rostfritt har jag ingen erfarenhet av, men går nog att böja lite utan att rören viker sig, koppar finns upp till 22 i ring med isolering, 25 meter och går att skarva. Jag gjorde kulvert med 22 hårda och rörskålar på och stoppade in i 110 avloppsrör. Blir då två bredvid varandra, ska du sen ha VV med blir det lite annat och c. VV-cirk kostar skjortan ha , stora förluster blir det.
 
Vad har du för krav på kulverten som gör att inte PEX funkar?
 
Kulvert i den längden ger ju en del förluster så det gäller att ha ordentlig isolering och mantel, uponors har ju mantel från minst 140mm tror jag. Lade själv en med 175mm mantel och isolering med 2x28mm pex för värme i höstas. Den är svår att böja redan som det är med den manteln och pex. Varför vill du ha koppar och inte pex i en kulvert?
 
Anledningen att jag vill ha koppar är att jag vill köra ut 90-95 gradigt vatten. Planen är att det ska gå från en stor acktank i pannrum till en slav/slingtank inne i huset. Där vatten körs över satsvis. När pannan är uppeldad i 90-95 grader blir slitaget högt på pex-kulverten. Det står att dom klarar det i kortare intervaller. Såg någon tabell över förkortad livslängd, och den var inte marginell. Jag vill att kulverten ska ligga i 50år iaf.
Har sett att vissa lösningar med prisol plus I avloppsrör, vet inte hur mycket förluster det blir jämfört med en vanlig kulvert, man ska helst använda saker på det sätt som dom är byggda för
 
Redigerat:
O OEM123 skrev:
Anledningen att jag vill ha koppar är att jag vill köra ut 90-95 gradigt vatten. Planen är att det ska gå från en stor acktank i pannrum till en slav/slingtank inne i huset. Där vatten körs över satsvis. När pannan är uppeldad i 90-95 grader blir slitaget högt på pex-kulverten. Det står att dom klarar det i kortare intervaller. Såg någon tabell över förkortad livslängd, och den var inte marginell. Jag vill att kulverten ska ligga i 50år iaf.
Måste du verkligen köra så varmt vatten i din kulvert? Ju varmare vatten du kör genom kulverten desto större förlust...
 
M Maijckel skrev:
Måste du verkligen köra så varmt vatten i din kulvert? Ju varmare vatten du kör genom kulverten desto större förlust...
För att minimera förluster blir det satsvis med så snabbt flöde som möjligt. Ju varmare desto mer sällan behöver slingtanken fyllas. Men jag vet inte vilket som är bäst. En kollega byggde enligt den principen och han hade kommit fram till att det minst förluster att göra så.
Alternativet blir en termostartstyrd ventil dom reglerar vattnet ut till ca 75 grader.
Det är vedpanna så det blir mellan 95 till 40 grader ut.
 
Redigerat:
Inte helt fel med din tanke att ladda en separat tank , en viss avkylning blir det i kulverten mellan laddningarna men är av obetydlig art. Så fortsätt spåna på det känner för. Glöm då inte att lägga ner några gula eller pemslang för styrningar som måste till för att få ihop funktionen.
 
  • Gilla
OEM123
  • Laddar…
Skall du bara pumpa med höga flöden periodvis, så bör ju förlusterna vara rimliga i förhållande till den energin du flyttar. Tex en uponorkulvert är ju inte direkt gratis heller, lätt 20 tusen för 40m med kopplingar. Läste ngn annan tråd här tror jag där någon hade gjort det själv och lagt en egen kulvert med isolering och sedan gjort någon form av frigolit/eps box runt (eller om det bara var ovanpå) som tydligen fungerade bra.
 
J jonaserik skrev:
Inte helt fel med din tanke att ladda en separat tank , en viss avkylning blir det i kulverten mellan laddningarna men är av obetydlig art. Så fortsätt spåna på det känner för. Glöm då inte att lägga ner några gula eller pemslang för styrningar som måste till för att få ihop funktionen.
Får se vilken lösning det blir.
Ja slangen får inte glömmas, ska även lägga extra slangar till ungefär mitt på denna sträckan för framtida djupborrade vattenbrunn.
 
G guggen skrev:
Skall du bara pumpa med höga flöden periodvis, så bör ju förlusterna vara rimliga i förhållande till den energin du flyttar. Tex en uponorkulvert är ju inte direkt gratis heller, lätt 20 tusen för 40m med kopplingar. Läste ngn annan tråd här tror jag där någon hade gjort det själv och lagt en egen kulvert med isolering och sedan gjort någon form av frigolit/eps box runt (eller om det bara var ovanpå) som tydligen fungerade bra.
Har sett den tråden också, tror jag sett en firma som sålde formgjuten eps till prisolrör.
Det som är viktigt är att kulverten håller sig torr, det borde den göra i ett markavloppsrör.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…

Bästa svaret

B
Kollade lite snabbt. Plusprisol ca 200kr/m för 22mm, per rör så 400kr för 2 rör. Avloppsrör 60kr/m. Dvs minst 460kr/m, mer om man räknar skarvarna. Och rätt bökigt att få till.

En maxiterm pex plus dubbelkulvert 25mm kostar drygt 340kr/m.

Det är väl ca 2cm isolering på en plusprisol.
En maxiterm kulvert (plusisolerad) är i alla fall 4 cm isolering (dubbelrör).

Mer isolering borde väl rimligtvis innebära klart lägre förlust.

Det är ca 10.5w/m i förlust på en pexplus 25mm 90c. Det är 5,2W/m vid 50C.
Vad är egentligen förlusten på en pluspriosol med 90c? Gissningsvis dubbelt så hög som pex vid motsvarande temp.

Då måste man ju ha mindre än halva laddtiden för satsladdningen för att det ens teoretiskt ska gå plus minus 0 på värmeförlusten, bortsett från att den är dyrare att köpa?

Kör man 40 meter kulvert 24/7 med 60/40 så är det ca 200W vid 10c marktemp, eller ca 2kg ved per dag. Med tanke på att kulverten inte är igång 24/7 så kommer i alla fall jag fram till att det borde vara runt 1m3 per år eller liknande extra vedförbrukning för hela förlusten. Känns överkomligt?

Tror det är vettigare att shunta ner till ca 60 fram och trigga en inpumpningcykel när slavtanken börjar närma sig 40 (som varmast), och avsluta inpumpning när returtempen är över 50 eller för liten delta T.

Det finns en anledning till att det inte säljs cu kulvert längre. Jag är ytterst tveksam till att cu kulvert håller mer än 50år. Jag skulle tro pex håller bättre om man kör med låg temp / låga tryck.
 
B BSOD skrev:
Kollade lite snabbt. Plusprisol ca 200kr/m för 22mm, per rör så 400kr för 2 rör. Avloppsrör 60kr/m. Dvs minst 460kr/m, mer om man räknar skarvarna. Och rätt bökigt att få till.

En maxiterm pex plus dubbelkulvert 25mm kostar drygt 340kr/m.

Det är väl ca 2cm isolering på en plusprisol.
En maxiterm kulvert (plusisolerad) är i alla fall 4 cm isolering (dubbelrör).

Mer isolering borde väl rimligtvis innebära klart lägre förlust.

Det är ca 10.5w/m i förlust på en pexplus 25mm 90c. Det är 5,2W/m vid 50C.
Vad är egentligen förlusten på en pluspriosol med 90c? Gissningsvis dubbelt så hög som pex vid motsvarande temp.

Då måste man ju ha mindre än halva laddtiden för satsladdningen för att det ens teoretiskt ska gå plus minus 0 på värmeförlusten, bortsett från att den är dyrare att köpa?

Kör man 40 meter kulvert 24/7 med 60/40 så är det ca 200W vid 10c marktemp, eller ca 2kg ved per dag. Med tanke på att kulverten inte är igång 24/7 så kommer i alla fall jag fram till att det borde vara runt 1m3 per år eller liknande extra vedförbrukning för hela förlusten. Känns överkomligt?

Tror det är vettigare att shunta ner till ca 60 fram och trigga en inpumpningcykel när slavtanken börjar närma sig 40 (som varmast), och avsluta inpumpning när returtempen är över 50 eller för liten delta T.

Det finns en anledning till att det inte säljs cu kulvert längre. Jag är ytterst tveksam till att cu kulvert håller mer än 50år. Jag skulle tro pex håller bättre om man kör med låg temp / låga tryck.
Det låter vettigt det du skriver. Alla kulvertar anger 70 grader som kontinuerligt gradantal. Och det blir inte det hela tiden iom temp i huvudtank går upp och ner. Rinkaby tar 150kr/m plus prisol 22mm , 240kr 28mm. Avloppsröret ligger på 30kr/m (110mm, hämtpris exl kopplingar). Så 340kr/m eller 510kr/m.
Maxitherm 110mm 340kr/m, vill man ta i lite så finns uponor ecoflex 145mm/490kr/m ,ecoflex pro 175mm, 540kr/m. Då är det skarvlöst i backen.
Förutsatt att det räcker med 25mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.