galento
charlotta02 skrev:
Ja... den här tråden illustrerar ganska fint precis varför vi söker tomt i enskilt läge. Jag vill inte ha några grannar att reta mig på och jag vill inte reta några grannar. Jag vill BO och LEVA som jag själv vill. Med katt eller hund eller spritfest eller bönemöte eller vad jag nu känner för. :)
Ja precis charlotta.Bara att gå ut och släppa morronpisset på gräsmattan utan att nån bryr sig,gud vad skönt att slippa tänka på att kanske störa någon;)
 
  • Gilla
Osqarll
  • Laddar…
Nu vågar jag inte skriva vad jag stör mig på för kanske mina grannar är här på forumet!?
Det jag stör mig på försöker jag göra anorlunda själv...
...så gott det går! ;)
 
Vår grannes hund smet över till oss och åt upp min dotters alla kaniner. Två vuxna dvärgvädurar och ett gäng knytnävsstora pälsbollar.

Jag såg inte själva händelsen, men meddelade de närmaste grannarna att jag numer förvarar en skarpslipad spade lätt tillgänglig, och kommer att göra processen kort med eventuella rovdjur som smiter in på min tomt. Jag hävdade att vi känner oss hotade av löst springande rovdjur med stora, vassa tänder. Rovdjur som nästa gång äter upp mina barn.

Grannen med hunden sågs samma kväll springa omkring med najtråd och lappa ihop sitt trasiga staket.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
W
mattiasp skrev:
Vår grannes hund smet över till oss och åt upp min dotters alla kaniner. Två vuxna dvärgvädurar och ett gäng knytnävsstora pälsbollar.

Jag såg inte själva händelsen, men meddelade de närmaste grannarna att jag numer förvarar en skarpslipad spade lätt tillgänglig, och kommer att göra processen kort med eventuella rovdjur som smiter in på min tomt. Jag hävdade att vi känner oss hotade av löst springande rovdjur med stora, vassa tänder. Rovdjur som nästa gång äter upp mina barn.

Grannen med hunden sågs samma kväll springa omkring med najtråd och lappa ihop sitt trasiga staket.
Fy f--n, detta var ingen rolig historia. Hoppas du tar detta vidare och att grannen på alla sätt försöker fixa detta (jag vet att det inte går men han ska försöka).
Såg en stor hund hoppa på en liten hund en gång och började bita den svårt medans ägaren stod och gjorde inget. Hjälpte den lilla hunden genom att förflytta den stora hunden till himmlen samt tillrättavisa ägaren på ett lämpligt sätt.

Tror en spade funkar kanon för dig. Hoppas hunden tittar in till dig så du kan lösa problemet.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Det minsta man kan begära är väl att grannen kompenserar – rundligt – ekonomiskt?! Pengar kan givetvis inte ersätta de individer som kaninerna var för dottern och er. Men ändå.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Det där var ungefär ett år sedan. Vi skaffade ganska snabbt nya kaniner och gjorde om buren så att inga hundar kan gräva sig in. Grannen och hunden har jag knappt sett sedan incidenten.
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Nyfikna grannar!!! I vårt förra hus hade vi väldigt nyfikna (men väldigt snälla) grannar. Harmlöst egentligen, men lite jobbigt ibland.
Nu har vi 300 m till närmsta granne, så skönt.
 
mattiasp skrev:
Vår grannes hund smet över till oss och åt upp min dotters alla kaniner. Två vuxna dvärgvädurar och ett gäng knytnävsstora pälsbollar.

Jag såg inte själva händelsen, men meddelade de närmaste grannarna att jag numer förvarar en skarpslipad spade lätt tillgänglig, och kommer att göra processen kort med eventuella rovdjur som smiter in på min tomt. Jag hävdade att vi känner oss hotade av löst springande rovdjur med stora, vassa tänder. Rovdjur som nästa gång äter upp mina barn.

Grannen med hunden sågs samma kväll springa omkring med najtråd och lappa ihop sitt trasiga staket.

Skulle du "göra processen kort" med "en skarpslipad spade" så lägger du dig på en om möjligt ännu lägre nivå...
Jag vet inte vad jag skulle ta med till om någon slog ihjäl min hund men jag skulle även må fruktansvärt dåligt om min hund slet sig och sprang över till grannen och mot förmodan käkade upp deras kaniner.

Hoppas grannen bad om utrsäkt och gjorde allt han kunde för att underlätta för er!
Ignorerade han det hela så förstår jag kanske att spaden kommer fram... ;)
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Vi har en granne som bor några hus bort. Hans hund har vid flertalet gånger rymt och kommit till vår gård. Jag har då ringt grannen och bett dem hämta hunden men har då fått svaret att hunden kommer ursprungligen från en ägare som misshandlat den, så hunden är rädd och går därför inte fånga in!! Den hunden ska jag altså ha på min gård bland mina barn??? En hund som blivit misshandlad och är rädd.....Vad är det som säger att den inte ger sig på mina barn?

Min man blev till slut så arg (efter en incident då hunden tom sprang in i vårt hus genom en öppen dörr) att han rusade in till grannen i ilskan och skrek nåt i stil med: "Om ni inte håller ordning på er hund kommer jag att spika upp den på garageväggen!" Inte så smart gjort egentligen men han blev bara så otroligt less...och faktum är att det funkade, för vi har inte sett hunden lös sedan dess. :D
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Jo, det var smart gjort, för man måste med all tydlighet förklara att nu är gränsen nådd för vissa människor. De begriper inte att man menar allvar om man i lugna ordalag berättar något för dem. Naturligtvis skall man försöka den lugna vägen först, men om den andre inte förstår får man visa upp en sida som inte kan missförstås, och är man tillräckligt arg så begriper de att det inte är tomma hot man kommer med. Man har stor rätt att försvara sig själv, andra medmänniskor och sin egendom gentemot en lös hund.
 
P-plats skrev:
Skulle du "göra processen kort" med "en skarpslipad spade" så lägger du dig på en om möjligt ännu lägre nivå...
Om jag känner att mina barn är hotade av en frispringande jycke så bryr jag mig faktiskt inte om vad hundägaren anser. Jag tänker i så fall inte bara slå ihjäl hunden, utan även via rättsväsendet kräva hundägaren på ersättning för sveda och värk.

Det finns fler som jag, så håll koll på era ouppfostrade hundar!
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 6 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Om jag känner att mina barn är hotade av en frispringande jycke så bryr jag mig faktiskt inte om vad hundägaren anser. Jag tänker i så fall inte bara slå ihjäl hunden, utan även via rättsväsendet kräva hundägaren på ersättning för sveda och värk.

Det finns fler som jag, så håll koll på era ouppfostrade hundar!
Även om jag är hundägare (bara snälla hundar :) ) Så kan jag förstå dig.
Även om jag tycker att döda hunden är en oerhörd överreaktion.
Ha hellre ett baseballträ redo som du bankar hunden med. Det brukar fungera.
Även en spann kallt vatten är effektivt. Man behöver inte alltid ta till grovt övervåld för att nå sina mål, man kan använda logik.


Men blanda inte in rättsväsendet då det förmodligen är DU som kommer att få betala ersättning.
Du kan slippa åtal om du menar att du kännt dig hotad, (dock långt ifrån säkert.)
Men att DU skulle få ersättning är lika stor chans som snöbollen i helvetet.
 
larsson1 skrev:
Även om jag är hundägare (bara snälla hundar :) )

Men blanda inte in rättsväsendet då det förmodligen är DU som kommer att få betala ersättning.
Du kan slippa åtal om du menar att du kännt dig hotad, (dock långt ifrån säkert.)
Men att DU skulle få ersättning är lika stor chans som snöbollen i helvetet.
Snacka kan man ju, men från ord till handling är det nog ganska långt för mig när det gäller att slå ihjäl djur. Den djurälskande dottern skulle nog ha svårt att smälta ytterligare en djumassaker.

För övrigt tror jag inte på att jag skulle bli ersättningsskyldig om jag har ihjäl en objuden hund på min tomt om jag känner att den hotar mig och mina barn. Men jag är ju inte jurist.
 
larsson1 skrev:
Nyfikna grannar!!! I vårt förra hus hade vi väldigt nyfikna (men väldigt snälla) grannar. Harmlöst egentligen, men lite jobbigt ibland.
Nu har vi 300 m till närmsta granne, så skönt.
Ja visst är det skönt med avstånd............ Själv bodde jag förut i radhus 5 meter bred hus. När jag stod mitt på baksidan hade jag 2,5 meter till grannarna på bägge sidorna. Vi kunde aldrig prata ostört. Nu bor jag på landet med bara en nära granne, kanske 150 meter mellan husen. Äntligen känner jag mig fri............
 
Min man får ofta samtal mitt i natten från USA (pga arbetet). Han har ovanan att sova naken och gick därför upp och ställde sig vid sitt skrivbord (har ett höj- och sänkbart) som han var. En dag kommenterade grannen mitt över detta. Hon hade problem med sömnen och fick sig ett gott skratt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.