I huset från 1969/70 sitter i dag de gamla klassiska propparna och ingen jordfelsbrytare. Vi tänkte nu göra slag i saken och be elektriker installera automatsäkringar samt jordfelsbrytare.
Pratade med en elektriker om offert som då stönade om att risken för jordfel i huset är överhängande och det kan kräva väldigt mycket jobb innan man kunnat hitta och åtgärda detta.

Nu min fundering; finns det inget sätt att testa efter sådana jordfel INNAN man påbörjar arbetet, bara för att innan ha en uppfattning om vad som väntar?
Jag tänker nån "mobil" jordefelsbrytare som man kan tillfälligt koppla in på varje propp för att checka den?
 
Det är möjligt att göra med en isolationsprovare vilket elektrikern lär ha tillgång till.
Det finns en del fördelar med diazed, så om din central är ok i storlek och utseende kan du behålla den och enbart komplettera med jfb placerad bredvid.
 
Stor risk, har bytt ett hundratal centraler i hus. Där det varit jordfel kan jag räkna på en hand.
Däremot har jag felsökt många jordfel och det är inget jättejobb. Säg att det tar 1-4 timmar att hitta. Sen finns det undantag, absolut. Vad är det för nervös elektriker du fått tag i?
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Tror risken är liten om ingen har hempulat el i huset. Det byggåret har relativt modern eldragning med rör i tak och väggar med FK i om än i omoderna färger som röd skyddsjord. Finns det jordfel är det ofta elpatroner, spis och ugn som läcker i värmeelementen. Belysning och uttag utomhus kan ha läckor men ovanligt.

I min offert för centralbyte fanns ett tillägg om det dök upp jordfel efter bytet men då jag redan hade en gammal fungerande sådan var jag inte speciellt oroad. Mitt hus är från 1969 och innehåller en hel del gammalt hempul men inget felkopplat.
 
Som sagt i hus av den åldern har du (nästan säkert) inga jordfel i själva ledningsnätet. Men det kan finnas i apparater med värme. Vanligt med elementen i ugnen. Där dyker jordfelsbrytare ofta inte upp förrän den värms upp. Svårt att kontrollera i förväg.
Vår förra spis löste ut jfb ibland. Mätning med isolations testare gav inget. Om jag värmde upp, stängde av, kopplade bort trådarna från elementet och mätte inom 40 sekunder så fanns felet där.
 
Tack för era svar! Ja det kanske var en lite väl pessimistisk elektriker detta då :) Han skall komma och ta en titt för att lämna offert på måndag, får väl se hur han verkar, annars är det bara att leta vidare.

Våra element är vattenburna och alla vitvaror i köket bytte vi ut mot nytt för bara några år sedan, så då antar jag risken för jordfel sjunjer ytterligare. Finns säkert lite gammalt hempul här men av de vi kunnat se hittills så verkar han vetat vad han gjorde som bodde här innan (och byggde huset).

Tack återigen och trevlig helg!
 
En "risk" med hus från den tiden är att man inte alltid var så noga med att lägga jord/nolla på rätt skena. De är ju ändå elektriskt "samma" så ingen fara skedd.

Om du ändå skall byta central så är det naturligtvis inget problem, men om du behåller den gamla (något vi diazedkramare förespråkar), så får man vara medveten om det. Det är dock naturligtvis lätt att upptäcka, och för det mesta, trivialt att rätta till.
 
Vi satte in JFB i vårt hus när vi flyttade in, dock behöll vi den gamla gängsäkringscentralen. Även vår elektriker nämnde att det är svårt att uppskatta tidsåtgång om det skulle finnas några jordfel. I vårt fall fanns det ett fel, i en box för motorvärmare i garaget. Det löste de enkelt, jag har för mig att det tog ca 1-2 timmar att lokalisera felet och åtgärda det.

Om du inte har mängder med fel så borde det inte bli någon större kostnad. Ta det dessutom på löpande räkning. Om elektrikern ska lämna fast pris lär han nog ta i rejält eftersom det är så osäkert läge.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi hade en granne som lät sätta in jfb. Den löste ut direkt. Felsökningen pekade ut en nedgrävd ledning till en grindstolpe med lampa i toppen. Det kom ut en fin svart kabel från huset ned i marken. Men i stolpen kom det upp en lampsladd (ojordad) Den var skarvad någon meter från stolpen, bara ihoptvinnat och nedgrävt utan något mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.