Väggen i minkällarvägg är byggd av betong hålsten och källarväggens höjd över marken är ca 50 cm.
Har byggt om lite i källaren och har därför slagit på värmen så det är ca 20 grader dygnet runt. Tidigare år har värmen i källaren varit helt avstängt eftersom det då är ca 16 grader i källaren.
Har fjärrvärme och i december förra året förbrukade jag ca160 MWH och i år förbrukade jag 240 MWh. Misstänker att det är det uppvärmda rummet på ca 20 kvadratmeter som är orsaken.
Har ett till rum som är lika stort och här inne står en gammal stor CTC värmeväxlare som enligt mätaren sommartid i tomgång förbrukar ca 800 W/h och i det här rummet är det året runt ca 22 grader.
I bostadsdelen har jag tidsstyrda termostater så vanliga dagar är det ca 22 grader mellan 06,00 - 08,00 och 16,00 - 22,00 Helgdagar är det mellan 06,00 - 22,00 22 grader. Resten av dygnet brukar det vara ca 19 grader med stängd ventilation.
Ytterväggarna i huset är Mexitegel som ligger nästan kant i kant med källarväggen i putsad hålsten.
Jag har isolerat taket till 40 cm och misstänker att det är hålteglet i källarväggen som släpper ut värmen.
Funderar på om det finns någon isolering som jag skulle kunna limma fast på källarväggen och som inte suger upp vatten. Bör vara något som jag kan spackla i skarvarna och slippa putsa med putsbruk.
Under marknivå har jag platonmatta närmast väggen. Därefter 10 cm markskiva och ytterst 10 cm vit frigolit och markduk som ska hindra lera från att komma in i isoleringen.
EV funderar jag på om det finns någon form av liggande solpaneler "vaccumtuber" med måtten ca 120x60 cm som värmer upp in luften som därefter går in i källaren.
Funderar på om det är värt pengarna att byta ut en CTC värmeväxlare från 1966 till en modernare som bara värmer vatten vid förbrukning. Den befintliga har ett vattenförråd som gissningsvist innehåller 200 liter vatten. Den befintliga värmeväxlaren är bara isolerad på sidorna men översidan är het som en spisplatta och oisolerad, kanske skulle jag lägga på ett lager isolering på toppen?
 
Hur mycket tappvarmvattnen förbrukas om dagen?


Vi har en plattvärmeväxlare som kan ge 50kW, volymen är på 0,6liter på både fjv-sidan och tappvattensidan.
 
Vår, sommar och höst förbrukar jag inte något varmvatten eftersom jag har en solpanel som värmer vatten som jag sparar i en termosbehållare på ca 150 liter men CTC värmeväxlare förbrukar ca 30 MWh timmar i tomgång från april tom sista september är det värme som i en plattvärmeväxlare borde vara lika med noll. Resten av året slår jag om en kran så att varmvattnet istället för från termosen kommer från fjärrvärmen.
Skulle vilja ha några vakumrörs paneler monterade på källarväggen som ligger dikt an mot söder den väggen är 16x 0,5 meter. Dessvärre har jag inte hittat några vacumrör som passar på den ytan. Tror att det skulle bli snyggare om jag kan montera solpanelen på källarväggen och så tror jag att värmeutbudet blir störst med ståendepanel på källarväggen än på taket som lutar i 14 grader.
Elförbrukningen ligger på snitt 150 kWh i månaden så jag tror att det är bortkastade pengar att ha paneler som levererar el. Den fasta avgiften var i december 456:- kronor och för elen betalade jag 524:- kronor.
 
Redigerat:
surris
Jag tror du missuppfattat MWh, eller hoppas iaf. Annars skulle du gära av med 240 000 kWh!!
24 MWh låter mer rimligt...24 000 kWh. Nu läste jag att det bara var över december...då borde det vara 2,4 MWh=2 400 kWh.

Det är en gammal växlare så har inte riktigt koll på den men varför behöver den gå på tomgång? Eller är det nåt fel? Om du inte har något värmebeov eller inte använder något varmvatten så ska du inte ha någon energianvändning över värmeväxlaren. Isf har du läckage i nån ventil/cirkulationspumpen är igång.
 
Stämmer siffrorna kom i fel ordning. Fick problem med synen efter Coronan och det verkar vara kö till operationen som ska göras med lokalbedövning och ta 15 minuter. 2,4 MWH stämmer.
Problemet med gamla CTC värmeväxlarna är att den innehåller en massa varmvatten och toppen på behållaren är oisolerad och alltid så varm att det inte går att lägga handen på toppen. Även om jag bara ska diska en kaffekopp om dagen måste behållaren inne i värmeväxlaren med måtten diameter ca 40 cm och höjden 130 cm vara uppvärmd till ca 70 grader så det är orsaken till att energimätaren indikerar en energi förbrukning på ca 700 Watt. Skulle jag byta till en plattvärmeväxlare skulle förbrukningen gå ner till nästan noll eftersom plattvärmeväxlaren bara innehåller några dl vatten.
 
Med flödesreglerande varmvattenregulator så förbrukas det ingen värmeenergi i plattvärmeväxlaren när det inte är någon varmvattenförbrukning (om man inte har VVC).

Det är det normala i en fjärrvärmecentral för villa.

Att ha en varmvattenberedare som ska hållas varm med fjärrvärme kostar bara en massa pengar, både för användaren och för fjärrvärmeverket.
För fjärrvärmeverket får tillbaka betydligt varmare vatten än vad dom vill ha, då blir produktionen ineffektiv.
För användaren blir rummet där VVBn står varmare än vad som behövs. Kan även bli ”straffavgift” till fjv-verket om man har högt flöde och låg difftemp.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Vad har du för fönster i källaren? Hos oss står iallafall fönstren för den största värmeförlusten i källaren.
 
Jag har gamla tvåglasfönster och så har jag en ytterdörr. Alla fönster har jag täckt över med 5 cm frigolit eftersom jag inte vill ha insyn i källaren och dörren har jag på insidan klätt med 10 cm frigolit. Har lite problem med dräneringen till källartrappen som går till golvbrunnen i tvättstugan verkar som om det inte finns något vattenlås eftersom det drar kallt från röret..
Med tanke på att jag har mycket högre värmeförbrukning i december när källaren var uppvärmd 24 timmar om dygnet och förra året använde en 2000 wats fläkt förra året de dagar jag jobbade i källaren borde det gå att spara ganska mycket värme genom att isolera källarens yttervägg. Vågar inte isolera med frigolit på insidan eftersom väggen kommer att bli mycket kallare och jag vet inte om väggen kommer att binda mycket mer fukt
 
Golvet då? Det är ju också kallt i en källare. Samt diverse ventiler, men dem ska man ju inte sätta igen helt.

Var i landet bor du? Hos oss (kring Stockholm) var december 2021 kallare än december 2020, så det går inte att jämföra rakt av oavsett.

Du lär inte kunna isolera en gammal källare med frigolit så att det blir noll värmeförlust, så du får nog räkna med att det kostar att hålla den varm, och att det kostar mer om det är kallare eller blåser.
 
surris
Det går inte jämföra rakt av månad-månad. Dels måste förutsättningara varit exakt detsamma för resterande del av huset och sen måste du graddagsjustera värmen. Men klart att 20 grader mot 16 grader spelar roll.
 
Du säger går på tomgång , är FJV-centralen en stor burk i källaren och tar upp stor plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.