HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ja, det är ju olika hur man vill prioritera ytorna, själv tycker jag om blandningen mellan smått och stort.
Så må vara. Men man lär också försöka profilera den tilltänkta kunden. Detta ser inte ut att bli något vanligt svenssonhus utan för den som har lite kulor och tänker lite mer lyx. Då är man sällan intresserad av smått.

Spontant känns det också som överkurs att ha 5st sovrum på övervåningen och totalt 6 sovrum+kontor. Väldigt få familjer har behov av så många sovrum så jag skulle tycka att det var mer tilltalade med färre sovrum för att få mer space i rummen.
Om familjen annorlunda med massa barn skulle vinna på lotta och köpa detta hus så finns ju då hobbyrummet som vid behov skulle kunna konverteras till fler sovrum.
 
HOBBY ARCHITECT
S Stuff skrev:
Så må vara. Men man lär också försöka profilera den tilltänkta kunden. Detta ser inte ut att bli något vanligt svenssonhus utan för den som har lite kulor och tänker lite mer lyx. Då är man sällan intresserad av smått.

Spontant känns det också som överkurs att ha 5st sovrum på övervåningen och totalt 6 sovrum+kontor. Väldigt få familjer har behov av så många sovrum så jag skulle tycka att det var mer tilltalade med färre sovrum för att få mer space i rummen.
Om familjen annorlunda med massa barn skulle vinna på lotta och köpa detta hus så finns ju då hobbyrummet som vid behov skulle kunna konverteras till fler sovrum.
Sovrummet på nedervåningen är ett gästrum. Sen är det väl inte superovanligt med fyra barn.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Tack för dina synpunkter. Älskar konstruktiv kritik utan att vara otrevlig. :)




* Vad är ett tillgänglighetsanpassat badrum? Måste det va så att rullstolsbundna ska kunna komma intill dusch? Toaletten där är tillgänglighetsanpassat i alla fall.

ja, rullstolsburna ska kunna komma till duschen, det ska finnas ett utrymme bredvid toaletten för att kunna assistera (kan vara ”i” dusch eller badkar och sen ska där få plats en rullstolscirkel med 1200 mm diameter för fri vändning har jag för mig (säkert något jag missat)

* Jo, sant, men nu blev det så. Kom precis på att jag ska göra ett hus som är en blandning av det första och det sista jag la upp här i tråden, då kommer det bli helt "rent".

kan bli kul att se!

* Där har du en poäng, ska nog försöka fila lite på det.

* I den nya versionen tänkte jag ha gymmet under ena delen av vardagsrummet istället, alltså i källaren. Det kommer bli sjukt stort, man kanske måste ha pelare. För det måste man väl om man har en våning över? Idrottshallar brukar väl aldrig ha våningar över sig?

Ja, jag är ju ingen konstruktör men det är ju olika spann som klaras men det beror ju på materialval mm

* Det är ett badrum på andra sidan av övervåningen också, ihop med de vuxnas sovrum. Och anledningen till två badrum på andra sidan är för det är fyra sovrum där.

Missade den!

Jag ritar bara hus på skoj, men hade tänkt att söder är till höger och den fina utsikten i väster där man kan se solen gå ner (för den går väl ner i nord/väst?).

Ja, jag missstänkte det, jag är själv lite nörd och har väl gissningsvis ritat en 10000 planlösningar genom åren eller så. Men började för några år sen, när jag funderade på att faktiskt köpa tomt och bygga nytt, att rita på ”riktiga” tomter enligt detaljplanens krav och det är ju något helt annat när man inte kan placera huset precis som man vill i världen!

Du menar kvadratmeter? Det står under bilderna.
Tack, det hade jag missat. Antar att det även är inkl. Poolrummen eftersom det är sinnessjuka storlekar!
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Sovrummet på nedervåningen är ett gästrum. Sen är det väl inte superovanligt med fyra barn.
Snittet ligger väl nånstans kring 2 barn per familj idag.
Sen tror inte jag att det är höginkomsttagarna som direkt verkar för att hålla uppe snittet utan mer troligt är det så att de som prioriterar karriären och inkomsten inte "har tid" att skaffa många barn. De som väljer att inte plugga högskola/universitet utan går direkt på arbete och barnafödande efter gymnasiet kommer sannolikt att hinna skaffa fler barn men troligtvis inte vara klientelet för denna typ av hus.
OBS detta har jag inte kollat nån statistik på utan det är helt mina egna fördommar.
 
HOBBY ARCHITECT
L lillanutten skrev:
Tack, det hade jag missat. Antar att det även är inkl. Poolrummen eftersom det är sinnessjuka storlekar!
Ja.
 
HOBBY ARCHITECT
Vore väl ganska nice med lyxhusen att bo i i en pandemi och man behöver inte åka utomlands till sol och bad lika mycket om man har en vinterträdgård med pool i där man kan lotsas att det är sommar året om. :cool:
 
HOBBY ARCHITECT
M mrsnhp skrev:
Kul! Du har tänkt väldigt funktionellt med ”privat” och ”publik” zon, och du har vettiga vardagsrum med plats för TV. Det gillar jag!

Fundera på om du kan hitta andra lösningar än ”lång korridor”. Dessa blir lätt så mörka och trista, och svårmöblerade ”döda” ytor.

Går det att ordna tillträde till bastu/omklädning i hus nr 1 utan att man behöver gå genom tvättstugan eller vinterträdgården? Ibland vill man kanske helt enkelt bara till bastun. Tvättstugan brukar vara en trist upplevelse :D

Relaxen i nr 2, med tillträde endast från stora sovrummet. Vore det inte trevligt om hela familjen fick tillträde till relaxen utan att behöva gå igenom någons sovrum?

Generellt är många av rummen i hus 1 och 2 ganska små. Jag tror att folk föredrar lite svängrum om det ska vara ett ”lyxigt” hus, även i sovrummen. Om du kunde hitta på nån lösning utan korridor skulle du spara några kvadratmeter där och kunna använda det till sovrummen. I hus 1 kan du kanske sno lite av hobbyrummet också, tex flytta ett av badrummen dit.

Jag ska titta lite mer på de andra senare :)
Jag tycker alltid man ska kunna stänga mellan dom två allrumen, i fall nån kollar på tv och stör dom andra t.ex.

Jag gillar faktiskt långa korridorer, arkitekter brukar jämt prata om genomskärning i ett hus, för frihetskänslan antar jag, men det gäller ju mer korridoren i sista huset.

Det är väl trevligt att gå genom vinterträdgården till bastun? Det kommer vara varmt där och så. Men i det sista huset går man genom korridoren.

Det är bara ett enkelt badkar som är unikt för badrummet på andra våningen som sitter ihop med master bed room, annars kan man ju bada i jacuzzin i vinterträdgården.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Nu har jag gjort en skiss på en blandning av det huset jag la upp först i denna tråd och det jag la upp sist. Vad tror ni?

Handritad skiss av husplaner för bottenvåning, andra våning och källare i en anteckningsbok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satan att det inte går att lägga upp större bilder, nu ser man ju knappt vad det står. :worried: Nån som vet var man kan lägga upp stora bilder?
 
HOBBY ARCHITECT
Nu har jag gjort större bilder av en blandning av första huset jag la upp och det sista. Så vad tycks?

Handritad skiss av bottenvåningen i ett hus med garage, kök, vardagsrum och vinterträdgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handritad skiss av husfasad och planritningar för andra våningen och källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
En tanke om entrén. Om man fyller så många sovrum kommer man ha hur mycket kläder, skor och väskor som helst i hallen. Den ser väldigt liten ut för det tycker jag :) Vi är två personer och två skoställ räcker inte för ytterskorna :seenoevil: Jättevarma kängor, kängor, två par lågskor (för olika tillfällen), löparskor, cykelskor, arbetsskor… var…
 
HOBBY ARCHITECT
M mrsnhp skrev:
En tanke om entrén. Om man fyller så många sovrum kommer man ha hur mycket kläder, skor och väskor som helst i hallen. Den ser väldigt liten ut för det tycker jag :) Vi är två personer och två skoställ räcker inte för ytterskorna :seenoevil: Jättevarma kängor, kängor, två par lågskor (för olika tillfällen), löparskor, cykelskor, arbetsskor… var…
Vilken planlösning refererar du till nu? Men visst är det inte fel att ha en klädkammare nära entrén.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.