Hej!

Jag bor i ett hus på landet inom närhet till storstad, pendlingsavstånd och attraktivt läge. Huset är litet och äldre (50-tal) men fullt funktionsdugligt och inte på något sätt ett ras. MEN jag skulle utan problem kunna bränna in 1 mkr i det i uppsamlat underhåll och diverse förbättringar de närmsta 10 åren.

Efter att ha inspekterat tomten lite närmare så har jag hittat ett superfint läge och börjat flirta med tanken att riva och bygga nytt på den platsen istället... för att få en högre standard, extra sovrum etc. något som jag ändå skulle behöva bygga ut nuvarande hus för att göra..

Så, ni som har byggt nytt hur landade ni i det beslutet? :)
 
Nu har jag ju inte ställts inför det beslutet, men jag tänkte att jag kan ju tycka till ändå och berätta hur jag skulle resonera.

Hus som byggs idag dimensioneras för att hålla i 50 år, sedan behöver i princip allt bytas ut.

Nu har det gått 70 år sedan huset byggdes. Sedan dess har levnadsstandarden ökat och vi bor som regel större.

Och nu vill du ha större hus, och dessutom på en bättre plats på tomten. Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete för att du vill riva och bygga nytt på annan plats. Gör du det bra, så kommer det förmodligen också att löna sig för dig. Av egen erfarenhet vet jag att man kan pytsa in hur mycket pengar som helst i ett gammalt hus för att renovera upp till dagens standard.

Men räkna på det ekonomiskt också, hurdant hus du vill ha och vad det kan tänkas kosta att bygga, inklusive rivning av det gamla. Tänk vilken värdering det nya huset skulle kunna få och jämför med huspriserna i området.
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
Och kolla på den nya platsen på tomten, hur är marken, är det plant, berg eller hur är marken? Är det berg så att du behöver spränga eller sank mark så att du behöver påla, så kan markarbetena blir enormt dyra. Tyvärr finns det en del som inte hade byggt om de vetat på förhand vad markarbetena skulle kosta.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Hej Marlene,

Ekonomiskt sett så skulle jag kanske få 5-5,5 för nuvarande huset renoverat och givet hur det ligger placerat på tomten i dagsläget i renoverat skick. Med ett hus ca 140 kvm på det andra läget så rör det sig om ca 10 Mkr baserat på försäljningar i mitt område.

......Har varit inställd på att renovera tills jag började fundera ett extra varv. Jag har kontaktat några hustillverkare för att få en närmare bild av kostnader förenade med bygge. Även pratat med en vän som byggt hus. Väldigt tidigt skede. Där tanken precis har väckts.
 
  • Gilla
Krieriks
  • Laddar…
Nu har jag aldrig suttit i den positionen men det skulle nog både baseras på den ekonomiska kalkylen men mycket också för känslan för det ursprungliga huset.
Är man fäst vi det huset och kan tänka sig att renovera och kanske bygga ut lite så är det ju en väg framåt. Gamla hus har ju en charm som inte lätt går att återskapa.
Hur mycket den gamla charmen är värd är ju upp till var och en. Jag tycker inte man ska döma någon som plöjer ner mer pengar i ett gammalt hus än vad det skulle kosta att bygga ett nytt. Det är den som ska bo i huset som måste få prioriera med hjälp av hjärtat.

Har man ingen känslomässig koppling allt för huset så är det helt okej att plöja ner det och bygga nytt. Det kan ju vara att man har en vision för slutresultatet men att förutsättningarna för ursprungshuset är sådana att man aldrig kommer att nå sin vision hur mycket pengar man än plöjer ner. Då kan det vara bättre att riva och börja om.
Man vill ju inte bara renovera/förbättra och landa i ett ekonomiskt bra val men sedan vantrivas där resten av livet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Nu har jag aldrig suttit i den positionen men det skulle nog både baseras på den ekonomiska kalkylen men mycket också för känslan för det ursprungliga huset.
Är man fäst vi det huset och kan tänka sig att renovera och kanske bygga ut lite så är det ju en väg framåt. Gamla hus har ju en charm som inte lätt går att återskapa.
Hur mycket den gamla charmen är värd är ju upp till var och en. Jag tycker inte man ska döma någon som plöjer ner mer pengar i ett gammalt hus än vad det skulle kosta att bygga ett nytt. Det är den som ska bo i huset som måste få prioriera med hjälp av hjärtat.

Har man ingen känslomässig koppling allt för huset så är det helt okej att plöja ner det och bygga nytt. Det kan ju vara att man har en vision för slutresultatet men att förutsättningarna för ursprungshuset är sådana att man aldrig kommer att nå sin vision hur mycket pengar man än plöjer ner. Då kan det vara bättre att riva och börja om.
Man vill ju inte bara renovera/förbättra och landa i ett ekonomiskt bra val men sedan vantrivas där resten av livet.
ja, det känns som en avvägning.

Jag är en sentimental person som vurmar för det gamla och att saker ska vara som de alltid varit.... samtidigt kan jag också ta ett steg tillbaka och se på det med realistiska ögon. Nu är ju inte 50-tals typhus så pass eftertraktansvärda ((ännu hehe)) som ett 20-talshus eller sekelskifte för all del. Eftersom jag har renoverat sommarstugan, så är det klart att jag funderar i banor att riva och bygga nytt. Renoveringskostnader springer lätt iväg och man gärna står med ett hus som kostat lika som att bygga nytt men som ändå inte når den där standarden. Med den erfarenheten i ryggen så är det klart att man hamnar i dessa tankar innan man börjar bränna in pengar.

Faktum är att husets nuvarande placering på tomten är inte alls optimal givet topografi och närhet till grannar. Nya läget skulle hamna bättre byggnadstekniskt sett och även givet avskildhet......................
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej, kanske inte riktigt samma dilemma men 2020 köpte jag+sambo en badkojja från 50-talet.
Oisolerad, inget vatten/avlopp indraget m.m.

Vintern 20/21 blev det vattenläcka.
Husdrömmen fick en skjuts och skickade med gott samvete in rivningslov anmälan!

Kör bara kör!
 
  • En äldre oisolerad badkojja omgiven av träd i ett soligt landskap, innebärande renoveringspotential.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur stor är tomten och hur ser den ut?
Kan du stycka av och sälja gamla stugan och sedan bygga nytt på nya platsen?

/ Hälsningar Fredrik
 
A APersson91 skrev:
Hej, kanske inte riktigt samma dilemma men 2020 köpte jag+sambo en badkojja från 50-talet.
Oisolerad, inget vatten/avlopp indraget m.m.


Vintern 20/21 blev det vattenläcka.
Husdrömmen fick en skjuts och skickade med gott samvete in rivningslov anmälan!

Kör bara kör!

Hur råkade ni ut för en vattenläcka utan vatten ?? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
Trasigt tak o regn? Vatten kommer inte enbart i rör...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Riv skiten, jag rev mormor och morfars sommarstuga 1990 och byggde nytt. Har aldrig ångrat mig! Tillbyggnader blir aldrig bra, och i TS fall kan jag rekommendera en arkitekt och lösvirke, eller sten, timmer och inget kataloghus. Ja lite jobbigare, lite billigare givet att man gör det mesta själv. Lycka till nu
/W
 
  • Gilla
Mulvaden
  • Laddar…
Bygg nytt först och riv sen det gamla. Då har du någonstans att bo under byggtiden. Men det har du väl redan tänkt på, antar jag?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
Hej!

Jag bor i ett hus på landet inom närhet till storstad, pendlingsavstånd och attraktivt läge. Huset är litet och äldre (50-tal) men fullt funktionsdugligt och inte på något sätt ett ras. MEN jag skulle utan problem kunna bränna in 1 mkr i det i uppsamlat underhåll och diverse förbättringar de närmsta 10 åren.

Efter att ha inspekterat tomten lite närmare så har jag hittat ett superfint läge och börjat flirta med tanken att riva och bygga nytt på den platsen istället... för att få en högre standard, extra sovrum etc. något som jag ändå skulle behöva bygga ut nuvarande hus för att göra..

Så, ni som har byggt nytt hur landade ni i det beslutet? :)
Att helrenovera gammalt hus till nyproduktionsstandard kostar nästan alltid mer än att bygga nytt med motsvarande yta.
Vid nyproduktion får du dessutom nöjet att snabbt få njuta av högre standard och lägre driftskostnader. Vi lever inte för evigt och att under många år bo i en byggarbetsplats frestar på relationer och psyket.
Att behålla det gamla motiveras kanske mer av en magkänsla där det fins känslomässiga bindningar eller kanske att återvinning av miljöskäl har högre prioritet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har funderat över detsamma. Vi har ett hus som vi behöver bygga ut med ett attraktivt läge men det är svårt att få det att bli bra. Det skulle vara lättare att riva och bygga nytt. Men, vi har ju lån på huset och om vi river det så har vi väl ingen säkerhet för lånen? Hur löser man det? Det känns också som resursslöseri att riva ett hus som är högt värderat. Vi har haft tankar på att flytta men läget och närhet till skola etc är för bra.
 
Jag har renoverat mitt första hus. Totalt utblåst med urgrävning av golv. Arbetet gjordes i etapper. Hus två byggdes nytt på skogsmark.
När jag renoverade bodde jag själv så det var inga problem att bo i en bygg plats. Jag var ung och gjorde allt jobb själv. Ville inte dra på mig stora lån så det var ett bra sätt att komma undan med ett billigt boende.
Det nya huset byggde jag där jag ville ha det och som jag vill bo.
Har inte statistik på tiden som är nerlagt på husen men känslan är att det ligger fler timmar i renoveringen än nybygget.
Det blir alltid bättre hus med nybygge såvida man inte tar dom billigaste kataloghusen.
Du slipper köldbryggor och andra dåliga lösningar du kan tvingas till i renoveringar
Lättare med en bra planlösning i nybygge.
Nackdelen med nybygge är att det drar iväg med kostnader för bygglov och alla intyg som ska till nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.