Hej.
Rätt eller fel så har jag isolerat och lagt plasten längs med yttertaket och inte ner efter korta kattvindväggen. På kattvindsväggen har jag osb+gips och inspektionsluckor. På golvet i kattvindarna är det synlig isolering. Klimatet i kattvinden är bra. Samma temp som i rummen. Men nu till mitt problem. Det luktar lite vind ibland i borummen. Jag förstår varför (i efterhand). Huset suger ju in luft (frånluftsvärmepump) via ventiler och då såklart också genom skivorna från kattvinden. Förslag?
Ventiler, gilla läget, flytta plast och isolering, eller nått annat?

Anledningen till att jag gjorde så här är att i 2 av 4 kattvindar så går ventilationen som kan vara bra att komma åt.
 
murak
Är det måhända en smålandvilla eller ett älvsbyhus? På smålandsvillan finns en snutt med vindduk längst ut i kattvinden på vilken du ska fästa plasten från taket. Då blir det tätt och ingen luft bör således kunna sugas utifrån in i kattvinden och vidare ut i de vanliga rummen. Eller menar du att du tror att det sugs luft från nedervåningen, genom mellanbjälklaget och upp i kattvinden?

Att isolera och dra plasten längs snedtaket ner till takfoten är däremot ett bra koncept så man får en varm kattvind och som du säger så får man lättare tag på vent-rör, vatten el etc. Skicka gärna en skiss eller bild.
 
Hur gick det då?
Min KA pratar om att man ska ventilera kattvinden? Har dock FTX?
 
murak
Jag förstår att frågan inte var riktad till mig MackanM, men jag vill bara kommentera att jag nu förstår vad trådskaparen menar. Jag har samma fenomen i min smålandsvilla, att det kan komma en svag doft av "vind" eller isolering, dvs samma doft som finns inne i kattvinden där isoleringen i mellanbjälklaget är blottad. Vid provtryckning av vårt hus noterades att vindduken som omsveper mellanbjälklaget (som ska sammanfoga med diffspärren på ovanvåningen) inte är helt tät. Om man gjort ett bra jobb med tätheten i övrigt på övervåningen så kommer undertrycket göra att luft utifrån sipprar in genom denna duk, tar lukt av isoleringen och går vidare in genom otätheter i kattvindsväggen. Hos mig är det vid golvet det ibland kommer in doft, där kattvindsväggen och golv möts. Jag gick runt med mjukfog innan golvläggning men kommer väl ihåg att jag inte gjorde det helt tätt överallt.

Jag har själv funderat på att borra ett hål i ventilationsröret i kattvinden, kanske 10mm, och på det sättet skapa ett undertryck. Att sätta korrekt ventil är ett annat alternativ även om det känns som överkurs. Just nu står det visst en byrå framför kattvindsluckan så det får vänta, det är inget vi lider av men dock något jag noterat.
 
KA förslog ventilation galler i väggen för kattvinden, typ ovan eller under kyl och frys . Tilluft i varje rum så borde det inte bli problem för luften får cirkulera . Vad tycker ni ?
 
Hej!

Har en liknande lösning i min kattvind (Hjältevadshus), dvs ingen ventilation mellan rummen och kattvinden, men att isoleringen och plasten går till takfoten. Såg på gamla ritningar att det var inritat ett ventilationsgaller i varje hörn av huset mellan kattvind och innemiljö, men inredningen utfördes senare och inte av dem som byggde huset från första början och av någon anledning så valde dem inte att sätta galler mellan vind och innemiljö.

Det här leder till att vi har kalla golv på övervåningen så jag tänkte att jag skulle borra upp hålen nu i efterhand för att förhoppningsvis få något varmare golv.

Nu till problemet, ser ut som plasten inte är ihopkopplad med plasten i ytterväggarna, tar bara slut vid takfoten, ska det verkligen vara så här? Finns det någon risk med att varm fuktig luft kryper runt och in i takisoleringen om kattvinden ventileras med inomhusluft?

Har sett ut så är senaste 20 åren (huset är byggt 98 och övervåningen inredd 01) Luktar inget i kattvinden och det finns inga spår av att det skulle vara något fuktproblem så vill helst inte skapa det bara för att få lite varmare golv :)
 
  • Isolering och en plastfolie som slutar vid takfoten på en kattvind, synlig träkonstruktion och elkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.