Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Detg brukar ju låta så när man inte har några argument. Om du har missat att kärnkraften är omstridd även i politiska läger utanför S/MP så lever du i en bubbla där bara dina egna åsikter råder - helt utan kunskap.
Man kan lugnt säga att nedläggningen av kärnkraft är precis lika omstridd. I en väljarundersökning var det bara vänsterpartiets väljare som nådde över 50% för en fortsatt avveckling. Det var under 50% för både Centern och Miljöpartiet.
 
  • Gilla
Kekistan och 1 till
  • Laddar…
När vindkraften producerar för fullt så går kärnkraften med förlust pga låga priser. Ingen kommer vilja bygga kärnkraftverk bara för att kunna tjäna pengar några tillfällen om året då priser är högt.

Vi kommer få vänja oss med större variation i elpriserna och leverantörer kommer ta bort bundna elpriser
 
M
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
När vindkraften producerar för fullt så går kärnkraften med förlust pga låga priser. Ingen kommer vilja bygga kärnkraftverk bara för att kunna tjäna pengar några tillfällen om året då priser är högt.

Vi kommer få vänja oss med större variation i elpriserna och leverantörer kommer ta bort bundna elpriser
Och vilken ström skall vi ha när det inte blåser? Hur svårt kan det vara att svara på den väldigt enkla frågan?
 
  • Gilla
hydrolift och 5 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
När vindkraften producerar för fullt så går kärnkraften med förlust pga låga priser. Ingen kommer vilja bygga kärnkraftverk bara för att kunna tjäna pengar några tillfällen om året då priser är högt.

Vi kommer få vänja oss med större variation i elpriserna och leverantörer kommer ta bort bundna elpriser
Fast med samma logik kommer vindkraften att gå med förlust om den bara producerar el när priset är lågt.

Vi behöver en stabil elproduktion och ett stabilt pris. Hellre ett konstant pris på 1 kr/kWh än att det flaxar mellan -0.1 och 6 kr. Och framförallt att det faktiskt finns el till allt som skall elektrifieras, när det behövs

Men om det skall uppnås antar jag att vi behöver någon form av planekonomisk lösning? Har noll koll på hur.
 
  • Gilla
hydrolift och 4 till
  • Laddar…
Den dagen, om 100 år eller så, när hela Europa har tillräckligt med vindkraft och vattenkraft så elen blir billig kanske ingen behöver importera så mycket att vi behöver behålla detta värdelösa handelsavtal, först då kommer priserna vara stabila. Men idag behövs ju självklart samtliga kraftverk, om inte flera, för att stabilisera produktionen, speciellt när det blåser för lite.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vill man ha ström när det ev blir dags för roterande avstängningar som i Kalifornien så finns det mindre elverk som drivs av diesel eller bensin. Sist jag tittade så gick det att komma ner till 5 kr/kWh som lägst. Alla jag hittade låg mellan 5 och 10 kr/kWh när jag räknade på 20 kr/liter för bränslet. Tillkommer gör investeringskostnaden och installation. Jag kan aldrig smälta att dom har saboterat vårt elsystem. Riksrätt är befogat.
 
  • Gilla
spider22 och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Och vilken ström skall vi ha när det inte blåser? Hur svårt kan det vara att svara på den väldigt enkla frågan?
det är det som man måste lösa genom att se till att strömmen går att lagra ex som vätgas den tekniken forskas mycket i där man tänker sig att lagra den i bergrum som finns runt om i vårt land som numera står tomma där man tidigare lagrade bensin diesel etc.

då går vind och solenergi att lagra. det som framöver kommer att styra vårt elpris är inte hur vi agerar i sverige utan hur man löser energiförsörjnngen av Europa, bor man i södra Tyskland och förbrukar 7000kwh i hushållet totalt så har man råd att betala 3-4 ggr så mycket som en Svensk och de är ansluten till samma marknad. så det är marknadskrafterna som kommer att sätta priset tillgång efterfrågan.
 
Det är ingen riktig marknad för el, det är en politiskt riggad marknad. Det fanns en artikel om vätgas i NyTeknik nyligen. En sådan lösning är väldigt dyr och ligger långt fram i tiden om den någonsin kommer att bli användbar i större skala.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
B b50gud skrev:
det är det som man måste lösa genom att se till att strömmen går att lagra ex som vätgas den tekniken forskas mycket i där man tänker sig att lagra den i bergrum som finns runt om i vårt land som numera står tomma där man tidigare lagrade bensin diesel etc.

då går vind och solenergi att lagra. det som framöver kommer att styra vårt elpris är inte hur vi agerar i sverige utan hur man löser energiförsörjnngen av Europa, bor man i södra Tyskland och förbrukar 7000kwh i hushållet totalt så har man råd att betala 3-4 ggr så mycket som en Svensk och de är ansluten till samma marknad. så det är marknadskrafterna som kommer att sätta priset tillgång efterfrågan.
Får erkänna att jag är inte helt insatt i vätgaslagring och sedermera elproduktion i bränsleceller, men vad jag förstår är det mer eller mindre en skrivbordsprodukt än så länge? Finns det ens någon pilotanläggning i Sverige?

Om vi skrotar kärnkraften helt så pratar vi om > 50% av hela Sveriges elproduktion som skall komma från dessa bränsleceller (iaf en vindstilla vinterdag). För en lekman låter det som ett astronomiskt projekt
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Undrar om man borde gå i någon form av ”elförsörjningsterapi”. Det är en osund andel av min tankeverksamhet som går till detta som man ändå inte kan påverka (mer än att rösta i september)

Men det är oerhört frustrerande att inte iaf få en vision hur ett sol/vind-samhälle kan fungera i praktiken. En rimlig plan. Eller finns det ingen plan?
Jag får strunta i det nu och bygga på huset istället
 
C cpalm skrev:
Att "dra av" något innebär inte att kostnaden försvinner. Bara att man inte betalar bolagsskatt på de pengarna. Det är inte något nettoavdrag á la rotavdraget.
Iofs men det .lär ju vara deras kunder som får betala elhöjningen.
 
På temat ersättning av baskraft mot vindkraft:

Det känns ungefär som att sitta i baksätet på en bil som håller på att köra mot ett stup, trots försiktiga harklingar från baksätet. Den tyska bilen framför oss har redan kört utför stupet och kraschat, men den svenska föraren tror fortfarande att gravitationen inte gäller svenska bilar
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Skillnaden mellan 1 o 4 stavas begränsad överföringskapacitet men det är kul att ”nedläggningen ” av Svensk kärnkraft plötsligt skulle skapa ett elprisrally i hela nord och mellaneuropa. Eller så beror rallyt på flerdubblade gaspriser och lite nederbörd… men då kan man ju inte skylla på regeringen så vi struntar i fakta, blir roligare så
https://www.byggahus.se/forum/threa...kr-foer-december.440044/page-126#post-4583687
 
T TommyC skrev:
Vill man ha ström när det ev blir dags för roterande avstängningar som i Kalifornien så finns det mindre elverk som drivs av diesel eller bensin. Sist jag tittade så gick det att komma ner till 5 kr/kWh som lägst. Alla jag hittade låg mellan 5 och 10 kr/kWh när jag räknade på 20 kr/liter för bränslet. Tillkommer gör investeringskostnaden och installation. Jag kan aldrig smälta att dom har saboterat vårt elsystem. Riksrätt är befogat.
ett udda sätt att räkna då är ju all energi billig om man räknar bort investeringskostnaden det är ju där den stora delen ligger och som gör att vi har förhållandevis lpåga kostnader då mucket av investeringarna är gjorda för mer än 50 år sedan och helt avskrivna.
 
C cbrolin skrev:
Nedläggning och sen kom vintern.
Nej, 2 nya feta kablar från SydNorge till kontinenten, och sen kom vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.