Jag har byggt ett växthus och vill dra in vatten till det.
Jag har en vanlig vattenutkastare som sitter utvändigt på boningshuset. Därifrån vill jag dra in en slang till en Gardena vattenfördelare med 2 uttag typ denna:
https://www.hornbach.se/shop/Vattenfordelare-GARDENA-2-uttag/7867659/artikel-detaljer.html
På ena uttaget kommer det sitta en Bevattningsdator GARDENA Water Control smart typ denna:
https://www.hornbach.se/shop/Bevatt...r-Control-smart/5976289/artikel-detaljer.html
Jag vill således ha vattenutkastaren öppen/på hela växtsäsongen och undrar vilka slangar och kopplingar som rekommenderas för att minimera att det springer läck.
Mycket tacksam för förslag. Gardena vattenfördelare med två uttag för slanganslutning, tänkt för trädgårdsbevattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gardena Water Control smart bevattningsdator för automatisk trädgårdsvattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Jag hade nog valt svart, styv, slang, sån som bönderna har och drar vatten till sina hagar. Vet inte vad den kallas men i butik typ Granngården vet de säkert!
Sen kan det behövas lite rördelar för att koppla ihop mot Gardena.
 
  • Gilla
Morgano
  • Laddar…
Tunn PEM t.ex. 16mm.
 
  • Gilla
mika m och 2 till
  • Laddar…
M Morgano skrev:
Jag har byggt ett växthus och vill dra in vatten till det.
Jag har en vanlig vattenutkastare som sitter utvändigt på boningshuset. Därifrån vill jag dra in en slang till en Gardena vattenfördelare med 2 uttag typ denna:
[länk]
På ena uttaget kommer det sitta en Bevattningsdator GARDENA Water Control smart typ denna:
[länk]
Jag vill således ha vattenutkastaren öppen/på hela växtsäsongen och undrar vilka slangar och kopplingar som rekommenderas för att minimera att det springer läck.
Mycket tacksam för förslag. [bild] [bild]
Hej! Dåligt med svar här ser jag. Hur löste du ditt ”problem”, har likande tankar som du på min hjärna…
 
Vi har lagt en PEM från en liknande fördelare till växthuset. En vanlig vattenslang skulle jag inte lita på över längre tid. Har varit med om att halvgammal slang börjat läcka både mitt på och spruckit vid en koppling så den hoppat ut. PEM är gjorda för att hålla länge
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
G gunric skrev:
Vi har lagt en PEM från en liknande fördelare till växthuset. En vanlig vattenslang skulle jag inte lita på över längre tid. Har varit med om att halvgammal slang börjat läcka både mitt på och spruckit vid en koppling så den hoppat ut. PEM är gjorda för att hålla länge
Jag är mer förutom slangen även orolig över om bifogade Gardena-produkter är tillräckligt ”säkra” för att utkastaren skall vara fullt påslagen hela tiden under 4 semesterveckor borta från hushållet…
 
m.andersson.se m.andersson.se skrev:
Jag är mer förutom slangen även orolig över om bifogade Gardena-produkter är tillräckligt ”säkra” för att utkastaren skall vara fullt påslagen hela tiden under 4 semesterveckor borta från hushållet…
Peppar, peppar så har de två via har hållit 10-15 år. Eller den ena är faktiskt bytt men det berodde på att jag lyckades bryta sönder gängorna på en av anslutningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.