Mot ena grannen i vårt hus vi köpt så är det ett ca 25 m långt staket nybyggt, ca 1,50 högt. Staketet är byggt i kant med där gränsen mellan fastigheterna går.

När vi köpte/flyttade in så pratade vi med grannen om staketet men inget om något underhåll som då kommer behövas göras.

Vi har ju inte valt detta staket, inte betalat något av det och inte heller bestämt placering på det.

Nu är kruxet lite att grannen är den som sålde huset till oss så vi vill gärna ’hålla god ton’ men ansvaret för staketet anser inte vi att vi har något att göra med.

Jag tänker definitivt inte måla något staket och kommer bli grymt irriterad om jag ser honom stå inne på vårt tomt för att fixa det utan att han bett om tillåtelse.

Har vi någon skyldighet som grannar att hjälpa till med underhållet?
 
  • Haha
  • Ledsen
sysmali och 2 till
  • Laddar…
Man blir ju glad att man inte är din granne med denna inställning. Bara att välja: låta grannen måla/underhålla staketet oavsett vems tomt dom trampar på, eller låta det förfalla och bli fult om grannen inte underhåller, eller ta hand om det själv.
 
  • Gilla
yonna och 6 till
  • Laddar…
Nja skyldighet och skyldighet…ni kan låta er sida förfalla, det är ju ni som kommer se det så kanske att ni vill ha det snyggt?
Funderar lite kring att ni vill hålla er vän med grannen men blir irriterad om ni måste göra något eller om denne gör det? Hur tänker du att det går ihop?
Och jo ni har betalt för det i samband med köpet, det ingick.
 
Varför skulle grannen bry sig om hur det ser ut på er sida?

Säg åt grannen att bara sköta om sin sida.

/ATW
 
Anledningen till min fråga är (och att jag är lite anti mot just underhållet) är att grannen har påpekat vid ett par tillfällen att det är hans staket.

Jag satte upp en skruv i ena stolpen (på vår sida), typ minsta skruven man kan hitta, och grannen är skitsur på mig pga detta. Direkt påpekades det att det var deras staket.
 
Är det grannens staket så är det dennes ansvar att underhålla det, utan att beträda er tomt.

Men är det så stort problem egentligen, om han nån gång var 5e år går över och målar? Om ni inte tänkt anlägga rabatt hade jag bara varit glad över det "underhållsfria" staketet.

Ni får isf inte heller sätta skruvar i det om det är grannens staket.

Får man gissa på att det är en fastighet som styckats av?
 
MrJay
Alltså, med den inställningen ni båda har där han yrkar på att det är *hans* staket och du som inte vill ha med den att göra så hade jag bett grannen flytta in den så den är helt på hans sida så får den gärna vara hans.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Tror varken du eller din granne kommer att må bra av att tjaffsa över ett staket.

Släpp det där så fort som möjligt. Finns många saker att bli upprörd över men staketet mot din granne bör inte vara ett av dom.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
Är det grannens staket så är det dennes ansvar att underhålla det, utan att beträda er tomt.

Men är det så stort problem egentligen, om han nån gång var 5e år går över och målar? Om ni inte tänkt anlägga rabatt hade jag bara varit glad över det "underhållsfria" staketet.

Ni får isf inte heller sätta skruvar i det om det är grannens staket.

Får man gissa på att det är en fastighet som styckats av?
Det är en pågående fastighetsreglering, dvs den är inte klar än men påbörjad innan vi flyttade hit. Dvs vår tomt har blivit mindre.

Han får lova att måla ’sitt’ staket men som jag skrev ovan så får han så fall be om tillåtelse så vi inte råkar släppa ut hunden när det sker plus bra och veta vem som springer runt i ens trädgård.

Men om jag ska sköta min sida, dvs delat underhåll så får väl jag ’göra som jag vill’ (inte ordagrant) på min sida? Skruven som sattes togs bort efter ett par timmar då det var för att hålla ett snöre provisoriskt under mätning för uträkning av massor.

Självklart vill man staketet ska se fint ut, men vem vill hålla på med ett underhåll med en som påstår det är hans? Är det hans så är det väl hans ansvar hela tiden? Även när det gäller underhållet.
 
Redigerat:
Prata med grannen om underhållet, inte med oss. Du kan ju inte veta hur grannen har tänkt sköta underhållet om ni inte har pratat om det. Han har kanske tänkt börja diskutera datum en månad innan det ska målas, och sedan bjuda på tårta när det är färdigt.

Men om du sätter skruvar i hans staket utan att fråga blir det nog ingen tårta.
 
Jag skulle inte skruva tillfälliga skruvar I mitt eget staket om det var något så när helt så jag kan förstå att det blev en reaktion. Vad gäller underhåll så gör du det själv eller låter grannen göra det. Självklart pratar ni med varandra om när det är dags.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.