AXS AXS skrev:
Till er som säger att det behöver torkas.

I den här tunnan eldades brädor som legat i vatten sedan i somras. Året innan eldade vi några kubik blöt slånbär på en förmiddag.
rekomenderar också en tunna! Gärna på några tegelstenar så inte marken under blir lika förstörd av värmen, som om den står direkt på jorden.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
kvirre kvirre skrev:
rekomenderar också en tunna! Gärna på några tegelstenar så inte marken under blir lika förstörd av värmen, som om den står direkt på jorden.
Har en hög med grus under. Där står sen ett stort parasoll på sommaren.
 
Jag börjar nästan alltid med några vedklabbar, sen när man får upp värmen så brinner allt (utan rök dessutom)
En välfylld bränntunna med öppna lågor mot en bakgrund av ett fält och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Damaja och 12 till
  • Laddar…
B
AXS AXS skrev:
Till er som säger att det behöver torkas.

I den här tunnan eldades brädor som legat i vatten sedan i somras. Året innan eldade vi några kubik blöt slånbär på en förmiddag.
Klart det går att elda mer eller mindre blött ris. Och en tunna hjälper mycket för förbränningstemperaturen. Men ska man elda utan att orsaka en massa mörk rök / irritera grannar så är torkning av riset att förorda, för stora delar av året / för mycket av ris/grenar.
 
AXS
B BSOD skrev:
Klart det går att elda mer eller mindre blött ris. Och en tunna hjälper mycket för förbränningstemperaturen. Men ska man elda utan att orsaka en massa mörk rök / irritera grannar så är torkning av riset att förorda, för stora delar av året / för mycket av ris/grenar.
Se inlägget innan ditt.

Har samma erfarenhet, blir lite rök i början(typ 10min), sen noll rök om man inte fyller upp hela tunnan med blöt ved.

Du borde verkligen testa en tunna! Många hål gör susen.
 
B
@AXS Jo jo, har eldat massor I tunna. Gör det varje år. Men det är ju uppenbart att det inte är färsk granris som eldas i den tunnan. Torkning minskar helt klart perioden med rökmängd.

Jag önskar att mina grannar kunde torka sitt ris bättre innan de eldade, blir lutzendimma i grannskapet emellanåt när de eldar.
 
AXS
B BSOD skrev:
@AXS Jo jo, har eldat massor I tunna. Gör det varje år. Men det är ju uppenbart att det inte är färsk granris som eldas i den tunnan. Torkning minskar helt klart perioden med rökmängd.

Jag önskar att mina grannar kunde torka sitt ris bättre innan de eldade, blir lutzendimma i grannskapet emellanåt när de eldar.
Aja, olika erfarenheter helt enkelt.

Försökte hitta bild på när jag eldar blöt jordig slånbärsbuske, men kom på att jag eldade när det var mörkt... Helt rökfritt idag, men hade ju bra värme innan jag började mata i.
 
B BSOD skrev:
@AXS Jo jo, har eldat massor I tunna. Gör det varje år. Men det är ju uppenbart att det inte är färsk granris som eldas i den tunnan. Torkning minskar helt klart perioden med rökmängd.

Jag önskar att mina grannar kunde torka sitt ris bättre innan de eldade, blir lutzendimma i grannskapet emellanåt när de eldar.
Du får hämnas lite. Släng i någon gammal plastmatta så ska de få se på rök. Då blir det kvällen istället för dimma.
 
AXS
raveper raveper skrev:
Du får hämnas lite. Släng i någon gammal plastmatta så ska de få se på rök. Då blir det kvällen istället för dimma.
Skumgummi och stäng all lufttillförsel.
 
Man får inte ta ett bildäck hälla i lite diesel och några trasor inuti tända på vänta lite till det tar sig och blir varmt sedan kan du lägga på nästan vad som helst ovanpå tex blött ris, det blir varmt brinner bra ryker en del luktar lite illa och är inte bra för miljön.
Det fungerar men så får man inte göra då blir Greta sur.
Obs inlägget kan innehålla viss ironi ;)
 
Grymma tips. Tack så mycket.
Tunnan känns lite omständig. Det är en stor hög ris och det blir mycket jobb att få ner detta i en tunna.
Men jag tror dt blir jättebra med en mindre brasa gjord av torr ved som brinner en stund.
 
Eller så hyr man ett släp och kör iväg riset till ÅVC. Med lite tur hamnar det sedan på ett fjärrvärmeverk e.d. så att man inte eldar för kråkorna. Annars gör dom kompost av det, vilket är ok det med.

Elda ris och grenar i trädgården var bara vettigt förr när alternativet var deponi.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Eller så hyr man ett släp och kör iväg riset till ÅVC. Med lite tur hamnar det sedan på ett fjärrvärmeverk e.d. så att man inte eldar för kråkorna. Annars gör dom kompost av det, vilket är ok det med.

Elda ris och grenar i trädgården var bara vettigt förr när alternativet var deponi.
Jag håller med dig till viss del. Det allra bästa är såklart att köra iväg det så att energin tas tillvara, men man måste ta hänsyn till förutsättningarna med. Själv har jag 30min enkel resa till ÅVC som tar emot grenar och ris. Det innebär en timmes restid och ca 40km körväg och då har jag redan ett släp behöver jag inte köra iväg och hyra ett.

Sedan är det kanske inte accepterat att i stads/villabebbyggelse elda, då finns det inte så mycket alternativ till att köra iväg det.

Här har det lokala renhållningsbolaget en tjänst där man under sommarmånaderna abonnerar på ett större kärl för trägårdskompost som töms med jämna mellanrum, ett bra alternativ för villaträgården.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Jag håller med dig till viss del. Det allra bästa är såklart att köra iväg det så att energin tas tillvara, men man måste ta hänsyn till förutsättningarna med. Själv har jag 30min enkel resa till ÅVC som tar emot grenar och ris. Det innebär en timmes restid och ca 40km körväg och då har jag redan ett släp behöver jag inte köra iväg och hyra ett.

Sedan är det kanske inte accepterat att i stads/villabebbyggelse elda, då finns det inte så mycket alternativ till att köra iväg det.

Här har det lokala renhållningsbolaget en tjänst där man under sommarmånaderna abonnerar på ett större kärl för trägårdskompost som töms med jämna mellanrum, ett bra alternativ för villaträgården.
Självklart är det knepigare om man bor långt från både ÅVC och släputhyrning.

Vi har eldningsvecka två gånger om året (höst och vår), det är nog ganska standard i tätorter. Lützendimma råder under de veckorna eftersom ingen verkar veta hur man eldar rätt :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.