C cbrolin skrev:
Skillnaden är att Norge har vattenkraft för att driva hela landet. Sverige har bara knappt hälften. Dessutom måste det finnas stora mängder vatten precis nedanför kraftverken. Sverige skulle alltså behöva fördubbla vattenkraften och dessutom anlägga dammar nedanför varje kraftverk också, kanske inte lika stora som dem ovanför, det beror på hur lång stiltje vi behöver klara. Att både pumpa upp och släppa ned sliter dubbelt på turbinerna. Dessutom, som vid alla energiomvandlingar blir det förluster. Båda kostar pengar och höjer elpriset. Men den stora kostnaden både i pengar och för miljön är att bygga alla dessa nya vattenkraftverk och dammar. Man frågar sig då vad vindkraften har att tillföra. Kanske kan de förhindra att vattnet tar slut vid torka. Men det kan man nog istället lösa betydligt billigare med ännu större dammar ovanför verken genom att bygga på några meter på fördämningarna.
Pumpar du upp passerar du inte turbinerna ( varför skulle du göra det?)
Kostar pengar om elpriset är nära noll?
Men att det måste finnas vatten nedanför är självklart. Har inte sagt detta är aktuellt i Sverige men i Norge finns det några…
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Nu tog du inte med december i 2021 års graf.
näää, för den statistiken är inte publicerad ännu, men den lär bli inom en vecka (såvida folk inte är sjuka)
 
C
V vik_tor skrev:
Jag har uppdaterat bilden och lagt till produktionskostnaden för svensk kärnkraft (blått) eftersom din propagandabild utelämnade den informationen.
Är det för nyanläggning eller är det siffrorna för befintliga verk du ritat in?
 
C cpalm skrev:
Är det för nyanläggning eller är det siffrorna för befintliga verk du ritat in?
Grafen hänvisar till befintliga verk eftersom det är det vi har för perioden som grafen avser.

Vad produktionskostnaden blir i framtida nyanläggning har jag inte haft någon åsikt om.
 
C
V vik_tor skrev:
Grafen hänvisar till befintliga verk eftersom det är det vi har för perioden som grafen avser.
Blir det inte lite äpplen och päron då i ett sammanhang som handlar om nyanläggning?
 
  • Gilla
Ingenjör Jesper
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Blir det inte lite äpplen och päron då i ett sammanhang som handlar om nyanläggning?
Har du något emot att jag rättade till bilden med värden tagna från verkligheten? Är inte korrekt historia viktigt när vi pratar om framtiden?

Varför ifrågasätts det ens att jag lade in produktionskostnaderna för svensk kärnkraft?
 
Z Zodde skrev:
Men att det måste finnas vatten nedanför är självklart. Har inte sagt detta är aktuellt i Sverige men i Norge finns det några…
vi hade väl någon blygsam anläggning uppe i Lappland för länge sedan, men den lades ner då den nog användes sparsamt – och vill jag minnas att någon gjorde ett inlägg om en sådan uppe i Värmland också

däremot är de inte ovanliga i Europas stora – Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien – så här höll fransmännen på och pumpade upp vatten mitt i natten under mellandagarna med 3.6 GW (typ tre reaktorer) för att ta hand om överskottet det var väl framförallt vinden (Éolien) som storproducerade i det här utsnittet):

Graf som visar energiproduktion med fokus på pumpad vattenkraft på 3595 MW i Frankrike.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
harka harka skrev:
vi hade väl någon blygsam anläggning uppe i Lappland för länge sedan, men den lades ner då den nog användes sparsamt – och vill jag minnas att någon gjorde ett inlägg om en sådan uppe i Värmland också

däremot är de inte ovanliga i Europas stora – Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien – så här höll fransmännen på och pumpade upp vatten mitt i natten under mellandagarna med 3.6 GW (typ tre reaktorer) för att ta hand om överskottet:

[bild]
Borde kunna vara aktuella om vi har kraftigt volatila priser framöver.
Typ 5öre dag 1 och 150öre dag 2
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
...och om miljön godkänner det...
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Borde kunna vara aktuella om vi har kraftigt volatila priser framöver.
Typ 5öre dag 1 och 150öre dag 2
Om vi har? Se SvK:s prognos över prisvolatilitet i SE3 framöver.

Image54.png
 
  • Wow
  • Gilla
Kekistan och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Pumpar du upp passerar du inte turbinerna ( varför skulle du göra det?)
Kostar pengar om elpriset är nära noll?
Men att det måste finnas vatten nedanför är självklart. Har inte sagt detta är aktuellt i Sverige men i Norge finns det några…
Om man inte kan använda de befintliga turbinerna blir det antagligen ännu dyrare då man dessutom måste installera pumpar. Men då blir det ju inte dubbelt slitage på turbinerna men ändå dubbelt så mycket slitage sammanlagt.
 
C cbrolin skrev:
Om man inte kan använda de befintliga turbinerna blir det antagligen ännu dyrare då man dessutom måste installera pumpar. Men då blir det ju inte dubbelt slitage på turbinerna men ändå dubbelt så mycket slitage sammanlagt.
Hur skulle man kunna använda befintliga turbiner för att flytta vattnet uppåt?
Självklart måste man installera pumpar, därav namnet pumpkraftverk...
 
C
V vik_tor skrev:
Har du något emot att jag rättade till bilden med värden tagna från verkligheten?
Tja, tycker i och för sig att grafen var knas från början, men jag kan inte påstå att den blev mer informativ av att du stoppade in aktuell produktionskostnad för våra 40 år gamla verk parallellt med kurvan för amerikanska produktionskostnader vid nyanläggning.
Vad är det vi förväntas kunna läsa ut från grafen egentligen?
 
  • Gilla
Zodde och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tja, tycker i och för sig att grafen var knas från början, men jag kan inte påstå att den blev mer informativ av att du stoppade in aktuell produktionskostnad för våra 40 år gamla verk parallellt med kurvan för amerikanska produktionskostnader vid nyanläggning.
Vad är det vi förväntas kunna läsa ut från grafen egentligen?
Ja en sak att läsa ut kan ju vara att vi ej bör avveckla nuvarande reaktorer i förtid.

Den blev även mer informativ för att svenska elkonsumenter skall förstå vad produktionskostnaden för befintlig kärnkraft var under 2000-2020 så man väljer rätt parti att rösta på.

Originalbilden som förmodligen tagits fram i propagandasyfte för att få svenskar att rösta för att avveckla svensk kärnkraft och bli jättepositiva till vindkraft.

Mer än så orkar jag inte utveckla. Jag älskar teknik, sol-el, energilagring, vindkraftverk så länge jag inte är granne med den. Men jag hatar propaganda.

För övrigt kan jag inte se var bilden visar att den avser produktionskostnader för nyanläggning. Det är ju bara helt idiotiskt att göra en historisk graf med fiktiva nyproduktionspriser.
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing och 6 till
  • Laddar…
K Kekistan skrev:
Fel? Gav man inte finansiella nackdelar åt kärnkraften menar du? Du får läsa på.

Orsaken till att ryska gaspriser spelar roll, eller att det är dåligt att det inte blåser är för att vi inte har tillräckligt med underliggande el från kärnkraft. Du kan ljuga dig blå i ansiktet men det är så det är. Vare sig du vill det eller inte.
Detg brukar ju låta så när man inte har några argument. Om du har missat att kärnkraften är omstridd även i politiska läger utanför S/MP så lever du i en bubbla där bara dina egna åsikter råder - helt utan kunskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.