electroluxaren skrev:
fanns för 10-15 år sedan tror inte att någon vill gå tillbaka till detta, gas /induktion kanske
arneri68 arneri68 skrev:
Finns sk dominohällar från flera tillverkare, tex [länk]
Ja, se där!
Aldrig ska man få vara först med en idé:rofl:
Det verkar inte som att någon hittat någon vettig induktuonshäll som täcker hela pannan.
Med risk för att fortsätta tråden åt fel håll: har man kommit tillrätta med pannkaksproblemet hos någon tillverkare? Hos båda mina föräldrar slår de av efter några pannkakor, jag tror att båda är cylinda från ca 2017-2018, har även hört talas om samma fenomen hos Electrolux.
 
A
Lostmoose Lostmoose skrev:
Ja, se där!
Aldrig ska man få vara först med en idé:rofl:
Det verkar inte som att någon hittat någon vettig induktuonshäll som täcker hela pannan.
Med risk för att fortsätta tråden åt fel håll: har man kommit tillrätta med pannkaksproblemet hos någon tillverkare? Hos båda mina föräldrar slår de av efter några pannkakor, jag tror att båda är cylinda från ca 2017-2018, har även hört talas om samma fenomen hos Electrolux.
Problemet är ju ofta att man körinduktionen på max även att det inte behövs järnen blir för heta och skadas lätt hänt att det blir ojämn värme då oxå Men vilken tillverkare illa sänka effekten?
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Är Siemens free induction, kanske det som efterfrågas?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Ja, se där!
Aldrig ska man få vara först med en idé:rofl:
Det verkar inte som att någon hittat någon vettig induktuonshäll som täcker hela pannan.
Med risk för att fortsätta tråden åt fel håll: har man kommit tillrätta med pannkaksproblemet hos någon tillverkare? Hos båda mina föräldrar slår de av efter några pannkakor, jag tror att båda är cylinda från ca 2017-2018, har även hört talas om samma fenomen hos Electrolux.
Var inte vad det talas om men vi kör alltid med 3 pannor, ett plättlagg och 2 pannkakslagg, alla i gjutjärn och det fungerar super på vår Cylindahäll. Vet tyvärr inte vad för modell det är riktigt(IHI 488 står det på skylten) men den är nog minst 12 år IAF. Det enda lilla problemet är att 10 nivåer på värmen är lite för grovt, plöttlagget vill typ 6.5 i värme så ibland får man växla mellan lägena.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
S sandos skrev:
Var inte vad det talas om men vi kör alltid med 3 pannor, ett plättlagg och 2 pannkakslagg, alla i gjutjärn och det fungerar super på vår Cylindahäll. Vet tyvärr inte vad för modell det är riktigt(IHI 488 står det på skylten) men den är nog minst 12 år IAF. Det enda lilla problemet är att 10 nivåer på värmen är lite för grovt, plöttlagget vill typ 6.5 i värme så ibland får man växla mellan lägena.
Samma här kör på en Skeppshult pannkakslagg av gjutjärn och en AMT A524 belagd alupanna med rostfri botten. Det blir väldigt snygg yta i AMT-stekpannan. 6-6,5 är lagom och går att köra hur länge som helst. Går att gå upp lite om man vill stressa på men sen blir det mest rök. ;)
Hällen är en Bosch/Siemens med 2x4 zoner.[/QUOTE]
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
S sandos skrev:
Var inte vad det talas om men vi kör alltid med 3 pannor, ett plättlagg och 2 pannkakslagg, alla i gjutjärn och det fungerar super på vår Cylindahäll. Vet tyvärr inte vad för modell det är riktigt(IHI 488 står det på skylten) men den är nog minst 12 år IAF. Det enda lilla problemet är att 10 nivåer på värmen är lite för grovt, plöttlagget vill typ 6.5 i värme så ibland får man växla mellan lägena.
electroluxaren skrev:
Problemet är ju ofta att man körinduktionen på max även att det inte behövs järnen blir för heta och skadas lätt hänt att det blir ojämn värme då oxå Men vilken tillverkare illa sänka effekten?
För "vanlig" stekning har de inte upplevt några problem vad jag vet.
Min egna gissning är att när man kör på ganska hög effekt(kanske 7 av 10?) under en längre tid, vilket blir fallet när man steker pannkakor åt en hel familj, så blir det för varmt för någon komponent under hällen och den slår av.
Det är gjutjärnspannor av god kvalite det rör sig om i båda fallen, det ena är en spis och det andra en häll med ca 10cm utrymme under.
Jag känner dock själv igen det där med för grov justering av värme när jag själv steker pannkaka hemma på gammaldags spis!

Jag har inte hört dem klaga på ojämn värme i stekpannorna/kastrullerna så om denna diskussion ska fortsätta kanske det görs bäst i en egen tråd?
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
För "vanlig" stekning har de inte upplevt några problem vad jag vet.
Min egna gissning är att när man kör på ganska hög effekt(kanske 7 av 10?) under en längre tid, vilket blir fallet när man steker pannkakor åt en hel familj, så blir det för varmt för någon komponent under hällen och den slår av.
Det är gjutjärnspannor av god kvalite det rör sig om i båda fallen, det ena är en spis och det andra en häll med ca 10cm utrymme under.
Jag känner dock själv igen det där med för grov justering av värme när jag själv steker pannkaka hemma på gammaldags spis!

Jag har inte hört dem klaga på ojämn värme i stekpannorna/kastrullerna så om denna diskussion ska fortsätta kanske det görs bäst i en egen tråd?
Sista inlägget ang. pannkakor:
Om hällen är installerad med för dålig möjlighet till cirkulation av luften kring den kan det defnitivt påverka att den stänger av sig pga överhettning. Vissa hällar talar dock om det med en felkod. Brukar finnas en skiss eller mått i manualen hur mycket luft den vill ha.
När jag bytte till induktion höll jag på att borra o såga både bakom o framför hällen så att de inbyggda fläktarna skulle fungera.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.