Hej!

2 års besiktning ägde rum för över 4 månader sedan. Och än idag har jag inte fått besiktnings protokollet. Jag har frågat ett par gånger men har fått följande svar:

”Alla arbeten som skall utföras kommer att schemaläggas och/eller i samband med andra arbeten som skall göras i resp. lägenhet. Ett sådant tillfälle är nästa vecka när INR är här och byter badrumskommoder.
Protokoll kommer att delges när alla UE har utfört sitt arbete.”


Frågan är, har jag ingen rätt till Protokollet?
Är det normalt att byggherre springer in/ut under pandemin för att åtgärda problematiken?

tacksam för svar.
Gott Nytt Fortsatt år ❤️
 
Om jag läser mellan raderna rätt så handlar det om en bostadsrätt.
Det är föreningen som är byggherre och du är nyttjare.
Du som nyttjare har inte rätt till byggherrens protokoll per automatik, däremot bör det vara din rätt som delägare av föreningen.
Varför styrelsen i föreningen inte vill delge dig protokollet är märkligt, visst är den överlämnad? D v s entreprenören som upplät fastigheten sitter inte i styrelsen längre?
 
  • Gilla
Mazen79
  • Laddar…
Det är bostadsrätt.
Vi köpte och flyttade in slutet på 2017.

Styrelsen lämnades över från Byggherre Gärahov till oss.

2 års besiktningen sköts upp 1 år pga Corona.

Ja mina kollegor tycker detsamma som dig. Det är märkligt att jag inte kan få protokollet i hand. är det något jag har missat?
 
Har du frågat varför de inte vill lämna över protokollet?
Kan det ha att göra med att det överlämnats ett protokoll för samtliga lägenheter och de av respekt för alla andra lägenhetsinnehavare inte vill lämna över protokollet i sin helhet?
Det verkar ju dock märkligt eftersom de är villiga att lämna över protokollet när alla anmärkningar är åtgärdade.
Nä, beats me. :)
 
  • Gilla
Mazen79
  • Laddar…
Redan 27 september fick jag följande svar:

"På grund av sjukdom så kunde inte besiktningsmannen för vvs och ventilation delta under de ordinarie besiktningsdagarna så den delen av besiktningen kommer att genomföras i oktober. Information kommer att skickas ut cirka en vecka innan besiktningen.

Efter att alla delar av besiktningen är genomförd så kommer protokollen att sammanställas och skickas till styrelsen."

Förstår jag rätt om att tyda detta meddelande som att styrelsen ska ha min besiktningsprotokoll?
 
Ja, det är bara styrelsen som får protokollen. Medlemmar får nog aldrig dessa. Det är styrelsens ansvar att följa upp och hålla koll på detta. Hur skulle det se ut om samtliga boende skulle sköta sin del för sin lgh? KAOS!
 
  • Gilla
Mazen79
  • Laddar…
Tack för svar Jonatan.

Jag känner dessvärre tvärtom.
Det största kaoset blir att folk springer in och ut i princip när det passar dom.

Jag kanske tänker fel då jag ser att efter 2 års besiktningen har besiktningsmannen sammanställt ett protokoll och man har den i hand. På så vis kan man i god väg planera inför renoveringen och ingen KAOS för familjen, sjuka barn mm.
 
Jag förstår dig också men nu är ni boende skyldiga att anpassa er tyvärr, men om familjen är sjuka får dom återkomma med åtgärder för er lägenhet. Vet du ens om det är något som ska åtgärdas i er lgh?
 
Vi har under 3 år anpassat oss och blir tvungna att anpassa tills allt blir klart.

Min frågan är egentligen följande:
Har jag ingen rätt att se vad som skall fixas i min lägenhet? Det är väll därför 2 års besiktningen utfördes.
Jag känner att jag har mer än rätt Att få protokollet i handen, men det kanske inte funkar så eller?

Sen får styrelsen rodda i det hela med bygg herrarna. Det är en annan femma.
 
M Mazen79 skrev:
Vi har under 3 år anpassat oss och blir tvungna att anpassa tills allt blir klart.

Min frågan är egentligen följande:
Har jag ingen rätt att se vad som skall fixas i min lägenhet? Det är väll därför 2 års besiktningen utfördes.
Jag känner att jag har mer än rätt Att få protokollet i handen, men det kanske inte funkar så eller?

Sen får styrelsen rodda i det hela med bygg herrarna. Det är en annan femma.
Fråga styrelsen, dom kan neka men fråga då om vilka saker som ska åtgärdas så ni vet.
 
Som sagt, som medlem har du ingen automatisk rätt till protokollet. Det är en sak mellan byggaren och fastighetsägaren, dvs. föreningen, som representeras av styrelsen.
Generellt råder att en styrelse inte ”publicerar” interna dokument som styrelseprotokoll och liknande.
Ett sådant här bes. protokoll känns lite som gränsfall. Det finns ett uppenbart intresse för medlemmar att få se vilka brister som kommer att åtgärdas eller inte. Jag kan tänka mig att om det finns medlemmar som är väldigt påstridiga om brister som inte kvalar in som bes. anmärkning att styrelsen försöker hålla på protokollet. Men nog inte rätt sätt att hantera en sådan fråga.
 
  • Gilla
Mazen79 och 1 till
  • Laddar…
Tack så hjärtligt för alla svar.

önskar er en fortsatt trevlig helg ☕️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.