Hej
Vi har gamla kyl & frys med höjd 180cm och är inbyggda med skåp ovanför. Bredvid finns micro & ugn i högskåp. Urvalet för den höjden är numera begränsad och vi funderar på nya vitvaror med höjd 186cm och då flytta upp alla tre överskåpen 6-7cm. Idag har vi 1 cm mellan kyl/frys och skåpen. Takanslutningen är på 12,5cm med ventilationsgaller.
Hur får vi detta snyggt? Någon som gjort något liknande och har erfarenhet eller tips?
Med vänlig hälsning,
Johanna
 
  • Kök med inbyggda kyl och frys med överskåp och intilliggande högskåp med mikrovågsugn och ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Renoverade köket förra året, men tog direkt höjd för 185cm kyl/frys.
Jag har satt mitt galler på gaveln till vänster vilket är den sidan som man knappt ser om man inte kommer från tvättstugan.
Absolut inga överhettningsproblem i somras, ett galler räcker för mig (men då har jag inte den värsta kombiugnen). Jag tror du klarar dig med 2 galler på varsin gavel (din ugns sitter ju på gavelsidan), värt att testa.

Du får bygga om hela anslutningen mot taket och ta galler som är smalare, men det ska inte vara något problem att hitta, jag köpte mitt kök från Ballingslöv och dom hade galler som funkade på den här höjden.
Hittar du inga galler kan du skapa ett galler i panelen som sitter mot taket genom att fräsa ur springor i det.
 
Tack för svar. Var lite så vi funderade att göra. Vi renoverade köket 2008 och då var standarden tyvärr 180cm. Det är ett Ballingslövskök så ska kolla med dem angående smalare galler.
 
Vi satt precis i samma situation med likadana kyl o frys. Vi valde att köpa ny kyl frys i höst från Husqvarna som fortfarande har 180 cm höga skåp, istället för att byta ut köksinredning. Nästa gång blir det troligen köksrenovering.
 
A
Synd att byta ut de kyl och frysen dåde faktiskt ärbra jmf med dagens
 
Nödvändigt ont då frysen inte fungera tillförlitligt.
 
J Johanna64 skrev:
Nödvändigt ont då frysen inte fungera tillförlitligt.
Hade samma problem med frysen. Tillslut fick vi köpa en reservfrys. Efter bytet minskade vår elförbrukning med 300 kwh per månad…..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.