Hej!

Har åkt på en läcka i diskmaskinen (Cylinda DM560). Gav felkod F2 och när jag öppnat bakplåten är det uppenbarligen så.
Ser vatten (och fett?) på bottenplattan - varför sensorn slagit ifrån. Men vid första titt på de olika delarna ser jag inget som är uppenbart trasigt. Någon som haft liknande fel innan jag plockar isär mer?

En kille på Youtube hade spricka i bottenbrunn-delen (pos 357 i Cylindas sprängskisser). Vet ännu inte om det är samma här. Kan vara flera orsaker tänker jag.

Tycker den gula sörjan i ”luftavbrott”-detaljen? (244) ser sådär ut (men vet inte om det är ett följdproblem av något annat)
 
  • Insida av diskmaskin med vatten och gul sörja på bottenplattan och synliga komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatten och gul sörja syns på bottenplattan av en öppnad Cylinda DM560 diskmaskin, indikerar en läcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy inuti en Cylinda diskmaskin med vatten och gula avlagringar på bottenplattan och komponenterna synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av öppnad diskmaskin som visar läckage och fett på bottenplåten samt elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bakplåten av Cylinda diskmaskin öppnad visar vatten och gula rester på bottenplattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2016 bytte jag spolararms-växlare på denna diskmaskin - läckage även då. När jag kollat och tagit loss den ”nya” jag satte in ser den tidigare ut den den gamla jag sparat

Vet inte om jag ska byta till ny eller byta hela maskinen. Fick ju ett par år till efter förra bytet…
 
A
H hemmafixaren98 skrev:
2016 bytte jag spolararms-växlare på denna diskmaskin - läckage även då. När jag kollat och tagit loss den ”nya” jag satte in ser den tidigare ut den den gamla jag sparat

Vet inte om jag ska byta till ny eller byta hela maskinen. Fick ju ett par år till efter förra bytet…
Men är det samma fel?
sug ur vattnet och starta lys med ficklampa dra i tömmningsslangen för att se om sprickor
det gula i behållaren är ditt vatten i huset som gjort, har du inte redan dött så spelar det ingen roll
 
Det blev som så att jag åkte iväg och köpte en ny växlare. Tyvärr ingår inte o-ringarna som sitter på (växeln kostar 860kr men man får köpa o-ringarna separat). Större problem var att han inte hade några o-ringar på lager. Samma problem förra gången kom jag på men då funkade det att återanvända samma. Det gick inte denna gången. Ovansidan av båda ringarna var torr och man ser sprickor. Fick chansa och vända båda upp och ner då andra sidan såg bättre ut.
Efter att jag monterat ihop och provkörde en sköljning upptäckte jag tyvärr att det läcker ifrån där o-ringarna sitter ☹️

Fick lägga halva eftermiddagen att leta reda på nya o-ringar. Tycker tyvärr denna bransch har gått bakåt i utvecklingen. Svårt att söka efter hantverkare, serviceverkstäder etc. generellt. Finns vissa undantag samt stora kedjor (men de senare har inte heller alltid det man vill ha).

Efter att hittat info att andra märken använder samma delar kunde jag till slut hitta ett företag som hade på lager och postar nya ringar.
Hoppas detta räcker. Blir till att diska för hand ett par dagar…
 
Har fått en tidigare diskmaskin lagad för liknande fel nästan årligen inom garantin. Det var o-ringarna varje gång, tydligen är de inte gjorda att hålla mer än ett år enligt reparatören. Märket på den var Ikea men tillverkad av Electrolux. När garantin gick ut gick den givetvis sönder igen av samma anledning men bytte då till ny av annat märke.
 
A
H hemmafixaren98 skrev:
Det blev som så att jag åkte iväg och köpte en ny växlare. Tyvärr ingår inte o-ringarna som sitter på (växeln kostar 860kr men man får köpa o-ringarna separat). Större problem var att han inte hade några o-ringar på lager. Samma problem förra gången kom jag på men då funkade det att återanvända samma. Det gick inte denna gången. Ovansidan av båda ringarna var torr och man ser sprickor. Fick chansa och vända båda upp och ner då andra sidan såg bättre ut.
Efter att jag monterat ihop och provkörde en sköljning upptäckte jag tyvärr att det läcker ifrån där o-ringarna sitter ☹️

Fick lägga halva eftermiddagen att leta reda på nya o-ringar. Tycker tyvärr denna bransch har gått bakåt i utvecklingen. Svårt att söka efter hantverkare, serviceverkstäder etc. generellt. Finns vissa undantag samt stora kedjor (men de senare har inte heller alltid det man vill ha).

Efter att hittat info att andra märken använder samma delar kunde jag till slut hitta ett företag som hade på lager och postar nya ringar.
Hoppas detta räcker. Blir till att diska för hand ett par dagar…
Jag har en hel påse sådana ringar Och jag byter de aldrig...
 
electroluxaren skrev:
Jag har en hel påse sådana ringar Och jag byter de aldrig...
20 mm innerdiameter x 3,75 mm tjocklek? Bor du i Göteborgstrakten? :) (Annars är mina förhoppningsvis påväg med posten. Hade varit skönt att slippa handdiska de närmsta dagarna däremot)
 
A
H hemmafixaren98 skrev:
20 mm innerdiameter x 3,75 mm tjocklek? Bor du i Göteborgstrakten? :) (Annars är mina förhoppningsvis påväg med posten. Hade varit skönt att slippa handdiska de närmsta dagarna däremot)
Japp det är dessa, men det är säkert 40 mil emellan...
 
electroluxaren skrev:
Japp det är dessa, men det är säkert 40 mil emellan...
Haha - ja, det blir ju lite långt Fick besked att de jag beställde skickas per post idag så får tålmodigt vänta…
 
Idag kom o-ringarna. Kändes att de var nya jämför med de gamla som både var hårda men också med sprickor i.

Men med detta inkopplat ock klart får jag nu felkod F7. Testat med två spolprgram - som stannar varje gång vid utsploning. Har dammsugit med våtdammsugaren och märker att vattnet som kommer ut är lite grumligt. Läst om tips i andra trådar här på forumet - så ska testa att få loss och ut gammalt gojs som troligen sitter fast.

Framför allt ska jag se om jag kan få rent ut mot tryckvakten samt avloppslangen...
 
Nu är den igång igen - fredagsdisken får sig en omgång

Två varma program, det ena med en ”rengöringstablett”, det andra med 2 msk citronsyra, samt uppsugning av vattnet med våtdammsugaren verkade göra jobbet. I framtiden får det bli några varma program samt rengöring ibland… Hörs här igen om ett par år (Men har nu tre o-ringar över - så det kanske dröjer ännu längre?!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.