Jo jag undrar över det här med integrerad inbyggnadsugn. När man installerar den på annan plats än under spisfläkten som ju är en traditionell placering för golvstående modeller där ju ugn är direkt under hällen och har ventilation baktill som släpper ut värmen som då tar sig upp i spisfläkten. Men det är ju inte möjligt vid inbyggnad av ugn på annat ställe i köket så hur funkar det där egentligen? Måste man vid renovering av kök med integrerad inbyggnadsugn göra nån fördyrande och krånglig dragning av ventilationsrör som kopplar ihop den med spisfläkten?

Har alltid undrat över detta hur det funkar med värmen och oset vid integrerade inbyggnadsugnar!:surprised:
 
Man gör inget, ser bara till att ha ett bra utsug i köket via ventilationen .
 
Du har större problem med matos från spisen trots spiskåpa än vad du får från en ugn utan ventilation.
 
De inbyggnadsugnar jag använt har ingen avluftning som spisar. Så länge inget bränns med kraftig rökutveckling stannar ångan i ugnen tills luckan öppnas.
 
arneri68 arneri68 skrev:
De inbyggnadsugnar jag använt har ingen avluftning som spisar. Så länge inget bränns med kraftig rökutveckling stannar ångan i ugnen tills luckan öppnas.
Det finns ofta avluftning, men den är av utrymmet runt ugnen, för att leda bort dess värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.