Hej tänkte tabort en vägg på bottenvåningen . Det är ett 2 plans radhus. Undrar nu om den är bärande eller ej? Kan tillägga att mellanbjälklaget är masonite Beams med 22mm golvspån. Är den rödmarkerade väggen det handlar om. Den är ca 90mm bred. Väggen mellan matplatsen och trappen är 120mm bred om det nu är till någon hjälp?? Huset är från 1982. Vet att det bara är ytterväggarna som är bärande på övervåningen. Ritning av ett tvåplans radhus där en vägg markerad med rött ifrågasätts om den är bärande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
A Andreas9211 skrev:
Hej tänkte tabort en vägg på bottenvåningen . Det är ett 2 plans radhus. Undrar nu om den är bärande eller ej? Kan tillägga att mellanbjälklaget är masonite Beams med 22mm golvspån. Är den rödmarkerade väggen det handlar om. Den är ca 90mm bred. Väggen mellan matplatsen och trappen är 120mm bred om det nu är till någon hjälp?? Huset är från 1982. Vet att det bara är ytterväggarna som är bärande på övervåningen. [bild]
I dörrenöppningen, är det markerat att det är en balk där? Hur långt går den balken i så fall? Och hur mycket bärande är den balken?
 
H HEM2121 skrev:
I dörrenöppningen, är det markerat att det är en balk där? Hur långt går den balken i så fall? Och hur mycket bärande är den balken?
Bra fråga här är en närbild om den hjälper. Jag hittar inget om någon typ av balk iaf. Närbild av en byggplan med text som anger matplats, vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
A Andreas9211 skrev:
Bra fråga här är en närbild om den hjälper. Jag hittar inget om någon typ av balk iaf. [bild]
Enl. Ritning ska du se balken om det nu är en balk som är inritad. Dold balk brukar ha streckade linjer och inte heldragna. Dvs. en balk som går inne i taket. Har du någon bild hur det ser ut i verkligheten? Har du några grannar som har rivit den väggen? Kolla med grannarna. Radhus kan vara luriga, det finns radhus där bärande väggar går åt båda håll.
Visar det sig att det är en bärande vägg kan du ju lägga in en synlig limträbalk eller en stålbalk innanför taket.
 
Min gissning är att väggen är bärande, men det behövs mer underlag för en säker bedömning. En sektion och en plan för övervåningen är minimum.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Enl. Ritning ska du se balken om det nu är en balk som är inritad. Dold balk brukar ha streckade linjer och inte heldragna. Dvs. en balk som går inne i taket. Har du någon bild hur det ser ut i verkligheten? Har du några grannar som har rivit den väggen? Kolla med grannarna. Radhus kan vara luriga, det finns radhus där bärande väggar går åt båda håll.
Visar det sig att det är en bärande vägg kan du ju lägga in en synlig limträbalk eller en stålbalk innanför taket.
Såhär ser det ut.
Vardagsrum med beige soffa, svart rund soffbord, katt-träd, TV på vägg och träskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Korridoren i ett hem med parkettgolv, vit vägg, trätrappa och en monterad TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H HEM2121 skrev:
Enl. Ritning ska du se balken om det nu är en balk som är inritad. Dold balk brukar ha streckade linjer och inte heldragna. Dvs. en balk som går inne i taket. Har du någon bild hur det ser ut i verkligheten? Har du några grannar som har rivit den väggen? Kolla med grannarna. Radhus kan vara luriga, det finns radhus där bärande väggar går åt båda håll.
Visar det sig att det är en bärande vägg kan du ju lägga in en synlig limträbalk eller en stålbalk innanför taket.
Här är en granne som inte har en vägg där o då ser det ut såhär på ritningen. Antar att det är en balk? Arkitektritning med markerad detalj som antyder en balk i en öppning mellan rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilderna säger tyvärr inte så mycket. Ja det är en balk. Eftersom det är ett radhus talar mycket för att alla husen har en balk i det läget, oberoende av om det finns vägg. För att se det behöver man ha tag i en K-ritning.
 
J justusandersson skrev:
Bilderna säger tyvärr inte så mycket. Ja det är en balk. Eftersom det är ett radhus talar mycket för att alla husen har en balk i det läget, oberoende av om det finns vägg. För att se det behöver man ha tag i en K-ritning.
Okej men om man tar upp ett hål i väggen kan man se balken då? För i sovrummet sitter det en limmträbalk synligt såhär. Detta är rummet över Synlig svartmålad limträbalk i hörnet av ett sovrum med tvålampor i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inte säkert. Den kan ligga i bjälklaget. En K-rritning från kommunen är bättre.
 
J justusandersson skrev:
Det är inte säkert. Den kan ligga i bjälklaget. En K-rritning från kommunen är bättre.
Okej ska höra mig för tack för snabba svar!
 
H
J justusandersson skrev:
Det är inte säkert. Den kan ligga i bjälklaget. En K-rritning från kommunen är bättre.
Håller med
 
H
A Andreas9211 skrev:
Okej ska höra mig för tack för snabba svar!
Att slå ner en bärande vägg utan att veta om den är bärande eller inte ska man ju avhålla sig ifrån. Mitt råd är att kolla med grannar om de har slagit ner den väggen. Om inte de vet så är nog K-ringning ett måste. Vem har bygg husen? Kan du kolla med dem?
 
H HEM2121 skrev:
Att slå ner en bärande vägg utan att veta om den är bärande eller inte ska man ju avhålla sig ifrån. Mitt råd är att kolla med grannar om de har slagit ner den väggen. Om inte de vet så är nog K-ringning ett måste. Vem har bygg husen? Kan du kolla med dem?
Nej det ska jag absolut inte göra. Ska kolla om företaget finns kvar. Tack för alla svar, har precis blivit husägare så är väldigt grön inom bygg.
 
H
A Andreas9211 skrev:
Nej det ska jag absolut inte göra. Ska kolla om företaget finns kvar. Tack för alla svar, har precis blivit husägare så är väldigt grön inom bygg.
Om inte byggherren finns kvar, så prova med kommunen, de borde ha alla handlingarna när de godkände bygglovet. Om de inte heller har, (vilket skulle vara konstigt) så ta dit en duktig snickare. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.