Forumet är ju för vindkraft men jag anar att samma teknik går att applicera på ett litet vattenhjul. Jag tänkte bygga ett vattenhjul i en bäck som har ganska varierande vattenflöde. Jag skulle vilja att hjulet drev en generator vars el värmer en ackumulatortank.

Eftersom jag bara skall generera värme, tycker jag att jag borde klara mig med väldigt enkla och billiga komponenter? Frågan är bara vilka. Som jag ser det borde frekvens och spänning vara i det närmaste ovesentligt när man bara skall generera värme? Stämmer det? Eller måste jag ändå konvertera elen till vanlig 220 för att den skall fungera med en standard elpatron?
Eller kan jag låta vattenhjulet driva en vanlig bil elgenerator och koppla den (12v likspänning) på elpatronen?

Två delfrågor:
1. Var hittar jag den enklaste generatorn att koppla på mitt vattenhjul? Runt en KW kommer det nog generera.
2. Hur får jag ned den genererade elen i en ackumulatortank?

Jag vill altså göra en billig enkel testinstalation med så lite konverteringar och komponenter som möjligt.

Tack på förhand!
 
Kul med vattenhjul!
Bilgeneratorer funkar inte utan ombyggnad, de kräver för höga varvtal. Den enklaste generatorn bygger du själv. Jag tänker använda en ombyggd tvättmaskinsmotor till mitt vattenhjul.

Visst går det att koppla en betydligt lägre spänning till elpatronen, men effekten blir ytterst blygsam, men det beror ju också på bäcken och vilken effekt du kan plocka ur vattenhjulet.

Här är lite bilder och film på mitt vattenhjul:
http://24volt.eu/vattenhjul
 
Mikael_L
Måste man inte ha en synkrongenerator för att få igång elproduktionen utan förmagnetisering. dvs att en vanlig asynkronmotor fungerar inte som generator direkt...
 
Mikael_L
Kan du inte köpa ett gammalt elverk, gärna med trasig motor, och ta generatorn från det. Om du bara kopplar ihop generatorn med en elpatron i acktanken och elpatronen är på samma eller mer effekt än generatorn så kan väl egentligen inget gå fel direkt.
Du har ingen kontakt med det övriga elsystemet, så vilken spänning och frekvens du har spelar ju ingen roll, snurrar generatorn lite dåligt, så får du t.ex. bara 110V och det betyder i så fall 1/4 av full effekt.

Leta efter annonser, typ denna:
Veteran elverk
 
Mikael_L
Ja just ja, jag visste att jag sett någonstans att man kunde sparka igång en asynkronmotor som generator, kom bara inte ihåg var. :)

Då kan alltså TimPellet köpa en trefasmotor på lite mer effekt än vad han kommer få ut från vattenhjulet, och sen koppla det till en elpatron på ännu lite mer effekt än så. Då kan inget paja och resultatet blir värme i acctanken?

Låter ju nästan för enkelt ... :rolleyes:
 
Så enkelt är det inte. Vattenhjul håller normalt ett varvtal på 4-8 rpm och asynkronmotorer kräver i allmänhet ett varvtal på 1500 rpm. Generatorer i elverk brukar kräva mer, ca: 2.500 rpm. Dessutom bör man kolla viken effekt vattenhjulet kommer att ge. Det är ju onödigt att kasta bort pengar på något som kanske inte funkar. Det krävs en rejäl växel om man inte bygger generatorn själv, eller hittar en riktigt lågvarvig likströmsmoter.
 
Hej!

Roligt med så många svar så snabbt. Att linda om en tvättmaskinsmotor som Zigge låter lite komplicerat för min smak men i övrigt låter ju principen enkel.

Skaffa en trefasmotor. Går vilken som helst bra? Jag tror hjulet kommer ge mellan 300w och 2000w beroende på årstid. Fungerar det då med vilken trefasmotor som helst på mer än 2000w? eller måste jag anpassa hjulet så att de levererar ett mindre spann och välja en motor som är mer anpassad?

Angående el-patronen, måste den vara anpassad till vad vattenhjulet ger eller kan jag ta den största jag hittar för enkelhets skull?

Zigge har förståss rätt i att jag måste växla upp hastigheten från hjulet för att generatorn skall fungera. Köper man en växel till det eller kan man rimligen göra det själv med remmar och kugghjul i olika storlekar?

Är detta rätt väg att gå eller får man en massa bonus "lull lull" om man köper ett billigt tvåtaktar elverk och plockar bort motorn och låter hjulet driva den generatorn? De kostar ju bara någon tusenlapp.

Tim
 
De billiga elverken, 750-wattarna från Jula måste byggas om en aning eftersom axeln är genomgående och generatorn sitter ihop med motorn. Det går att lösa, men det är inte lätt. Här är en som gjort det och det är ett riktigt proffsjobb. Generatorn har han kopplat till en francisturbin som han renoverat och grävt ned i bäcken, med sugrör, grind och hela köret. Nu ska han bygga automatisk PLC-styrning för reglering av flödet. Han funderar även på att fräsa ut en hel kaplanturbin hemma i sin egen verkstad. Helt otroligt!

mixters francisturbin
 
Varför gå via elektricitet. Det är väl bättre att vattnet driver nån form av vätskebroms som sedan kyls av vatten från acktanken. Dår är det ju bara att sätta en termiskventil som cirkulerar vattnet i bromsen tills det blir nog varmt att släppas in i tanken.
 
Kanske för att vattenhjulet inte står i husets källare. :)
Ska det uppvärmda vattnet transporteras en längre sträcka lär det knappast vara någon vinst med detta. Enkla lösningar är nog att föredra och vad är enklare än en elkabel mellan vattenhjulet och tanken?
 
Något liknande det som denne Mixter hittat på har jag varit med om att konstruera hos en kusin. Han har också en Francisturbin, som renoverades från kraftigt rostskadat skick.
Fast min kusins anläggning har en lite annorlunda ambitionsnivå. Ny dammbyggnad göts, nytt hus byggdes till generatorn, ny åfåra anlades nedanför kraftverket (en stenvägg byggdes av en nedlagd lastkaj från SJ), renoverad turbin lades i, en gammal sexpolig trefasmotor monterades som generator, domkraft med frekvensomriktardriven motor till spjällen, PLC som styr infasning, spjällöppning, energiloggning, spännings- och frekvensövervakning och lite annat.

Anläggningen är konstruerad för att leverera överskottseffekt till elnätet, om det blir något över när verkstad och eluppvärmt hus tagit sitt. Motorn är större än så, men den begränsade fallhöjden gör att maxeffekten ligger på ungefär 22 kW.
 
22 kW är inte illa. Då lönar det sig att lägga ned lite pengar på det hela och sälja elen, men det är nog få som har sådana resurser i fallhöjd och flöde bakom husknuten.
 
Zigge skrev:
Kanske för att vattenhjulet inte står i husets källare. :)
Ska det uppvärmda vattnet transporteras en längre sträcka lär det knappast vara någon vinst med detta. Enkla lösningar är nog att föredra och vad är enklare än en elkabel mellan vattenhjulet och tanken?
Tänkte inte på det.................:)
Intressant hemsida!
 
För den som är intresserad så kan jag rekommendera en googling på "three gorges".

26st Francis turbiner på 10m som levererar, tillsammans, 18.200 MW (14 kärnkraftverk)!!!

En avlägsen del av koncernen jag jobbar i levererar turbinerna...

lägger till en liten länk
Voith Siemens - References - South-East-Asia - Three Gorges, China
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.