Hej,

som rubriken säger:

Kommun lade ny beläggning och grävde nytt dike i på vår väg so mangränsar till fastigheten. Detta medförde att nu ca 1 år senare 5 st äldre stora granar dött och är riskobjekt.
De har tappat all barr pga deras vattentillförsel strypts och håller således på att ruttna med risk för att de ramlar ned över väg, ledning eller människor.
Dessa är på vår inom 3-4 meter från väg och 2 meter från från elledningarna (luft).

Jag anser att dessa bör de ta hand om och ta ner omgående då det är orsakat av kommun.
Får vi kompensation för döda träd?

Hur ser ni på detta?

Bifogar bild försökt ringa in vilka träd som det gäller man ser att de är döda (brunt barr eller inga barr alls)
Pilar markerar träd, röd linje = vägkant.
 
  • Vinterbild som visar flera bruna, barrlösa granar markerade med röda pilar nära en väg med röd streckad linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
K kakis81 skrev:
Hur ser ni på detta?
Om man skall vara lite pragmatisk kan man kanske utnyttja det faktum att de står nära elledningen för att få nätägaren att ta ner dem gratis.
Säker på att inte granbarkborren varit framme?
 
C cpalm skrev:
Om man skall vara lite pragmatisk kan man kanske utnyttja det faktum att de står nära elledningen för att få nätägaren att ta ner dem gratis.
Säker på att inte granbarkborren varit framme?
Tack för svar.
Nej är inte säker på barkborren. Det var dock bara ett träd som dog först så vi trodde det, men eftersom de grävt upp och bara granar vid denna sida om vägen blitt påverkade ganska kort därefter (där de grävde om diket och nya beläggningen las) så uteslöt vi det. Sannolikheten att de inte hoppar 4 meter över vägen och stannar på en sida är obefintlig?
Men om den varit framme, så är träden fortf inom 3m från ledningen och tänkte man kanske kunde utnyttja det, dock har jag redan kontaktat vattenfall som är lednignsägare, de hjälper till att "kontrollera" attt fällningen går rätt till. Men ta ner dem själva gör de inte. Därför går jag på kommunen.
 
Claes Sörmland
Det är fastighetsägaren som är ansvarig för sina träd. Så står de på din fastighet så är det dina träd och ditt beslut om du vill ta ned dem eller inte. Du kan vara vårdslös om du lämnar döda stora träd som sen skadar någon och då bli skadeståndsskyldig. Men händelsen är ju högst osannolik.

Att kommunens vägunderhåll skulle ge väghållaren någon sorts ansvar för granarnas bortgång är inte så troligt. Då måste kommunen ha betett sig vårdslöst vilket en vanlig dikesgrävning längs vägen och utförande av beläggning knappast kan anses vara. Det är vanliga åtgärder när man sköter en väg.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är fastighetsägaren som är ansvarig för sina träd. Så står de på din fastighet så är det dina träd och ditt beslut om du vill ta ned dem eller inte. Du kan vara vårdslös om du lämnar döda stora träd som sen skadar någon och då bli skadeståndsskyldig. Men händelsen är ju högst osannolik.

Att kommunens vägunderhåll skulle ge väghållaren någon sorts ansvar för granarnas bortgång är inte så troligt. Då måste kommunen ha betett sig vårdslöst vilket en vanlig dikesgrävning längs vägen och utförande av beläggning knappast kan anses vara. Det är vanliga åtgärder när man sköter en väg.
Så du menar att kommun skulle kunna gräva undan alla rötter så alla träd längs med min fastighetsgräns dör och skylla sedan på fastighetsägaren som blir skyldig att ta ned träden? Jag vill ha mina gamla träd kvar. Detta är översitteri från kommun.
 
Vägområdet går oftast en bra bit utanför själva asfaltkanten. Där har väghållaren rätt att t ex förbättra avrinningen (dika) och dylikt. Det kan tyvärr vara så att de olycksaliga granarnas rötter gör intrång på vägområdet.
 
K kakis81 skrev:
Så du menar att kommun skulle kunna gräva undan alla rötter så alla träd längs med min fastighetsgräns dör och skylla sedan på fastighetsägaren som blir skyldig att ta ned träden? Jag vill ha mina gamla träd kvar. Detta är översitteri från kommun.
Hur går diket?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vägområdet går oftast en bra bit utanför själva asfaltkanten. Där har väghållaren rätt att t ex förbättra avrinningen (dika) och dylikt. Det kan tyvärr vara så att de olycksaliga granarnas rötter gör intrång på vägområdet.
Bakslänt på diket brukar höra till vägområdet
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland
K kakis81 skrev:
Så du menar att kommun skulle kunna gräva undan alla rötter så alla träd längs med min fastighetsgräns dör och skylla sedan på fastighetsägaren som blir skyldig att ta ned träden? Jag vill ha mina gamla träd kvar. Detta är översitteri från kommun.
Nej det menar jag inte. Kommunen får inte för att djävlas med en enskild kommunmedlem göra detta enligt kommunallagen. Finns säkert annan lagstiftning också i samma riktning som skyddar den enskilde.

Men kommunen får och har t o m skyldighet att sköta allmän plats för lokalgatuändamål med kommunalt huvudmannaskap. Och att dika gamla kommunala vägar och nybelägga dem har kommunen all rätt att göra. Kommunen har heller inte försökt döda dina träd med uppsåt. Inte heller blir det lätt att argumentera för att kommunen skulle ha varit vårdslös eller försumlig i det arbetet. Till detta har kommunen som markägare (om kommunen äger marken som gatan går på, d v s om det är inlöst allmän platsmark med kommunalt huvudmannaskap) rätt enligt jordabalken att kapa rötter som tränger in från din fastighet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
K kakis81 skrev:
Så du menar att kommun skulle kunna gräva undan alla rötter så alla träd längs med min fastighetsgräns dör och skylla sedan på fastighetsägaren som blir skyldig att ta ned träden? Jag vill ha mina gamla träd kvar. Detta är översitteri från kommun.
Nu har ju inte det hänt så det är en hypotetisk fråga.
Vidare är jag tveksam till att det är hundraåriga granar.
Kolla om det är barkborre innan du skyller på någon.
Antingen stod träden så nära diket att de har skadats av grävningen, eller så har anläggaren varit försumlig, så du får fota lite närmare där det är grävt så man förstår bättre.
Oavsett borde du ta ner dessa omgående så det går att använda till virke eller ved innan det förstörs helt.
Så, gärna mer bilder?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K kakis81 skrev:
Så du menar att kommun skulle kunna gräva undan alla rötter så alla träd längs med min fastighetsgräns dör och skylla sedan på fastighetsägaren som blir skyldig att ta ned träden? Jag vill ha mina gamla träd kvar. Detta är översitteri från kommun.
Svar ja, gäller både kommuner och Trafikverk att ska underhålla vägområde. Däremot är vi fastighetsägare inte alltid pålästa om vad som gäller. De får även ta bort grenar i vägområdet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hur långt ifrån träden har de grävt? Det är normalt så att man har rätt att kapa rötter som finns på ens mark även om trädet inte gör det. Så kommunen hade rätt att underhålla vägens diken. Sedan finns tillägget att om ett träd faller på grund av att rötterna kapats på grannfastigheten så kan grannen ansvara för skadan. Men då blir ju frågan om det verkligen är grävningen som dödat träden. Det är massor av granar som dött under senare år till följd av granbarkborre.

Det syns inte på bilden hur långt ifrån träden som grävningen skett. Om de grävt en halvmeter från stammen eller liknande kanske du har något att hämta. Men jag tror att utgångspunkten är att träden är ditt ansvar.
 
C
K kakis81 skrev:
Nej är inte säker på barkborren.
Kan vara en kombo då vattenbrist gör träden extra känsliga för angrepp. Dessutom drabbas de äldsta/största träden värst/först då vattentransporten i kärnveden inte räcker till (har jag fått förklarat för mig :)).
Men det är ju lätt att se vid en lite närmare undersökning. Ville nämna det eftersom det ligger nära tillhands att kommunen pekar på detta som orsak.

Trist att det inte gick vägen med nätägaren :confused:
 
  • Gilla
kakis81
  • Laddar…
tackar för svar, märker min okunskap här.

jag avvaktar svar från kommun, men är ej hoppfull. Redan kikat med trädfällare som jag känner om jag åker på't.

För mörkt för fler bilder nu, återkommer isf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.