Vill skaffa ett utebad till trädgården.

Gillar vedpools rostfria vedeldade som ser trevliga ut, verkar underhållsfria och håller "för evigt".

Står och väger mellan ovanstående och en mer vanlig bubbelpoo/spabad i plast.

Fördelar nackdelar?
Kommer vi sakna bubblorna och neonljusen och fotmassagen och allt yadayada i ett "spabad".

Någon som har vedpool och kan uttala sig?
 
Har en vedeldad och fördelarna är väl att man kan bada hur länge man vill (inte många spabad som kan hålla värmen i 2 timmar med locket av när det är riktigt kallt) och att det är tyst (förutom sprakande från kaminen). Nackdelarna är att det tar tid att värma (ibland hade man bara velat hoppa i utan allt förberande) och en varm kamin/rökrör är en risk med småbarn runt omkring.

/Micke
 
Jag har inte vedpool, utan "en vanlig" med bubblor.
Vi badar varje helg, och jag tror knappt vi haft igång bubblorna sen i somras. Skönt någon gång ibland - men det stora är att bada.

Det du missar med vedbad är enkelheten i att gå ut till badet och sätta sig utan att ha planerat för det. Enda uppstart är att lyfta locket - och betala elräkningen.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
wildeside
Har både el och veduppvärmd badbalja.
Värmer upp den med ved, framför allt när jag bytt vatten.
El brukar jag använda när jag vet att jag är hemma och har tid att bada när jag får lust.
När jag vet att jag inte hinner/har lust att bada på ett tag så tömmer jag baljan på vatten.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Har en vedeldad/el terrasspool köpt hos Villapool. 2kw elpatron som jag ställer in på önskad temperatur beroende på hur länge jag vill/hinner/orkar elda. Filterbollar som filtrerar, nöjd med allt hittills. Inga bubblor eller lampor i poolen, valde bort det pga mindre risk att saker strular. Minus 28 grader ute nu, första vintern så nu får jag se om jag isolerat tillräckligt .
Har frostvakt i servicelådan.
 
  • Gilla
skylt och 1 till
  • Laddar…
Jag funderar precis på om jag ska köpa en vedpool (EL uppvärmd) eller en enklare pool från pool-fritid.
Poolen från pool-fritid får jag för halva priset mot den modell av vedpool jag funderar på.
Funderade först på om jag skulle välja veduppvärmning men jag vill ha enkelheten att bara hoppa i när jag vill ta ett bad så blir eluppvärmning.
Skall köpa en vedeldad bastutunna så där kommer jag att få vedeldningen och planera in baden.

För mig blir det inga bubblor, de bara stör. Däremot vill man ha belysning men det går att få till via trådlösa batteridrivna lampor.

Fördelen med vedpool är att den håller hela livet :)
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag lutade också åt en rostfri balja men priset avskräckte. Blev en liten plasttunna förberedd för intern kamin (en fulldjup plats) men med filter och elpatron. När elen tar slut eller snålheten tar vid så kan vi elda i den. Inget bubbel eller ljus, vi tittar på stjärnorna och pruttar istället :D
Kan väl köra den i 10 år för prisskillnaden.

/johny
 
  • Gilla
fundersam63
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.