J jonaserik skrev:
Inte riktigt säker på den typen, går det att vrida på ploppen på översdian ( stänga av ) lika med den som sitter på sidan, ( prova med att vrida som att stänga ) dessa ser att ha en ventil under sig så dom går att ta bort och då tätar den och inget vatten sprutar. Men bara för att ta bort dom., dom sitter även lite högt så tveksamt om det suger in luft där. Var sitter den andra avluftaren, på pumpen säger du.
Dom går att stänga på den gråa pluppen.
Vrider jag på toppen kommer det vatten.

Den tredje sitter högst upp på värmepumpen (en lika dan) på ett rör som är avstett för luftning. Alla andra rör är längre ner.
 
Du blir inte av med luften i elementet genom att lufta någon annan stans. Lutar elementet eller varför lyckas bubblan stanna?
 
På topp , ett rör som kommer från VP eller till den , den ska sitta på det rör som är ut till systemet, så det alltid finns ett tryck mot den. Du får känna på rören, det varmaste är ut och på det ska den sitta. Går att stänga den med, får inte vara öppen, annat än vid luftning som den öppnas.
 
  • Gilla
Bjerke88
  • Laddar…
Då stämmer instruktionerna jag har fått från installatören att dom ska stängas,
Jag får väll prova att lufta vid ingången på elementen då.
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Nä helt vanliga element under fönster, inststallerade 2018, har haft problem sedan inststallation.

Jag tänker om luftbubblan sitter typ i änden vid termostaten så borde jag väll tappa ut ganska mycket vatten innan den vandrar till luftningsnippeln. Om den vandrar överhuvud taget?
Har du installerat en-rörs-system 2018?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Har du installerat en-rörs-system 2018?
Hustillverkaren har.
viste inte äns att set fanns olika. Men har förstått i efterhand att det skulle varit tvårörs
 
Kan det vara så att det finns en dolt båge i något rör där luft har samlats och porlar och du hör det i sovrummet? Då hjälper inte nån luftning på de vanliga avluftarna.
Vad är det för hustillverkare som bygger ett-rörs-system?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan det vara så att det finns en dolt båge i något rör där luft har samlats och porlar och du hör det i sovrummet? Då hjälper inte nån luftning på de vanliga avluftarna.
Vad är det för hustillverkare som bygger ett-rörs-system?
Det är helt klart i elementet.

Smålandsvillan är det i mitt fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.