Hur blir jag av med luften i mina element?
Jag har en Nibe f730 och ett ettrörsystem med tre slingor. Det sitter automatiska avluftare i fördelarskåpet och uppe på pumpen.
Jag får inte ut luften hur mycket jag än stänger av pumpen, väntar och luftar.

Jag har haft två olika rörfirmor här. Den ena satte en typ av avluftare som inte gick att stänga. Den andra bytte till som gick att stänga och sa att dom ska cara stängda med att jag ska öppna dom i något dygn om jag hör det porla och sedan stänga igen.

Trycket är rätt och vi har luftat på alla ställen.

Jag blir galen. Vad ska jag göra? porlar som fan i sovrummet.
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Hur blir jag av med luften i mina element?
Jag har en Nibe f730 och ett ettrörsystem med tre slingor. Det sitter automatiska avluftare i fördelarskåpet och uppe på pumpen.
Jag får inte ut luften hur mycket jag än stänger av pumpen, väntar och luftar.

Jag har haft två olika rörfirmor här. Den ena satte en typ av avluftare som inte gick att stänga. Den andra bytte till som gick att stänga och sa att dom ska cara stängda med att jag ska öppna dom i något dygn om jag hör det porla och sedan stänga igen.

Trycket är rätt och vi har luftat på alla ställen.

Jag blir galen. Vad ska jag göra? porlar som fan i sovrummet.
Är det tillräckligt med vatten i systemet?
 
A andersmc skrev:
Är det tillräckligt med vatten i systemet?
Det antar jag, hur kollar hag det? Trycket är rätt.
Värmepumpsinstallatören och en annan rörläggare har kollat på det
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Det antar jag, hur kollar hag det? Trycket är rätt.
Värmepumpsinstallatören och en annan rörläggare har kollat på det
Varje gång du luftar eller snarare din automatiska luftare släpper ut så minskar trycket. Du behöver således lufta/fylla på/lufta etc. Det kan ta några dagar. Av den anledningen bör du nog själv ha koll på vart man ser trycket, vad detta skall vara och hur du fyller på.
 
Kan också skapa oljud om cirkulationspumpen går fort, det kan i sin tur skapa kavitation vilket upplevs som missljud.
 
G guggen skrev:
Varje gång du luftar eller snarare din automatiska luftare släpper ut så minskar trycket. Du behöver således lufta/fylla på/lufta etc. Det kan ta några dagar. Av den anledningen bör du nog själv ha koll på vart man ser trycket, vad detta skall vara och hur du fyller på.
Trycket är stabilt.
 
J Jeppson skrev:
Kan också skapa oljud om cirkulationspumpen går fort, det kan i sin tur skapa kavitation vilket upplevs som missljud.
Det är inte det det är ett tydligt porlande ljud
 
Korkad fråga kanske, men har du luftat elementet?
 
D Daniel 109 skrev:
Korkad fråga kanske, men har du luftat elementet?
Ja, kommer bara vatten
 
Då borde det ju inte kunna porla. Sitter elementet på något konstigt håll?
 
D Daniel 109 skrev:
Då borde det ju inte kunna porla. Sitter elementet på något konstigt håll?
Nä helt vanliga element under fönster, inststallerade 2018, har haft problem sedan inststallation.

Jag tänker om luftbubblan sitter typ i änden vid termostaten så borde jag väll tappa ut ganska mycket vatten innan den vandrar till luftningsnippeln. Om den vandrar överhuvud taget?
 

Bästa svaret

Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Det antar jag, hur kollar hag det? Trycket är rätt.
Värmepumpsinstallatören och en annan rörläggare har kollat på det
Var sitter avluftarna ( ska inte vara automatiska , om så är ska det vara avstängare på dom) , på en pumps sugsida så är det fel, ska alltid vara på trycksidan. Vid ev strypning av flödet via shunt eller GV:s termdon så kan det bli som ett vacum på sugsidan och suga in luft. Porlande ljud, är element då, hur sitter dom, i våg eller lutar uppåt på termostatsidan , sistnämnda, stäng av pumpen och lossa lite på övre elementkopplets mutter, det verkar som att luften står vid ingången.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Var sitter avluftarna ( ska inte vara automatiska , om så är ska det vara avstängare på dom) , på en pumps sugsida så är det fel, ska alltid vara på trycksidan. Vid ev strypning av flödet via shunt eller GV:s termdon så kan det bli som ett vacum på sugsidan och suga in luft. Porlande ljud, är element då, hur sitter dom, i våg eller lutar uppåt på termostatsidan , sistnämnda, stäng av pumpen och lossa lite på övre elementkopplets mutter, det verkar som att luften står vid ingången.
Dom sitter på fördelarna i skåpet
 
  • VVS-installation med rör och fördelare monterade inuti ett skåp ovanför förvaring av kattmat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte riktigt säker på den typen, går det att vrida på ploppen på översdian ( stänga av ) lika med den som sitter på sidan, ( prova med att vrida som att stänga ) dessa ser att ha en ventil under sig så dom går att ta bort och då tätar den och inget vatten sprutar. Men bara för att ta bort dom., dom sitter även lite högt så tveksamt om det suger in luft där. Var sitter den andra avluftaren, på pumpen säger du.
 
Lite info om avluftarna kommer här
 
  • Skärmdump av text som beskriver en bottenansluten flottöravluftare med automatisk avstängningsventil i mässing och snabbavluftningsventil.
  • Gilla
Bjerke88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.