Hej!

Står inför att bygga uterum, 29kvm i Göteborgstrakten.

Har inte för avsikt att ha uterummet ”vinterbonat”, men ändå med möjlighet till frostfritt och värma upp för ev kalas eller så när extra utrymme behövs.
Kommer isolera golvbjälklag väl och ”höst-plus” vägpartier. Allt från Willab Garden.

Nu till frågan:
Har jämfört 32mm och 40mm, skiljer endast mellan u-värde 1.1 resp 1.0. Dvs, ganska lite…
Men priset för bara taket är + 6800kr.
Dvs, ganska många kWh om man skulle köpa mer EL för pengarna istället för bättre isolervärde.

Räknat några olika scenario enligt följande:
u-värde * delta.temperatur * area = effektförlust.

Det som är slående är att även om jag skulle värma upp uterummet året runt till ~20grader så tar det många många år innan man kommit upp till 6800kr, dvs ”räknat hem” det dyrare taket. (14år)

Tänker jag rätt ?
 
  • Excel-kalkylblad som visar energiförlust- och kostnadsberäkningar för isolering av uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
A.S
  • Laddar…
Vi har ett "vinterbonat" uterum med 32mm kanalplast. Används i praktiken som boyta året runt. Samma temperatur i uterummet som övriga huset, 19°. Mätte för skoj skull temperaturen på olika byggnadsdelar i tisdags då jag fått en IR tempmätare med posten då. Insidan på kanalplasten höll nästan samma temperatur som taket i vardagsrummet på vår villa från -65. Tempen mättes till 18,8° i taket i vardagsrummet och 18,0° grader i taket på uterummet. Då var ute temperaturen +2-3°.
 
  • Gilla
A.S
  • Laddar…
Tack,

Har också reflekterat över att tjockare tak = mörkare, vilket vi inte vill då det blir mörkt i rummet innanför uterummet.

Dessutom har Willab Garden något de själva kallar för IQ reflex, vilket i praktiken låter mycket bra en varm sommardag…samtidigt som jag tänker på en dag i april maj då sollasten är hög men tempen ute låg, då VILL man ju ha värmen från solen. Sen heter den ju ”IQ” och låter smart…men…harkl..

Kommer nog gå på 32mm tak, men fortsatt intresserad om jag räknat rätt .
 
surris
A.S A.S skrev:
Hej!

Står inför att bygga uterum, 29kvm i Göteborgstrakten.

Har inte för avsikt att ha uterummet ”vinterbonat”, men ändå med möjlighet till frostfritt och värma upp för ev kalas eller så när extra utrymme behövs.
Kommer isolera golvbjälklag väl och ”höst-plus” vägpartier. Allt från Willab Garden.

Nu till frågan:
Har jämfört 32mm och 40mm, skiljer endast mellan u-värde 1.1 resp 1.0. Dvs, ganska lite…
Men priset för bara taket är + 6800kr.
Dvs, ganska många kWh om man skulle köpa mer EL för pengarna istället för bättre isolervärde.

Räknat några olika scenario enligt följande:
u-värde * delta.temperatur * area = effektförlust.

Det som är slående är att även om jag skulle värma upp uterummet året runt till ~20grader så tar det många många år innan man kommit upp till 6800kr, dvs ”räknat hem” det dyrare taket. (14år)

Tänker jag rätt ?
Du tänker helt rätt!
 
Hur blev det, går i samma banor, blev de bra med 32 mm?
Släpper de genom ljus bra?
 
boihus123 boihus123 skrev:
Hur blev det, går i samma banor, blev de bra med 32 mm?
Släpper de genom ljus bra?
Hej,
Det blev bra!

Släpper igenom ”lagom” med ljus, upplever inte bländade i strålande sol och absolut inte för mörkt vintertid.

Vad gäller isoleringsförmåga så är min observation att oavesett hur bra tak eller glas man har så läcker det kallras runt alla skarvar och skenor mer än vad jag antog.

Så nöj dig med 32mm skulle jag säga.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
A.S A.S skrev:
Hej,
Det blev bra!

Släpper igenom ”lagom” med ljus, upplever inte bländade i strålande sol och absolut inte för mörkt vintertid.

Vad gäller isoleringsförmåga så är min observation att oavesett hur bra tak eller glas man har så läcker det kallras runt alla skarvar och skenor mer än vad jag antog.

Så nöj dig med 32mm skulle jag säga.
Tack för svar.
En annan sak hur är det med kondens? Upplevde i tidigare altan att luft kondesnerade mot taket (hade då vanlig enkel plast) och de droppade väldigt mycket, kanske också brist på ventilation i det uterumet men är detta något ni upplever?
 
boihus123 boihus123 skrev:
Tack för svar.
En annan sak hur är det med kondens? Upplevde i tidigare altan att luft kondesnerade mot taket (hade då vanlig enkel plast) och de droppade väldigt mycket, kanske också brist på ventilation i det uterumet men är detta något ni upplever?
Inget problem. Så skall det inte kunna bli om man har någon form av isolerat typ kanalplast.
Ånga/varmluft kondenserar mot kalla ytor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.