Hej

Vi är ett gäng på 5 hushåll som bor i ett sommarstugområde med mycket berg runtomkring men vill gärna gräva in fiber till husen. Vi har fört samtal med internetleverantören och de menar på att det är för få hushåll för att koppla upp sig. Alltså kostnaden med gräv, kabeldragning etc blir för stor vilket inte motiverar indragningen. Det blir ett moment 22 eftersom det inte finns möjlighet för internet på annat sätt än via det mobila nätet.

Jag funderar på om alla grannarna kan gå ut med varsinn spade och gräva en/flera långa rännor 20cm brett och 40cm djupt för att kunna koppla in hushållen med fiber. Självklart får leverantören göra sista biten gentemot betalning av anslutningsavgiften. Men rent tekniskt får och kan man gå ihop allihopa och gräva detta själva? Fiberkablar är väl inte särskilt dyrt så det borde vi kunna lägga ner själva? Även om det skulle ta några veckor och skulle vara bra för plånboken så är väl bättre att göra något åt saken än att vänta på att någon framtida regeringen utlyser bidrag för att gräva ner bredband?

Närmsta punkten är 150meter fågelväg till anslutningspunkten.
 
R
Ni får naturligtvis gräva på den marken ni själva äger, inte på kommunal eller någon annans mark.

Har operatören sagt till er var närmsta anslutningspunkt är och att det finns tillräckligt med ledig duct och fiber där?
Eller är det något ni själva tror?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Ni får naturligtvis gräva på den marken ni själva äger, inte på kommunal eller någon annans mark.

Har operatören sagt till er var närmsta anslutningspunkt är och att det finns tillräckligt med ledig duct och fiber där?
Eller är det något ni själva tror?
Ja, operatören skickade karta. Jag tänkte höra vad de stora kostnaderna som blir för operatören om vi står för grävandet själva och kabeln??
 
Från anslutningspunkten är det max 10 meter och sedan börjar samfällighetens mark, därefter alla inom områdets mark.
 
Kolla med operatören hur fiberslang/duct ska läggas, ska speciella färger användas, ska det finnas märkband, vem äger duct/förbindelser efter installation, hur ska det dokumenteras, etc.
Kommer ni att lägga duct för flera fastigheter i samma grävschakt? Om så är fallet ett avtal som reglerar om det uppstår fel/problem att grävning får utföras.
Det är ingen kabel som läggs utan fiberslang/duct där man sedan blåser fiber.
Så det är viktigt att ducten läggs enligt anvisning så att det inte orsakar blåsproblem/stopp t.ex. vid sten, rötter, berg etc.
 
Redigerat:
Jag skulle säga att det här blir en typ av förhandling med den nätägare som ni ska ansluta er mot. Mitt bästa tipps är att hitta rätt kontaktperson hos nätägaren och fråga om de kan få ihop sin kalkyl om ni står för all schaktning och att ni står för införsäljningen så att alla grannar är med och ansluter sig.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det är ju oftast inte primärt grävning till hushållet som är stötestenen. Det är anslutningen i sig och hur krånglig den blir. Om den kostnaden blir 200k så blir det såklart billigare om man är 40 hushåll jämfört med 5 hushåll.
Därför är det oftast krångligt att ansluta enskilda i efterhand. Visst går det men det kan ju bli så att man får en väldigt dyr offert och bolagen vet ju oftast med sig att man då backar och de då kanske väljer att inte offerera.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det är ju oftast inte primärt grävning till hushållet som är stötestenen. Det är anslutningen i sig och hur krånglig den blir. Om den kostnaden blir 200k så blir det såklart billigare om man är 40 hushåll jämfört med 5 hushåll.
Därför är det oftast krångligt att ansluta enskilda i efterhand. Visst går det men det kan ju bli så att man får en väldigt dyr offert och bolagen vet ju oftast med sig att man då backar och de då kanske väljer att inte offerera.
Men vad skulle du bedömma som stora utgiftsposter i mitt fall om alla hushållen hjälper till med att gräva och leverantören får dra sin del ca 10 meter? Har svårt att se hur detta skulle falla på flera 100.000kr men man vet ju aldrig.
 
F Fixaren06 skrev:
Men vad skulle du bedömma som stora utgiftsposter i mitt fall om alla hushållen hjälper till med att gräva och leverantören får dra sin del ca 10 meter? Har svårt att se hur detta skulle falla på flera 100.000kr men man vet ju aldrig.
Fast nu menar jag bara anslutningen i brunn och ev de arbeten som tillkommer för att alla ska kunna ansluta sig. Det är den biten som är stötestenen. Resten blir ju hushållets huvudvärk iallafall för oftast får man ju stå för den biten själv. Grävningen på delar av tomten alltså.
Det kan ju rentav kosta obegränsat om det tex inte ens finns möjlighet att ansluta fler. Viisst, fiber har överkapacitet men nån ändring kanske måste till, fiber måste blåsas från nån brunn tre mil bort och ja varianterna är ju oändliga. Allt detta får ju den enskilda gruppen betala om man kommer i efterhand.
 
Men förstod jag dig fel att du hade fått ett skåp utpekat där det fans ledig kapacitet för att ansluta era hushåll? Om så är fallet skulle jag säga att det är schakt som ni själva klarar av att göra, ni skulle kanske klara förlägga kannalisation men frågan är om nätägaren godkänner det då de är dem som ska drifta nätet när det är klart. Det ska återfyllas med grus / sand och läggas markeringsband mm. som men som lekman inte kanske har full koll på.
 
B bjwe skrev:
Men förstod jag dig fel att du hade fått ett skåp utpekat där det fans ledig kapacitet för att ansluta era hushåll? Om så är fallet skulle jag säga att det är schakt som ni själva klarar av att göra, ni skulle kanske klara förlägga kannalisation men frågan är om nätägaren godkänner det då de är dem som ska drifta nätet när det är klart. Det ska återfyllas med grus / sand och läggas markeringsband mm. som men som lekman inte kanske har full koll på.
Vi har fått en anslutningspunkt med kapacitet. Det jag funderar på är vad som kan kosta mycket i det här fallet. Gräva 40cm djupt är inte särskilt krävande och grus kostar inte en förmögenhet. Det senaste är att de ska räkna på det och återkomma.
 
  • Gilla
abex
  • Laddar…
Ja jag menade såklart väldigt generellt varför enskilda oftast neka anslutning i efterhand. Många tror ju oftast att det bara handlar om att ansluta.
Till och med jag i början då vi relativt tidigt fick fiber nedgrävd på vägen utanför. De skickade ut intresseanmälan till alla men det bidde ingenting då, tog två år till innan det var aktuellt. Jag tyckte ju såklart att det bara var att ansluta när de ändå var där........Tror till och med jag var jäkligt irriterad över telefon på nån jag ringde när de bara malde förbi och la ner fiber och grävde igen utan att min anmälan togs på allvar.
 
  • Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
De kostnader som finns i den här typen av projekt är
Schaktning
Förläggning av kanalisation
Blåsning av fiber
Installation av kundägd utrustning och inomhus dragning
Patchning på stationen ev uppsättning av switchar mm
Dokumentering av nätet samt säkerställa markavtal.

Jag har säkert glömt nått men här är stora delar av det.

Av de kan du funerar på vad man som lekman klarar av att göra.
 
  • Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
Du ska begära pris från fiberoperatören, vi vet inte hur de finansierat och prissätter, eller förutsättningar i stamnätet.
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
F Fixaren06 skrev:
Hej

Vi är ett gäng på 5 hushåll som bor i ett sommarstugområde med mycket berg runtomkring men vill gärna gräva in fiber till husen. Vi har fört samtal med internetleverantören och de menar på att det är för få hushåll för att koppla upp sig. Alltså kostnaden med gräv, kabeldragning etc blir för stor vilket inte motiverar indragningen. Det blir ett moment 22 eftersom det inte finns möjlighet för internet på annat sätt än via det mobila nätet.

Jag funderar på om alla grannarna kan gå ut med varsinn spade och gräva en/flera långa rännor 20cm brett och 40cm djupt för att kunna koppla in hushållen med fiber. Självklart får leverantören göra sista biten gentemot betalning av anslutningsavgiften. Men rent tekniskt får och kan man gå ihop allihopa och gräva detta själva? Fiberkablar är väl inte särskilt dyrt så det borde vi kunna lägga ner själva? Även om det skulle ta några veckor och skulle vara bra för plånboken så är väl bättre att göra något åt saken än att vänta på att någon framtida regeringen utlyser bidrag för att gräva ner bredband?

Närmsta punkten är 150meter fågelväg till anslutningspunkten.
Jag sitter i en lokal fiberförening och får ibland dessa frågor, vi försöker att aldrig neka någon men det kan bli dyrt med alla ställkostnader. Men 5 fastigheter är ju betydligt bättre förutsättningar än en enda. Är det totalt 5 hus eller finns det chans att hitta fler intresserade?

Sen är det så att ju mindre och lokalare operatör desto enklare brukar det vara att komma överens om speciallösningar. Med det sagt så låter vi aldrig privatpersoner gräva eller förlägga något utanför sin egen fastighet. Det är för stor risk ansvars- och tillståndsmässigt.

Däremot gör vi ofta samförläggning med elnätbolaget och exploatörer som bygger nya områden kan förlägga duct samtidigt som övriga markarbeten. Då finns det en avtalspart med försäkringar och ansvarsfrågan är klart uppdelad.

Vi räknar generellt med att enskilda hushåll i närheten av bef nät kostar ungefär dubbelt nu mot när det upphandlades 500 anslutningar samtidigt.

/M
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.