MultiMan
@Subir Kundtjänster är tyvärr numera ofta inte läskunniga. Fick för några dagar sedan en uppmaning att inkomma med bilder på en vara, för att de skulle kunna skicka ut en ersättning. Dagen innan hade jag skickat in dokument från fraktaren om att varan inte var levererbar pga sönderslagen i transport. Bilduppmaningen var ett direkt svar på det mailet, trots att hela ärendet handlade om en vara jag aldrig fått och väntat flera veckor på.
Nästan ingenting förvånar längre.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H
Subir Subir skrev:
Måste bara berätta att siemens återkomm med svar till mig. Roliga i allt var att dom hade inte min häll och inte mina bilder på mina stekpannor och sade att jag måste skaffa sandwichbotten stekpannor för att det ska fungera.
Var så klart lite kort med dom att dom ska kontakta rätt kund med rätt svar....
Alla pannor som reagerar med en magnet fungerar på indiåuktionshäll. Sandwichbotten är att föredra. När det gäller belagda pannor och grytor så får de aldrig gå torrt och så måste de värmas upp sakta, beläggingen och övrigt material vidgar sig olika snabbt vilket gör om man hettar upp belagda för snabbt så förstör man beläggningen. Induktionshällar brukar gå snabbt upp i värme, belagda kärl är därför ingen höjdare på dessa hällar.
 
  • Gilla
Subir
  • Laddar…
Har samma problem med min Husqvarna höll som är en modell som det heter utan zoner med bara 2stora zoner som säljaren sa…tjo flöjt.
Stämmer inte alls. Kör bara med tjockt jämngods men en biff blir hårdstekt i mitten men knappt ljummen på kanten.
Det märkliga är att min förra häll av samma märke väldigt lik modell var helt annorlunda. Stora zoner och jämnvarmt i hela pannan.

Nästa gång kommer jag ta med pannan till butiken o prova. Säljarna kan man inte alltid lita på, de är stöpta i samma form som moderna telebolags kundtjänster.
 
Är det någon som känner till en I-häll som faktiskt fungerar som man förväntar sig?
 
  • Gilla
Gornor Ulragh
  • Laddar…
Vi funderar på samma sak. Skeppshult 28 cm panna, där ytterkanterna inte blir tillräckligt varma.
En uppmaning om ni länkar till produkt på exvis elgiganten, så kommer man inte se produkten ett år senare, då den utgått. Skriv gärna in produkt kod/nummer istället.
De hällar med en hel induktionsområde, men ändå fyra delar, hur fungerar dessa?
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Om du kör med stekpanna av gjutjärn — dvs det enda som må kallas ”stekpanna” — sköter den värmefördelningen själv.
Tyvärr inte. Läs Testfaktas test på just detta. Många klarar dåligt av gjutjärn. De blir oftast väldigt ojämnt varma.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Vi funderar på samma sak. Skeppshult 28 cm panna, där ytterkanterna inte blir tillräckligt varma.
En uppmaning om ni länkar till produkt på exvis elgiganten, så kommer man inte se produkten ett år senare, då den utgått. Skriv gärna in produkt kod/nummer istället.
De hällar med en hel induktionsområde, men ändå fyra delar, hur fungerar dessa?
Vi har en Husqvarna QHIB751P med 4 zoner men som kan sammankopplas till 2 stora zoner.
Fungerar halvdåligt. Eller ganska uselt faktiskt.
Vi hade en liknande Husqvarna för några år sedan som fungerade mkt bättre.

Den nuvarande QHIB751 kan inte steka en entrocote bit modell större på ett jämnt sätt.
På det hela taget mkt sämre än en gammal gjutjärnsspis med varma plattor. Otroligt besviken med tanke på hur mycket pengar man lagt på hällen.

Däremot är den grym på att koka vatten.
 
A
G Gornor Ulragh skrev:
Tyvärr inte. Läs Testfaktas test på just detta. Många klarar dåligt av gjutjärn. De blir oftast väldigt ojämnt varma.
Jag föredrar att testa själv och min erfarenhet vilken inte är obetydlig i detta fallet säger att ett riktigt kärl av riktigt gjutgärn är överlägset
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
G Gornor Ulragh skrev:
Tyvärr inte. Läs Testfaktas test på just detta. Många klarar dåligt av gjutjärn. De blir oftast väldigt ojämnt varma.
Gjutgjärn är idealt för induktionsvärmning eftersom det är tungt = tyst och att spisen alltid uppnår sin angivna effekt. Billiga stekpannor i aluminium med för litet stålinlägg gör att spisen inte kan uppnå sin maxeffekt och man står där på högsta läget och undrar varför pannan knappt orkar steka några köttbitar utan att svalna..

Förmåga att sprida värmen är en kritisk egenskap för en stekpanna till en normaldyr induktionshäll (med för små zoner oavsett vad markeringen på glaset säger). Värmespridningsförmågan handlar inte bara om materialet. Det är material+tjocklek som är avgör. Se inlägg #34.

En modern lättvikts-gjutjärnspanna på 1,8 kg är i samma uselhetsklass som en lövtunn aluminiumpanna när det gäller värmeledning. En gammal tjock 3,5-4 kilos gjutgärnsstekpanna är bra men en tjock AMT aluminiumpanna (med stålbotten för induktion) som väger ca 2 kg är bättre när det gäller värmeledningen!

Sen finns goda argument både för hur härlig gjutgärnspannan är att steka i (smör+kött=gott) och hur vardagspraktisk och högpresterande en tjock AMT aluminiumpanna med högkvalitativ beläggning är. Smidigt att bara torka av och skölja med varmvatten så är den klar till nästa dag.

När jag köpte spis tog jag med mig värmekameran och lånade en stekpanna i affären, men den var så värdelös att jag bara kunde se hur värmezonerna såg ut men det var svårt att bedöma hur värmen sedan sprider sig eftersom pannan lyste rakt igenom. Så jag åkte hem och hämtade AMT-stekpannan och gjorde om mätningarna. Försäljaren sa något om att det inte är jättevanligt förfarande. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jag föredrar att testa själv och min erfarenhet vilken inte är obetydlig i detta fallet säger att ett riktigt kärl av riktigt gjutgärn är överlägset
Helt rätt. Jag gillar båda era inlägg. Och jag håller med att gjutjärn är bäst.
Och att zonerna är för små och eller felkonstruerade.
Man kanske skulle steka i flera mindre pannor istället. min 28cm blir aldrig riktigt varm i kanterna.

Man kan tycka att de skulle lyckas konstruera en induktionshäll som presterar lika bra som en gammal hederlig spis från 80 talet i detta hänseende.

Så sökandet fortsätter. Vilken är den bästa induktionshällen med störst välfungerande zoner??
 
  • Gilla
P-KAR och 1 till
  • Laddar…
Varning för off-topic:
Med tanke på hur svårt det verkar vara att lösa detta (även att steka pannkakor med kontinuerligt hög effekt under lång tid), skulle det finnas någon vinning med en hybridspis?
En induktionsdel att koka vatten på, och en konventionell del för att steka på...
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Det skulle var intressant om någon som jobbar inom induktionsbranchen kunde beskriva vad som är problemet? Kanske det finns en teknisk förklaring som vi inte känner till. Kanske ett förslag till artikel!
 
A
Lostmoose Lostmoose skrev:
Varning för off-topic:
Med tanke på hur svårt det verkar vara att lösa detta (även att steka pannkakor med kontinuerligt hög effekt under lång tid), skulle det finnas någon vinning med en hybridspis?
En induktionsdel att koka vatten på, och en konventionell del för att steka på...
fanns för 10-15 år sedan tror inte att någon vill gå tillbaka till detta, gas /induktion kanske
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Varning för off-topic:
Med tanke på hur svårt det verkar vara att lösa detta (även att steka pannkakor med kontinuerligt hög effekt under lång tid), skulle det finnas någon vinning med en hybridspis?
En induktionsdel att koka vatten på, och en konventionell del för att steka på...
Jag är sugen på en rektangulär stekpannasom t.ex. täcker tre induktionszoner (jag har fyra ovala zoner per sida).
https://www.skeppshult.com/sv/professional/54-grillpanna-32-22-stalhandtag.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.